Gutter og jenter dusje i samme garderobe?

Jeg hadde ikke syns det var greit overhode selv! Jeg ville ikke bytte fotball skjorte ved gutta engang i den alderen for noen får faktisk litt antydning til bryster osv i den alderen så hadde heller ikke likt at min datter delte garderobe i den alderen.
Fem-seks år gamle barn med pupper?

Synes det er et større problem når voksne lærer barna at de skal tenke over dette, når de i utgangspunktet ikke bryr seg. Da er det jo de voksne som seksualiserer barn.

Her er tredjeklassingen enda med meg i garderoben i svømmehallen. Han stiller ikke spm-tegn til det engang og ser ikke ut til å ense at han eller andre er nakne eller hvilket kjønn de er.

Fem-seks år gamle barn med pupper?
Med begynnende utvikling ja! Fult mulig! Noen er veldig tidlig, i min familie for eksempel er det veldig vanlig å være tidlig ute.
Og hvis dette er sånn det er skjønner jeg også godt hvis noen barn ikke tørr å si ifra heller fordi det blir forventet at det er greit for alle uansett

i badeland her har 1.klassinger lov til å være med foreldre av motsatt kjønn i garderoben, så sånn sett er det jo samme aldersgrense. Min gutt var med meg i garderoben til han var 6,5 år, da syntes han det var blitt flaut. Jeg ville ikke syntes det var greit om skolen hadde et slikt opplegg, for jeg synes det er viktig at barna slipper å dele garderobe når de selv ikke vil mer. Er det et fast opplegg på skolen blir det vanskelig for en 6-7-åring å protestere om det føles feil.

Jeg foretrekker at jenter dusjer sammen, men er jo ikke noe big deal når de er så små. Ville selv likt en jentegarderobe/dusj og at guttene hadde separat

Synes det ikke er greit. ! Og det er faktisk mange førsteklassinger med mobil tlf også nå.

Jeg var veldig tidlig ute med ting og hadde begynt å få litt kurver på brystene i første klasse!

Nei nei nei :)

Ja det er vel heller uvanlig vil jeg tro
Med bryst er nok uvanlig ja, men at utviklingen har startet og at man ser det er nok ikke så uvanlig som man skal ha det til, mange får jo tidligere menstruasjon nå enn før også

Jeg personlig syns ikke det er rart. Men min datter derimot! Det hadde ho absolutt IKKE gått med på i 1. klasse.

Tja... Syns ikke det er krise, men er jo neppe nødvendig.

Vi brukte faktisk samme garderobe der hvor jeg gikk på barneskole, men der skiftet jentene i noen "båser" mens guttene skiftet rundt hjørnet, og så fikk guttene dusje først og jentene dusjet etterpå, så vi var ikke nakne sammen da.

Jeg hadde ikke syns det var greit overhode selv! Jeg ville ikke bytte fotball skjorte ved gutta engang i den alderen for noen får faktisk litt antydning til bryster osv i den alderen så hadde heller ikke likt at min datter delte garderobe i den alderen.
Synes det ikke er greit. ! Og det er faktisk mange førsteklassinger med mobil tlf også nå.

Jeg var veldig tidlig ute med ting og hadde begynt å få litt kurver på brystene i første klasse!

Brystvorten eller selve brystet mener dere?

Med tlf ja, men de har vel ikke med den i timene?

Husker at vi delte garderobe/dusj i 1. og 2. klasse, og så ikke på det som noe unaturlig.

Jeg ser ikke noe problem med det.

Kanskje bare mi som ikke er så nøye på det, men hu skifta og dusja sammen med gutter på svømmingen som 3 klassing. Hverken hu eller guttene brydde seg og leka og skravla i dusjen.

Synes det er et større problem når voksne lærer barna at de skal tenke over dette, når de i utgangspunktet ikke bryr seg. Da er det jo de voksne som seksualiserer barn.

Her er tredjeklassingen enda med meg i garderoben i svømmehallen. Han stiller ikke spm-tegn til det engang og ser ikke ut til å ense at han eller andre er nakne eller hvilket kjønn de er.

Helt enig, tydeligvis er det vi voksene som gjør at barn tenker over slik ved å seksualisere barn.
Dette har blitt gjort på skolen siden 1987 og først nå protesterer vi 29 år senere. Nakenhet er naturlig, la det være naturlig og ikke ødelegg barna våre med å seksualisere de!
Ingen 6 åringer har pupper, noe har kanskje litt mer fett på kroppen så det kan se ut som begynnelsen på pupper, men slik er det jo hos gutter med litt ekstra på kroppen også.
Jeg hadde flere i klassen min som var tidlig ute i pubertet men ingen pupper da de var 7 år gamle og her på denne skolen er de 6 år.

Helt enig, tydeligvis er det vi voksene som gjør at barn tenker over slik ved å seksualisere barn.
Dette har blitt gjort på skolen siden 1987 og først nå protesterer vi 29 år senere. Nakenhet er naturlig, la det være naturlig og ikke ødelegg barna våre med å seksualisere de!
Ingen 6 åringer har pupper, noe har kanskje litt mer fett på kroppen så det kan se ut som begynnelsen på pupper, men slik er det jo hos gutter med litt ekstra på kroppen også.
Jeg hadde flere i klassen min som var tidlig ute i pubertet men ingen pupper da de var 7 år gamle og her på denne skolen er de 6 år.
Hvis du leser artikkelen i solabladet så sier moren som reagerer på det at "hvorfor skal vi gjøre nakenhet naturlig?" og at det at de ser hverandre nakne i 1.kl bidrar til at de raskere tar av seg klær når de blir tenåringer :rolleyes:

Helt enig med at vi ikke skal seksuellisere unger, for de er unger og nakenhet er helt normalt.

Enig i alt.

Hvis du leser artikkelen i solabladet så sier moren som reagerer på det at "hvorfor skal vi gjøre nakenhet naturlig?" og at det at de ser hverandre nakne i 1.kl bidrar til at de raskere tar av seg klær når de blir tenåringer :rolleyes:

Helt enig med at vi ikke skal seksuellisere unger, for de er unger og nakenhet er helt normalt.

Så hun er redd det bidrar til at tenåringer debuterer tidligere seksuelt? :o
Og hun lurer på hvorfor vi skal gjøre nakenhet naturlig? :o
Kjenner jeg ble litt sjokkert nå jeg, i dag med alt kroppspresset, der tenåringer ikke tør å ha på bikini på stranda, der unge barn helt ned i 9 årsalderen har meninger om sin kropp fordi vi voksene gjør nakenhet til noe helt unaturlig. For en trist utvikling det er:(

Back
Topp