Det er nesten umulig å forhindre gulping... De fleste gulper mindre etterhvert, men datteren min hadde skikkelig sprutgulp til hun var 6 mnd. De gulper som oftest fordi de spiser for mye, eller fordi lukkemuskelen mellom luft- og spiserøret ikke er ferdig utviklet. Så lenge babyen legger på seg som han skal, og ser ut til å trives, må det bare få gå sin gang. Det var i alle fall beskjeden jeg fikk. Vær nøye med å rape etter måltid, pass på så baby får i seg så lite luft som mulig mens han drikker, og prøv å vente litt med å legge han ned etter han har spist var andre tips jeg fikk!
Nå det gjelder treg mage er svisker veldig effektivt! Jeg leste i en artikkel at fem svisker har like stor effekt mot forstoppelse som medikamenter! Ellers er annen tørket frukt, og fersk frukt såklart, og dessuten grove kornprodukter veldig bra. Jeg bruker å ta et glass som jeg fyller ca 1/4 med kruskakli, 1/4 med rosiner og resten med kulturmelk til frokosten hver dag etter tips fra mamma. Etter det har jeg bedre. Jeg spiser litt svisker hver dag også, men liker det ikke, så jeg takler ikke å spise 10 om dagen slik det stod i artikkelen jeg leste....