*Meya*
Elsker forumet
heidu skrev:
*Meya* skrev:
Helst skulle jeg selvfølgelig ønsket at de beholdt gammel praksis og gjorde det på sykehuset, mens man enda var på barsel.©Smartass skrev:
Ja, da hadde man jo unngått sånne tilfeller som dette, så og si. Noen vil jo alltids ha andre omstendigheter som gjør at det går galt noen få ganger, alle inngrep har jo en rissiko, uansett årsak, medisinsk omskjæring har like stor, eller ja, like liten risiko for at noe skal gå galt, som rituell omskjæring. Og så lenge man har ett forbud på sykehus mot rituell omskjæring, og det noen steder koster opp mot 10.000 å få det gjort på klinikker, så velger man jo billigere alternativer.
Nå tror jeg ikke dette var samme som der du var, vil jeg tippe, dette virket jo litt mer amatørmessig ut fra artikkelen da.
Men dere vet at små operasjoner tas på legekontor? Ja? Fjerning av store vorter feks, hudfolder, fettkuler osv, som er enda mer tidskrevende enn en omskjæring. Mor mi brukte 20 minutter på å få fjernet en svulst under armen, men det tok fire minutter å omskjære sønnen min. Dog ikke på legekontor, han ble sendt til sykehus i ambulanse og akutt omskåret i full narkose.
Er du seriøs?? Så velger man billigere alternativer?? Kanskje om man erstokk dum?!! Jeg blir faktisk kvalm av at dere sitter å forsvarer dette!! Forsvarsløse barn får ikke være med å bestemmeom de skal skjæres i eller ikke!! trist å tragisk for de stakkars små barna!!
Datteren min hadde heller ikke noe valg da hun tok mandlene da hun var seks.
Desverre er det sånn, at man stoler ofte veldig mye på leger i mange miljøer/kulturer, ikke nødvendivis kun blandt muslimer. Jøder omskjærer jo som regel hjemme, fordi for noen av de er det ett krav at det må være en jøde, og det må jo for dem alle, være på den åttende dagen, så de har ikke andre alternativer, men hva jeg vet her i Norge er det en moh'el (omskjærer) som er lege som gjør det her da, men det gjøres ofte hjemme hos folk.
Og når legene sier at det er trygt, så tror folk på det. Så det er desverre veldig lett for en lege å bare si det, pga "makten" legene har i kraft av sitt embete i mange kulturer.