Gudmor/far

Yet86

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg har helt glemt at det fantes forum :) hehe. Jeg er gravid å har termin 23 oktober ;) Her spekulerer jeg og min mann på hvem vi skal til gudforeldre? Har ei jente på 5 år fra før, hun har min søster og mannen min sin bror til gudforeldre, og har 5 faddere (venner av oss)

Hva tenker dere? Er det viktig for dere hvem dere velger, med tanke på hva gudforeldre egentlig står for? :)

Vi skal ha moren og faren hans,besteforeldrene på morssiden hans og stemoren og faren min [:)]Var bare slik at vi ville ha de som hjelper oss mye som er foreldrene hans og besteforeldrene hans..Stemoren min og pappen min pga vi synes de fortjener det [:)]

jeg skal ha mormoren min til gudmor, ellers så blir det søsken å venner til fadder, har ikke helt bestemt oss enda[:)]

jeg synes ikke man skal melde et barn inn i statskirka når man ikke vet om barnet selv står for d samme som kirka, så min unge skal ikke døpes.. men dersom hun selv vil det når hun blir større kommer vi til å støtte henne i det.
vet at mange, kanskje de aller fleste døper ungene av ren tradisjon, men for meg er det helt feil, da det er å sette barn i kristelig tro man ikke vet om barnet selv ønsker....

ORIGINAL: zzsandra

jeg synes ikke man skal melde et barn inn i statskirka når man ikke vet om barnet selv står for d samme som kirka, så min unge skal ikke døpes.. men dersom hun selv vil det når hun blir større kommer vi til å støtte henne i det.
vet at mange, kanskje de aller fleste døper ungene av ren tradisjon, men for meg er det helt feil, da det er å sette barn i kristelig tro man ikke vet om barnet selv ønsker....

vel... kan jo tenkes at ungen vil konfirmere seg når han/hun blir 15 å synes det er dumt å ekstremt flaut at ikke foreldrene latt ungen døpe seg når ungen va bebi, for det kan være veldig flaut for en unge på 15 å måtte døpe seg da...

da er det lettere for en unge å heller melde seg ut av statskirka når ungen bi stor hvis dåp ikke var tingen for ungen :)

Hva gjør egentlig en gudmor/gudfar? Selv har jeg bare hatt faddere...

Vi kommer til å døpe ungene våres, for jeg synes det er en koselig tradisjon, og heller bestemme selv når de skal konfirmeres..

ORIGINAL: LilleNasse

Hva gjør egentlig en gudmor/gudfar? Selv har jeg bare hatt faddere...

Vi kommer til å døpe ungene våres, for jeg synes det er en koselig tradisjon, og heller bestemme selv når de skal konfirmeres..

jeg tror det er litt forskjellig. noen har 1 å noen har flere. hos oss er det gudmor/gudfar som holder ungen som skal døpes, men er litt usikker på hvilken oppgave di har, utenom å stille opp hvis du skulle trenge hjelp osv...

Jeg trodde det var gudmor/far som skulle ta seg av barnet om noe hendte med foreldrene?
Jeg må også si at jeg er _SÅ_ enig med deg Bolla85!
Vi kommer ikke til å døpe barnet vårt, men ha en slags navnefest/velkomstfest [:)]

Sniker litt...

gudmor/gudfar er det samme som faddere, det er bare det at den som holder ungen under dåpen blir ofte kalt gudmor/gudfar.

Synest me må respektera både dåp og navnefest. Korleis folk ønsker da, er ein privat ting. Og har med tradisjon og tru og gjøra.
Me skal ha navnefest. Ingen av oss er kristne og for oss blir da feil å ta ein dåp.
Me er dei fyste i familien som skal ha navnefest, og har kun fått støtte. Men ønsker gutten vår kristen komfirmasjon , så skal han selfølgelig få da.

Og forresten så slipper eg å tenka på faddere, eller vitner.. Så da blir kun eg , min kjære og vårt kjære barn som skal væra framme i sermonien. Akkurat da er eg glad for. Har allerede opplevd att slektninger tar for gitt att dei skal væra faddere ovs..

Når jeg velger faddere, så velger jeg noen som jeg ønsker og tror vil være en del av barnets liv.
Jeg velger dem ikke bare fordi dem fortjener det osv. Å velge barnets besteforeldre eller oldeforeldre kommer jeg aldri til å gjøre. For det første, så trenger de ikke være noe mer enn de er, for de betyr allerede veldig mye i barnets liv, og for det andre, så er de kanskje døde lenge før barnet er voksen. Jeg velger derfor "unge" folk som er en stor del av livet våres. Våre egne søsken, nære venner, våre søskenbarn osv. Snuppa har 2 venner av oss, min bror, stesøster og hennes mann og sambos bror. Fra gammelt av, så var det vel slik at fadderne skulle ta seg av barnet hvis noe skulle skje barnets nærmeste. Jeg velger derfor ingen som jeg ikke ville overlatt ungen min til, og valgte derfor et gift par til vanessa. [:)]
Til lillegutt har jeg ikke bestemt meg for enda.

