Jeg må få meg bunad snart! Blir blå nordlandsbunad på meg.
Problemet er ustabil vekt, så vet ikke helt hvor stor den bør være. Bør kanskje vente to år til pga graviditeten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Flink! Jeg turte ikke gå løs på det prosjektet, så jeg har bestilt min fra ei her i området. En av få som tok på seg vest-agder bunad!
Den skulle egentlig vørt ferdig nå, men den måtte ligge på vent til etter fødsel.![]()
Min blir også med Midtbø, og vesten rød brokade (eller var det ull jeg bestilte?Ja, altså jeg endte med å sy meg denne fordi det er den vi har tilgang på her nede og svigermor kunne hjelpe meg litt. Føler også jeg kan påberope meg tilknytning nok etter 18 år (halve livet) bosatt her. Men slekten min er fra Telemark og Hedmark mm samt Finnmark, og pappa ville alltid at jeg skulle ha en rødtrøye-bunad, så jeg har lovet meg selv å oppfylle både hans og mitt ønske om det en dag.
Har Holum mønster per i dag, fordi der var mest blått i det og jeg likte det best da. Holder på å brodere Midtbø nå. Vesten er grønn brokade, som jeg også er veldig godt fornøyd med. Min bunad kan jo uansett gå i arv når jeg «bytter den ut».
Bunad er noe av det flotteste jeg vet!
Har du tilknytning til Telemark? Verre å bli ferdig om du skal ha den selv. Konfirmasjon er bedre tidspress;-)Hahaha. Jeg har allerede brodert 2, snart 3, Vest-Agder bunader, så jeg vet det er jobb, men ikke like mye som Telemark.
Holder på med nytt sjal og forkle til min egen, så får datteren det broderiet jeg alt har til sin bunad etterhvert. Kanskje begge. Det er jeg som skal ha Telemark, etterhvert.
Har du tilknytning til Telemark? Verre å bli ferdig om du skal ha den selv. Konfirmasjon er bedre tidspress;-)
Har du tilknytning til Telemark? Verre å bli ferdig om du skal ha den selv. Konfirmasjon er bedre tidspress;-)
Jeg må få meg bunad snart! Blir blå nordlandsbunad på meg.Problemet er ustabil vekt, så vet ikke helt hvor stor den bør være. Bør kanskje vente to år til pga graviditeten?
Jeg klarte å bruke min da jeg var 7 mnd på vei sist. Måtte bare sy inn skulderstroppene, så beltet havna rett under puppene. Det er jo meningen at man skal kunne være gravid også i dem.Bunader er som regel veldig lett å sy inn og ut med vekten. De er jo laget for å vare et helt liv [emoji1303]
Jeg fikk egentlig aldri et ordentlig valg av bunad. Bunaden jeg fikk til konfirmasjon ble vel påbegynt da jeg var rundt 10 år. Da var det litt sånn at siden jeg var født og oppvokst i øst-Telemark så fikk jeg se noen bilder av hvilke som hørte til, og kraftig pekt i en bestemt retning. Mamma hadde plutselig mange «gode» argumenter mot beltestakkJeg kan vel ha Telemark (øst), Tinn, Finnmark, Vest-Agder, Østfold, Marie Aaen og Solør-Odal + en del av disse andre draktene, feks den populære Lundeby. Selvfølgelig også Oslo, men den er jeg hverken særlig begeistret for eller opplever at har noen videre tradisjon så ny som den er. Mye finere i mørke blått med hvit skjorte fremfor den lys blå med gråskitten skjorte, forøvrig. Ja, og glem for all del ikke samisk kofte.
Øverig slekt kan jo spores tilbake til halve kongeriket, men det blir for langt ut til at jeg ville valgt.
Skulle jeg kunne valgt på øverste hylle uten å ta hensyn til tilknytning, hadde jeg valgt Setesdal, evt Åmli (faktisk litt tilknytning, men for langt ut til at jeg ville synes det var naturlig).
Edit: Har sansen for halling også btw. Igrunnen er alle bunader vakre, de representerer stedet de kommer fra og gjenspeiler en del kultur og historie der. Feks er jo Finnmark veldig enkel, ingen broderier på stakk og liv, men så har heller ikke Finnmark noen rik flora, mest fjell og vidde. Jeg synes den er vakker i all sin enkelhet.
Jeg fikk egentlig aldri et ordentlig valg av bunad. Bunaden jeg fikk til konfirmasjon ble vel påbegynt da jeg var rundt 10 år. Da var det litt sånn at siden jeg var født og oppvokst i øst-Telemark så fikk jeg se noen bilder av hvilke som hørte til, og kraftig pekt i en bestemt retning. Mamma hadde plutselig mange «gode» argumenter mot beltestakk![]()
Ugh, teppet er 7 cm "langt" nå. Skulle vært smart og begynt på noe litt mindre.

Samme her [emoji14] stor mage og bunad (gravidmage da) synes jeg ikke hører heeeeelt sammen, og vet fra sist at min kommer til å være stor nok i mai!!Min bunad får pent ligge i skapet på 17. mai.. Aldri i verden om den skal presses på![]()
Samme her [emoji14] stor mage og bunad (gravidmage da) synes jeg ikke hører heeeeelt sammen, og vet fra sist at min kommer til å være stor nok i mai!!
Jeg tror jeg er litt mindre tradisjonell enn deg Caddy.Jeg elsker den blå nordlandsbunaden, som er den jeg "tilhører", da jeg er fra nordlandskysten. Men ellers liker jeg veldig godt mange av de nye festdraktene, og kunne gjerne tenkt meg å bruke en slik.
Hmm, lurer på hvor barnet/a mine vil vokse opp.