Gutt død av omskjæring i Oslo... *link*

TralleTrollol skrev:
Omskjæring av religiøse grunner burde inke skje før gutten er ferdig utvokst og dersom han selv ønsker det. Selv om det heldigvis går bra med flertallet er det de det ikke går så bra med. Noen sliter med for lite forhud som gir problemer med samleie, dette finner man jo ikke ut før det er for sent. Noen sliter med lite følsomt penishode, pga forhuden er fjernet, noe som vanskeliggjør utløsning. Noen sliter med oversensitivt penishode pga manglende forhud, noe som fører til for tidlig utløsning. The list goes on. De fleste gutter klarer seg fint med forhuden inntakt, så den helsemessige gevinsten syns jeg er dårlig argument all den tid det finnes mange gutter som får problemer som følge av forhud som er fjernet. Heller en infeksjon en og annen gang enn å fjerne hud uten grunn. Jenter får da både sopp i underlivet lg mye lettere urinveisinfeksjon enn gutter, man skjærer ikke i dem av den grunn. Ville aldri fått omskjært mine gutter så lenge det ikke var nødvendig av medisinske årsaker, vil ikke være ansvarlig for å evt. ødelegge sexlivet deres i framtiden.

Enig i det meste, men mener du sexlivet ødelegges av omskjæring?

IsThaBeth skrev:
Sammenlign ikke et religiøst betinget inngrep på små barn med inngrep av medisinske årsaker. Jeg ser ingen grunn til å omskjære barna sine, med mindre de må av medisinske grunner.

Helt enig. Jeg syns omskjæring er "beyond stupid", og mangel på bedre viten. Meningsløst rett og slett. 

Syns omskjæring er et av bevisene på hvor hjernevasket noen er av religion. Når man lar noen skjære i ungen sin pga. religion. Dere argumenterer med at det er risikoer ved alle inngrep men det er da ikke sammelignbart når dette er noe dere gjør mot barnet deres av egen fri vilje og ikke av medisinsk grunn.

Jeg er, for the record, i mot omskjæring.

Men et lite spørsmål til alle dere som er i harnisk over denne typen unødvendig smerte og skjæring i små barn:
Har noen av dere tatt hull i ørene på småjentene deres..?
For det synes JEG er unødvendig, smertefullt og risikabelt (infeksjoner), og med ENDA dårligere argumenter enn religiøse eller helsemessige sådane.

Bare for å si det sånn. :p

Minerva skrev:

Men et lite spørsmål til alle dere som er i harnisk over denne typen unødvendig smerte og skjæring i små barn:
For det synes JEG er unødvendig, smertefullt og risikabelt (infeksjoner), og med ENDA dårligere argumenter enn religiøse eller helsemessige sådane.

Like skrullete begge deler. 

mammatil2prinsesser skrev:
Nei til omskjæring, før barna er store nok og kan velge om de vil bli omskjært eller ikke!

Minerva skrev:

Nei det har jeg ikke, og gjort det klart for masende besteforeldre at hull i ørene kan dem få når dem er gamle nok til å skjønne det og spør etter det selv.

Men syns ikke det er like ille uansett, øredobber kan barna ta ut når dem blir voksne og så gror det igjen og det er ikke akkurat store plagene man kan få av hull i ørene, litt værre å gjøre noe smertefullt mot sitt eget barn som kan påføre masse plager som voksen og som de ikke får gjort om på når dem blir gamle nok til å eventuelt bestemme seg for at dem ikke ønsker det....

Minerva skrev:

Nei, og det kommer ikke til å skje før de er store nok til å ta et informert valg. Det vil si; forstå konsekvensene og hva som skjer, og velge deretter.

Gir blanke pokker i at man mener det kan ha helsefordeler å fjerne forhuden, man skulle ikke hatt lov til å ta en så stor avgjørelse på sitt barns vegne!

Skulle like å se foreldrene til de ungene bli påtvunget noe lignende eller få avgjørelser tatt for seg i voksen alder, hadde de aldri gått med på!! 

Fjerne blindtarmen i samme slengen da siden man ikke trenger den og kan risikere betennelse i den..!

Bare ungen får bort forhuden da det er mer renslig dritet vi i faren for at han kan dø!!

Rebecca85 skrev:
Gir blanke pokker i at man mener det kan ha helsefordeler å fjerne forhuden, man skulle ikke hatt lov til å ta en så stor avgjørelse på sitt barns vegne!

Skulle like å se foreldrene til de ungene bli påtvunget noe lignende eller få avgjørelser tatt for seg i voksen alder, hadde de aldri gått med på!! 

Fjerne blindtarmen i samme slengen da siden man ikke trenger den og kan risikere betennelse i den..!

Bare ungen får bort forhuden da det er mer renslig dritet vi i faren for at han kan dø!!

Unnskyldningen er visst at religionen pålegger dem å skjære i nyfødte barn, for å fjerne forhuden som man er født med. Skulle tro at det var greit å ha den, ellers ville man kanskje bli født uten.

Man trenger jo ikke galleblæra, mandlene og milten heller, så foreslår at vi bare tar en svær operasjon og kvitter oss med alt med det samme jeg asså!!! Kan jo fjerne en del av levra og, for den vokser jo ut litt, og man trenger strengt tatt bare en nyre og!

Visste dere forresten at det står om omskjæring i bibelen også? Alle guttebarn skal omskjæres før det er åtte dager, tror jeg.