tviler på ungen bryr seg så veldig før den er myndig... dei fleste vil vel konfirmere seg som andre på deres alder når dei når 15 års alderen, om dei må døpes før det kan la seg gjøre er det litt dumt. Syns det nesten er verre å ikkje døpe dei eg. Er mykje fordeler med å være døpt og så lenge dei e små gir dei nok blaffen i om dei har fått vatn og en velsignelse i håret...[:)]

ORIGINAL: Bea86

Hei. Jeg har helt glemt at det fantes forum :) hehe. Jeg er gravid å har termin 23 oktober ;) Her spekulerer jeg og min mann på hvem vi skal til gudforeldre? Har ei jente på 5 år fra før, hun har min søster og mannen min sin bror til gudforeldre, og har 5 faddere (venner av oss)

Hva tenker dere? Er det viktig for dere hvem dere velger, med tanke på hva gudforeldre egentlig står for? :)

Vi har valgt ei venninne av meg som eg har kjent siden eg var 3 år gammel til gudmor. syns det er viktig med en person som en veit følger en i tjukt og tynt, ikkje kun fordi det er familie, men av ren og skjær lyst [:)]
Vi er ikkje sånn kjempe troende, men vi syns begge dåpen er en fin tradisjon og kristendommen har mange gode leveregler, kan ikkje skade å lære ungene litt gode manere vel ? [;)]

Jeg syns de kan følge samme tro som foreldrene frem til de blir gamle nok til å kunne velge selv,og evnt da melde seg ut..

Vi skal ha dåp.
Min mor og far.
Hans mor og far.
Og ene broren min og ene broren hans skal være faddere.
Gudmor og gudfar vet eg ikkje.

Her i huset blir det dåp, etter mitt ønske.
Faddere har vi snakket litt om, men det må være noen som blir en del av barnets oppvekst.
Tenker på våre søsken da, og kanskje vennepar.
Tror ikke vi kommer til å velge noen av våre foreldre eller besteforeldre (de blir så gamle[:)] hihi)

jeg er enig i at dersom det er flaut for en 15 åring å døpe seg for å bli konfirmant er det ikke for troen barnet da vil konfirmeres. og da igjen føler jeg det blir feil da å døpe betyr å bli medlem av statskirka.. jeg kan til en viss grad forstå det med tradisjon, men jeg kunne ikke valgt å gjøre en såpass viktig ting av ren tradisjon selv.. vil kun gjøre det jeg føler jeg kan stå for å forsvare selv. noe jeg personlig ikke kan med dåp (min familie er kristen, men jeg og mine søsken er ikke døpt netopp fordi det står ikke noe i bibelen om barnedåp, men om voksendåp).
men jeg er veldig prinsippfast da, og er veldig klar over det selv, vil at det jeg gjør skal jeg kunne forsvare med hva jeg står for. ellers ville det vært for enkelt føler jeg.

men samtidig, for alles del, så er det nr. 1 å respektere hverandres valg da alle tenker ulikt :)

Her blir det dåp, mest pga tradisjon.
Av faddere så blir det min bror og søster fra min side, og svigerfar og ei tante fra hans side. Grunnen til at vi velger tanta hans er at jeg hadde et ønske om å ha noen fra han sin morside (svigermor er død) og valget falt fort på henne, og svigerfar av den grunn at det kun er han som ble aktuell som fadder, nekter å bruke en som er litt for glad i flaska som fadder. Vil heller ikke ha venner da det kan skje at en blir uvenner og aldri ha noe mer med vedkommende å gjøre.
Gudmor vil bli min søster som da for i oppgave å ta av lua, og jeg ønsker selv å bære mitt barn til dåp.

Skulle ungen før konfirmasjonsalder bestemme seg for å melde seg ut av statskirken, så skal ikke jeg stå i veien for det. De må ikke være myndige for å ta bestemme det.

Da lurer jeg litt på en ting. Her om dagen fikk jeg brev i posten angående "kirkevalg". Jeg er ikke døpt, heller ikke konfirmert. Men i dette brevet sto det at jeg var medlem i statskirken. Hvordan i all verden er det gått til? Ble litt sur jeg [&:] Er man automatisk medlem i statskirken hvis en av foreldrene er det?

ORIGINAL: HanneM85

Da lurer jeg litt på en ting. Her om dagen fikk jeg brev i posten angående "kirkevalg". Jeg er ikke døpt, heller ikke konfirmert. Men i dette brevet sto det at jeg var medlem i statskirken. Hvordan i all verden er det gått til? Ble litt sur jeg [&:] Er man automatisk medlem i statskirken hvis en av foreldrene er det?

Om du ikke er døpt i kirken så kan du vel ikke være medlem av statskirken, har ikke noe å si om en av foreldrene er det eller ikke.

Back
Topp