Gudmor/far

Så irriterende! Da har de vel bare skrevet meg opp da...men det fulgte med en liten blankett jeg kunne sende inn hvis det var feil opplysninger. Så det er gjort! Er jo absolutt ikke verdens undergang at jeg har stått som medlem i statskirken, men det er litt irriterende at de kan gjøre sånt bare.

ORIGINAL: HanneM85

Så irriterende! Da har de vel bare skrevet meg opp da...men det fulgte med en liten blankett jeg kunne sende inn hvis det var feil opplysninger. Så det er gjort! Er jo absolutt ikke verdens undergang at jeg har stått som medlem i statskirken, men det er litt irriterende at de kan gjøre sånt bare.

Fikk også det i posten her for ikke så lenge siden, rev av arket med opplysninger om meg på og kastet resten i søpla. Arket jeg tok bort blir makulert.

ORIGINAL: babyensmamma

jeg hørte at de har sendt ut flere tusen feil, også til de som ikke er medlem, så det er nok det som har skjedd!
Vi skal døpe av den enkle grunn at vi begge er medlem av statskirken, vil være unaturlig at babyen er noe annet enn foreldrene, og venninnen min synes det var skikkelig teit å døpes i bunaden da hun var 15, det skal min slippe! Men han står fritt til å velge selv senere... [:)]
Vi skal ikke kalle noen gudmor/far, bare faddere, som blir søstrene våre og en kompis av samboeren og en venninne av meg!

Gudmor/far er det samme som faddere [;)]...den du eventuelt velger til å bære barnet til dåpen blir gudmor/far.

Kommer neppe til å si at min søster er gudmor, blir da å si fadder, føles mest naturlig å si. Jeg ønsker selv å bære mitt barn til dåp og ser ikke på meg som gudmor av den grunn.
Har nok litt å si hva en er vant til av talemåte/dialekt.

Da lurer jeg litt på en ting. Her om dagen fikk jeg brev i posten angående "kirkevalg". Jeg er ikke døpt, heller ikke konfirmert. Men i dette brevet sto det at jeg var medlem i statskirken. Hvordan i all verden er det gått til? Ble litt sur jeg [&:] Er man automatisk medlem i statskirken hvis en av foreldrene er det?

Tror ikke det har noe å si om du er medlem eller ei. Tror nesten det blir det samme som når en får tilsendt stemmekort til valg (politisk)....
Sender sikkert til alle husstander.
Men er ikke sikker..........

Vi skal ha dåp. Mye pga tradisjon,men vi er også begge medlem av statskirken. Men finner hun ut senere at hun ikke vil være medlem,skal hun få lov til å melde seg ut.
Faddere blir nok min samboers bror og hans kone, og mine brødre.[:)]

Da lurer jeg litt på en ting. Her om dagen fikk jeg brev i posten angående "kirkevalg". Jeg er ikke døpt, heller ikke konfirmert. Men i dette brevet sto det at jeg var medlem i statskirken. Hvordan i all verden er det gått til? Ble litt sur jeg [&:] Er man automatisk medlem i statskirken hvis en av foreldrene er det?

Jeg har sett en melding angående dette et eller annet sted. Det har visst skjedd med flere. Ta en runde på nettet og se om det finnes opplysninger om hvor du kan henvende deg.

¨Her blir det dåp. Vi begge er medlem av statskirken. Så det tenker vi på som naturlig at vi gjør med lille gutt også :)
Faddere hos oss blir mamma og pappa, min eldste søster og tvilling søstra til samboeren min.
Hvem som skal bære frem barnet å slik har vi vel ikke snakket om enda. [:D]

sånn som me gutten vår valgte vi søsken å sambo som bar han. men siden ej har en mer en kjæresten min så måtte han få velge en til, å det ble jo bestekompissen. noe ej ikke helt likte, menmen.. syns det kan bli litt dumt me tanke på hvis de skal bli uvenner eller totalt miste kontakten så blir det litt rart å skulle innvitere i konfirmasjon å bryllup å sånn. hørt flere som sir det var teit å velge venner. men det er no opp til hver enkelt.. for all del=) dinne gangen blir det vel mine å hannes foreldre åsså må vi ha to til. å vet lissom ikke helt kor ej skal velge da. men ej tenke litt på kem som er der å stiller opp å hjelpe mej. ser på en fadder som en som kan være me å hjelpe til å passe eller ka no enn ej da........ asso ikke som en passepike eller barnehage. men en skjelden gang kan stille opp hvis du trenge det eller tilby se....

