gule tenner hos barn

Hyssamaia!

Gift med forumet
her pusser vi tenner morgen og kveld også får hun fluor innimellom. Men jeg syntes hun har så gule tenner[&:]
vi pusser og pusser men det går liksom ikke bort. hun har brukt antibiotika i 10 dager. men det er over en uke siden nå. og jeg syntes de har vært gule leeeenge[&:] ser ut som et belegg som ligger på halve tanna ved tannkjøttet..

Hva spiser/drikker hun?

Gule tenner behøver ikke bety dårlige tenner. Selv har jeg hatt gule tenner siden jeg var liten, jeg har hatt totalt 3 hull og dette i voksen alder.

Så at en tannlege sier at gule tenner betyr dårlige tenner er bare tull, da kan han ikke yrket sitt. Ofte kan tenner bli gule dersom det er mye kalk i dem.

ORIGINAL: HanneHM

Hva spiser/drikker hun?

spiser helt vanelig mat.. og drikker stort sett vann og melk.. og litt saft[:)]
*bondekone* - hun bruker astma medisiner. men veldig lite nå.. en stund siden vi har brukt de..

Har hun hatt høy feber over lang tid før tennene kom fram?

Tantebarnet mitt har fargeforskjell på de varige tennene, og tannlegen forklarte det med at hun hadde vært syk over en periode.

Snuppa her også har noen tenner som er gule. Jeg også pusser og pusser og hun får fluor hver kveld.... Hun bruker atsma medisiner hver dag. Morgen og kveld... Men vet ikke om det kommer av det..

ORIGINAL: LiLlEkUlAoGfReDrIk!

akkurat det samme som med mini[;)]
skal til tannspesialist i morgen med han.
Er emaljen som er borte, å han har mye vondt og spiser lite pga det.
Så skal han legges i narkose og få porselenskroner på tennene.
Så skal vi til utredning på TAKO senteret i oslo for og se om hva grunnen er til dette.
Han har aldri brukt no form for antibiotika da.
Men har brukt astma medisin, men det er ikke grunnen til dette.

Hadde dratt til tannlegen med henne jeg.

Hmm ok.. ja det er ennå nesten 2 år til andrea skal til tannlege her. er det ikke ved 4 år de får innkallelse? hvis det ikke blir borte snart får jeg bestille en time.. vi pusser jo hver dag så syntes det er rart de er gule. ser ut som et belegg som ligger på tennene ved tannkjøttet. og det er på nesten alle[&:]

Min sønn har det samme.. Vi er veldig nøye med tannpuss og fluor. En venninne sa det var tannstein [8|] Jeg har ikke sjekket det hos tannlegen, for han skal snart til å miste melketennene... Kommer det på de nye sjekker jeg! Men har fått et tips om å bruke Clinomyn (tannkrem for røkere) i noen dager etter antibiotikakur... Det tar vekk det gule belegget som skyldes penicilinen....

Det er nesten helt sikkert noe som kalles barnebelegg.
Det står veldig lite om det på internett, men begge mine eldste barn hadde dette.

Det kommer av en bakterie som noen barn har mer av i munnen enn andre. De danner et ganske hardt belegg på tennene. Det ser ut som tannsten, og blir det mye ser det selvfølgelig ikke så pent ut. Det kan ikke pusses vekk, men dere kan gå til tannlegen og gjøre det.
Man kan få bort en del selv, med et slipepulver dere kan få hos tannlegen, og jeg fikk også tips av en venninne med barn med samme problem, om å bruke sånn voksentannkrem med slipemiddel i (f.eks. Denivit) og elektrisk tannbørste uten vann. Men din gutt er såpass liten at det ville jeg ikke ha gjort enda.

Det "gledelige" er:
-Det har ikke noe med dårlig tannhygiene å gjøre. Det kommer uansett hvor bra dere pusser og hvor lite sukker han får.
- Det forsvinner helt/reduseres kraftig når de blivede tennene kommer
- Det beskytter mot hull, så barn med barnebelegg får sjeldnere hull i tennene enn andre barn.

Fant dette på et annet forum da.....

ORIGINAL: augusten

Det er nesten helt sikkert noe som kalles barnebelegg.
Det står veldig lite om det på internett, men begge mine eldste barn hadde dette.

Det kommer av en bakterie som noen barn har mer av i munnen enn andre. De danner et ganske hardt belegg på tennene. Det ser ut som tannsten, og blir det mye ser det selvfølgelig ikke så pent ut. Det kan ikke pusses vekk, men dere kan gå til tannlegen og gjøre det.
Man kan få bort en del selv, med et slipepulver dere kan få hos tannlegen, og jeg fikk også tips av en venninne med barn med samme problem, om å bruke sånn voksentannkrem med slipemiddel i (f.eks. Denivit) og elektrisk tannbørste uten vann. Men din gutt er såpass liten at det ville jeg ikke ha gjort enda.