Kan dere som omskjærer barna deres eller er for det, gi meg en GOD grunn til at det gjøres?? For det har jeg enda ikke hørt...

når noen sier at man skal omskjære pga tradisjoner i en religion f.eks så tenker jeg bare: er dette det som er grunnlaget tradisjonelt og så betydningsfullt for religionen så er det på tide å finne andre verdier, eller avlegge hele den religionen, det må da finnes andre ting som betyr mer enn å få skjært i disse små.

Jeg kunne aldri gjort kosmetiske ingrep på mine barn om det ikke var medisinsk nødvendig. Jeg har et barn som kanskje må fjerne mandlene og det er noe vi utsetter lengst mulig, jentene mine har ikke hull i ørene, og ungene mine har selvfølgelig ingen tatoveringer på kroppen sin. Ja for det er det, DERES KROPP og den skal de få lov til å smykke helt etter eget ønske, akkurat som jeg selv har fått gjort med min! 

"her er kroppen din og den er bare bare din"

Jeg synes det er på høy tid at guttebarn får samme rettsvern i Norge som jentebarn. Vi har et forbud mot kjønnslemlestelse av jenter. Dette gjelder alle former for "omskjæringer" av jenter, også de mildeste formene, som er mindre omfattende enn omskjæring av gutter (såkalt prikking osv.) Jeg mener at straffepåbudet må gjøres kjønnsnøytralt, og at vi må få satt en aldersgrense på inngrepet til myndighetsalder på 18 år. At noen vil reise til hjemlandet, eller finne andre måter å omgå forbudet på, er en oppgave for påtalemyndighet og rettsvesen, på lik linje med andre forbud (f.eks kjønnslemlestelse av jenter). Vil anbefale de som er interesserte en seriøs og informativ facebook-gruppe som arbeider mot omskjæring i Norge:  "Stopp rituell omskjæring av norske barn"  

Balle skrev:
Jeg synes det er på høy tid at guttebarn får samme rettsvern i Norge som jentebarn. Vi har et forbud mot kjønnslemlestelse av jenter. Dette gjelder alle former for "omskjæringer" av jenter, også de mildeste formene, som er mindre omfattende enn omskjæring av gutter (såkalt prikking osv.) Jeg mener at straffepåbudet må gjøres kjønnsnøytralt, og at vi må få satt en aldersgrense på inngrepet til myndighetsalder på 18 år. At noen vil reise til hjemlandet, eller finne andre måter å omgå forbudet på, er en oppgave for påtalemyndighet og rettsvesen, på lik linje med andre forbud (f.eks kjønnslemlestelse av jenter). Vil anbefale de som er interesserte en seriøs og informativ facebook-gruppe som arbeider mot omskjæring i Norge:  "Stopp rituell omskjæring av norske barn"  

Men hvordan kan man sette igang det ballet der, når det faktisk gjøres som ett medisinsk inngrep når det er nødvendig?

heidu skrev:

*Meya* skrev:

©Smartass skrev:
Helst skulle jeg selvfølgelig ønsket at de beholdt gammel praksis og gjorde det på sykehuset, mens man enda var på barsel.

Ja, da hadde man jo unngått sånne tilfeller som dette, så og si. Noen vil jo alltids ha andre omstendigheter som gjør at det går galt noen få ganger, alle inngrep har jo en rissiko, uansett årsak, medisinsk omskjæring har like stor, eller ja, like liten risiko for at noe skal gå galt, som rituell omskjæring. Og så lenge man har ett forbud på sykehus mot rituell omskjæring, og det noen steder koster opp mot 10.000 å få det gjort på klinikker, så velger man jo billigere alternativer. 

Nå tror jeg ikke dette var samme som der du var, vil jeg tippe, dette virket jo litt mer amatørmessig ut fra artikkelen da. 

Men dere vet at små operasjoner tas på legekontor? Ja? Fjerning av store vorter feks, hudfolder, fettkuler osv, som er enda mer tidskrevende enn en omskjæring. Mor mi brukte 20 minutter på å få fjernet en svulst under armen, men det tok fire minutter å omskjære sønnen min. Dog ikke på legekontor, han ble sendt til sykehus i ambulanse og akutt omskåret i full narkose.

Er du seriøs?? Så velger man billigere alternativer?? Kanskje om man erstokk dum?!! Jeg blir faktisk kvalm av at dere sitter å forsvarer dette!! Forsvarsløse barn får ikke være med å bestemmeom de skal skjæres i eller ikke!! trist å tragisk for de stakkars små barna!!

ungen min får ikke bestemme om han skal få botoxinjeksjoner i øynemuskulaturen eller ikke han heller gitt...
tragisk.. skikkelig tragisk...

*Meya* skrev:

Balle skrev:

Men hvordan kan man sette igang det ballet der, når det faktisk gjøres som ett medisinsk inngrep når det er nødvendig?

Regner med at det da klassifiseres som "nødvendig medisinsk inngrep" og ikke "rituell omskjæring". Det er et ganske greit skille der - om det gjøres fordi legene mener det er nødvendig for barnets fysiske helse, eller om det utføres av andre grunner.

Sinnsykt!! At noen vil barnet sitt så vondt! Syns det er hårreisende! Vi er skapt sånn vi er, ikke for å fikkles med!

Men de som mister barnet sitt pga omskjæring. Hvis de får en ny gutt, omskjærer de da han også? Eller skjønner de da hvor farlig det kan være og lar vær?

Back
Topp