Hvis moren er medlem i statskirken blir barnet automatisk meldt inn ved fødsel. Det har ingen betydning om dy døper barnet eller ikke. Jeg har ei venninne som meldte seg ut i protest da hun fikk barn nylig! Så da er du nok medlem i statskirken hvis moren din er det vil jeg tro. Men det er jo lett å ta en telefon og sjekke det, og så evnt melde deg ut [;)]

Jeg er ikke medlem i statskirka og har fått stemmeseddel, men ikke noe kirkevalg-stemmeseddel.

ORIGINAL: Lilletrampepus

Ser folk skriver litt om det at hvis man syns det er flaut å døpe seg før konfirmasjon så er det ikke derfor man konfirmerer seg osv. Men ei venninne av meg sa på den måten at, hvis man har navnefest istedenfor dåp så blir det på samme måte. For da er det jo pga gaver osv man feirer det (sa hu iallefall). Noen andre tanker om det?
For vår del blir det dåp etter mitt ønske. Syns det er greit å døpe jeg da. Handler mye om tradisjoner også.
Gudforeldre er det samme som faddere, og det er ingen automatikk i at de skal "overta" barnet dersom det skjer noe med foreldre, med mindre noe annet er inngått.
Kan lese om det på wikipedia:
http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder

Å velge dåp eller navnfest pga gavene blir for dumt.

Om du ikke er innmeldt i noe annet trosamfunn eller noe som humanetisk forbund fx så er man faktisk innmeldt i statskirka og betaler en ørliten kirkeskatt.
Jeg er utmeldt av kirka, men ikke innmeldt noe annet sted, så har fått valgseddel til det vanlige valget men ikke kirkevalget.

ORIGINAL: Bolla85

ORIGINAL: Sorland

Ser folk skriver litt om det at hvis man syns det er flaut å døpe seg før konfirmasjon så er det ikke derfor man konfirmerer seg osv. Men ei venninne av meg sa på den måten at, hvis man har navnefest istedenfor dåp så blir det på samme måte. For da er det jo pga gaver osv man feirer det (sa hu iallefall). Noen andre tanker om det?
For vår del blir det dåp etter mitt ønske. Syns det er greit å døpe jeg da. Handler mye om tradisjoner også.
Gudforeldre er det samme som faddere, og det er ingen automatikk i at de skal "overta" barnet dersom det skjer noe med foreldre, med mindre noe annet er inngått.

Ja, det blir jo helt fjernt. Da kan man heller bruke de penga man sparer på å ikke ha noe til å gå å kjøpe ting til ungen selv.

Håper virkelig ingen feirer av den grunn!

Er sikkert de som ønsker seg penger i gave, og bruker det på seg selv, og det er galskap. Skulle vårt barn få penger i gave så blir det satt inn på en egen konto som vi skal opprette til babyen, hadde aldri fått meg til å bruke penger som babyen får i gave.

ORIGINAL: Bolla85

Ja, det blir jo helt fjernt. Da kan man heller bruke de penga man sparer på å ikke ha noe til å gå å kjøpe ting til ungen selv.

Håper virkelig ingen feirer av den grunn!

Er sikkert de som ønsker seg penger i gave, og bruker det på seg selv, og det er galskap. Skulle vårt barn få penger i gave så blir det satt inn på en egen konto som vi skal opprette til babyen, hadde aldri fått meg til å bruke penger som babyen får i gave.

Ja, det er galskap. Det er jo til barnet, ikke foreldrene. Jeg hadde ikke tatt en krone av de.
Er også veldig nøye med penger jeg selv får i gave og jeg. De blir lagt til side til noe jeg virkelig vil ha. Putter de ikke bare i lommeboka,og bruker de på mat.

ORIGINAL: miss mysa

ORIGINAL: zzsandra

jeg synes ikke man skal melde et barn inn i statskirka når man ikke vet om barnet selv står for d samme som kirka, så min unge skal ikke døpes.. men dersom hun selv vil det når hun blir større kommer vi til å støtte henne i det.
vet at mange, kanskje de aller fleste døper ungene av ren tradisjon, men for meg er det helt feil, da det er å sette barn i kristelig tro man ikke vet om barnet selv ønsker....

vel... kan jo tenkes at ungen vil konfirmere seg når han/hun blir 15 å synes det er dumt å ekstremt flaut at ikke foreldrene latt ungen døpe seg når ungen va bebi, for det kan være veldig flaut for en unge på 15 å måtte døpe seg da...

da er det lettere for en unge å heller melde seg ut av statskirka når ungen bi stor hvis dåp ikke var tingen for ungen :)

helt enig er enlere for ungen og bare melde seg ut av kirka en å mått bli døpt før evt komf men der er vi jo alle forskjellige

Back
Topp