Det "gledelige" er:
-Det har ikke noe med dårlig tannhygiene å gjøre. Det kommer uansett hvor bra dere pusser og hvor lite sukker han får.
- Det forsvinner helt/reduseres kraftig når de blivede tennene kommer
- Det beskytter mot hull, så barn med barnebelegg får sjeldnere hull i tennene enn andre barn.

Fant dette på et annet forum da.....

hvis det er dette så var det jo godt å høre[:)]

ORIGINAL: Hyssamaia!

her pusser vi tenner morgen og kveld også får hun fluor innimellom. Men jeg syntes hun har så gule tenner[&:]
vi pusser og pusser men det går liksom ikke bort. hun har brukt antibiotika i 10 dager. men det er over en uke siden nå. og jeg syntes de har vært gule leeeenge[&:] ser ut som et belegg som ligger på halve tanna ved tannkjøttet..

søkte litt fordi jenta mi har fått akuratt samme problem som deg.og jeg blir litt fortvila for som du også gjør så pusser vi og pusser men det går ikke bort.men hun fikk det nå etter at hun har gått på antibiotika i ti dager hun også.men det er også over en uke siden og hun har forsatt gule tenner.[&o]

går det bort???
hun så altid har hatt så fine tenner[:(]

noen tenner er gulere enn andres. sånn er det vel bare?
Lærte at man gjerne hadde mer og tykkere emalje på tenna da, så lenge de er friske.

Kastet du opp mye gjennom svangerskapet? Det kan også fort gi utslag på barnas tenner, faktisk!

Jenta mi hadde sånn for noen mnd siden, men det har faktisk forsvunnet nå. Leste meg fram til at det var en slags tannstein.

ORIGINAL: IdaMamma90

Kastet du opp mye gjennom svangerskapet? Det kan også fort gi utslag på barnas tenner, faktisk!

Det høres rart ut. Har du noe dokumentasjon eller kilder?

Du kan se bort ifra fargeforskjell på tennene pga sykdom ihvertfall. Hun har garantert melketennene enda [;)] Jeg har dette og det kommer på de nye tennene, ikke melketennene. Ellers har jeg ikke å mange forslag. Linnea har hatt litt gulaktig belegg øverst ved tannkjøttet til tider. Hun er ikke spesielt glad i tannpuss så det dukker opp hvis pussinga ikke har blitt så nøye. Forvinner ved en grunndig tannpuss hvor jeg er nøye med å pusse godt der hvor belegget er. Men hvis du allerede er kjempenøye og pusser lenge er det nok ikke det [:)]

ORIGINAL: Speedsjarken

Nei, jeg vet bare at både jeg og Mamma har fått høre det av tannlege og fastlege..

Hei[:)]
Sønnen min på 5 år gikk på antibiotika i 14 dager, da fikk han også et slags gult belegg på noen tenner, spesielt hjørnetennene.. Ble helt fortvilet siden han alltid har hatt så fine hvite tenner... Pusset og pusset, syns aldri jeg fikk det bort..! Gikk vel en mnd før det begynte og forsvinne, begynte med elektrisk tannbørste så forsvant det fort..!!!
Legen sa at antibiotika kunne gi kortvarig missfarging på tennene etter slik en "hestekur"[;)]
Så nå er tennene hans kritthvite igjen[:D]

ORIGINAL: Sunrise

Hei[:)]
Sønnen min på 5 år gikk på antibiotika i 14 dager, da fikk han også et slags gult belegg på noen tenner, spesielt hjørnetennene.. Ble helt fortvilet siden han alltid har hatt så fine hvite tenner... Pusset og pusset, syns aldri jeg fikk det bort..! Gikk vel en mnd før det begynte og forsvinne, begynte med elektrisk tannbørste så forsvant det fort..!!!
Legen sa at antibiotika kunne gi kortvarig missfarging på tennene etter slik en "hestekur"[;)]
Så nå er tennene hans kritthvite igjen[:D]

åååh det var godt å høre!phu...[:D]

ORIGINAL: Speedsjarken

Nei, jeg vet bare at både jeg og Mamma har fått høre det av tannlege og fastlege..

tannlegen sa til søsteren min at vist hun var forkjølet på et viss tidspunkt i svangerskapet,så kunne det være grunnen til at jenta hennes har missfagede fortenner.[8|]
jeg lo når jeg hørte det men det må jo ligge noe i det[8|]

Back
Topp