Gruer meg til imorgen...

Frøken Fryd

Elsker forumet
Juli13-jentene
Fostervannsprøve....

For de som kanskje ikke har fått det med seg, så har jeg alle mine undersøkelser i utlandet da jeg studerer her...
På mandag skulle jeg ha en genetikk samtale med en lege - ren rutine siden jeg har epilepsi og vi skulle bare snakke om mitt medikamentbruk. Helt ufarlig da vi har tatt alle forhåndsregler på forhånd.

Jeg viste ham det siste UL bildet mitt (istedet for å dra til jordmor og ta symfysemål, så tar de UL...).

Legen ble stille og rynka på pannen når han så bildet + kommentar til bildet...
"hyperechoic papillary muscle" var det visstnok på bildet. Altså, muskel som styrer hjerteklaff i venstre hjertekammer var det noe mistenkelig med...
Viser seg at å ha en slik variasjon kan indikere Downs syndrom...

Før graviditeten ble jeg og typen enig om at vi skulle fjerne barn om det var "sykt". Ikke pga at vi bare ville ha en frisk unge, men fordi vi vil gi mest mulig til barnet våres. Siden jeg fremdeles har 2 år igjen på studiet, fremdeles i utlandet, så visste vi at vi ikke hadde hatt kapasitet til å gi barnet alt det den fortjente. Hadde vi beholdt det, så hadd vi bare vært egoistiske...

Vel... Nå er jo tonen noe helt annet.... For denne fostervannsprøven burde ha blitt tatt for lenge siden, ikke i uke 21+4 som jeg er nå!
Vurderte å ikke ta prøven.... men skal jeg gå i 4 mnd i frykt omm hva som venter meg? Nei takk!
Så imorgen tar jeg prøven... Økt risk for spontanabort, men bare 0.5% visstnok...
Så lenge jeg holdt meg i ro i 2 dager så skulle det gå fint...

Resultatet skulle ta 2 uker.... og hva gjør jeg når det kommer?
Har gått i mange tårer det siste døgnet... Kjæresten stakkar, han må bare være til støtte gjennom telefon...drit med avstandsforhold - ingen kan holde rundt meg og si det går bra...
Lå og tenkte på hvordan det ville bli om det ble påvist Downs syndrom...
Skulle jeg da virkelig ha drept det vakre vesenet inni meg og så fått indusert fødsel sånn at jeg kunne føde ham ut i sin egen grav?

NEI VET DERE HVA! DET SKJER ALDRI!

Så om vi får beskjeden om 2 uker at barnet er sykt, så skal jeg være egoistisk og ta å beholde det.
Noen sa til meg en gang at man får ikke mer på seg enn hva man kan klare...
Så om det er en gutt som har større behov enn andre barn, så skal vi komme oss gjennom det også.

Rart hva noen spark i magen kan gjøre for en mor...

Så jeg gruer meg til undersøkelsen imorgen... Ikke forti jeg kanskje har et barn med Downs syndrom, men jeg er redd den nåla skal treffe mitt perfekte lekne vesen i magen...
Resultatet av testen har ingen betydning annet enn at jeg kanskje må forberede til fødsel og fremtid på en litt annen måte enn hva jeg orginalt sett ville ha gjort...

Måtte bare tømme meg litt her...var for mye å bære på...
Håper ingen dømmer meg for mitt valg - ille nok å vite at jeg vurderte en gang å fjerne potensielt sykt barn. Håper lille gutten min kan tilgi meg...

Her er det vel ingen som dømmer deg. Det må være en forferdelig situasjon å være i. Å at kjæresten din ikke kan være sammen med deg i disse dagene. Sender deg en god klem, og håper alt er bra med den lille i magen:)

Her er det vel ingen som dømmer deg. Det må være en forferdelig situasjon å være i. Å at kjæresten din ikke kan være sammen med deg i disse dagene. Sender deg en god klem, og håper alt er bra med den lille i magen:)
Signerer denne

Signerer også de over... Go tanker sendes til deg!! Og selsagt vil det gå bra, selv om ikke alt er "helt som det skal". :)

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Det går sikkert fint.
Er bare litt skummelt å gjøre det alene... Og vil ikke gjøre gutten vår noe vondt...
De skal visstnok følge med på nåla med UL, men jeg har en sprellert av en gutt i magen... Tenk om han finner på å leke?

Nei, nytter ikke å bekymre seg altfor mye. Er ikke godt det heller....får heller vaske og styre litt sånn at det er rent og pent her slik at jeg kan ligge flatt ned i et par dager :-)

Takk for gode klemmer og tanker <3

Jeg vet alt om det å få et barn som ikke er som alle andre.
Bare jeg ikke fikk vite det før hun var 3 mndr gammel.
Jeg har mange ganger tenkt at jeg er verdens heldigeste som fikk akkurat denne jenta.
For det er virkelig en opplevelse uten like.
En får et helt annet syn på verden liksom.
Men ja det har vært tøffe tak til tider, og jeg har flere ganger tenkt at det kanskje hadde vært best om hun ikke ble født.
Men vi har alle vanskelige tider enten vi har et handicap eller ei.
Denne jenta møter livet med flere utfordringer enn barn flest, men hun er ei livsglad jente med humør som smitter over på enhver.
Jeg ville ikke vært foruten denne opplevelsen.
Jeg tenker også som du sier at en får ikke utdelt mer enn en klarer, og jeg var en av de utvalgte som var sterk nok til å motta denne gave med å følge opp denne helt fantastisk unike jenta :)

Jeg tror du klarer å komme deg gjennom hva som enn måtte komme, men håper at svaret på den prøven viser en frisk liten prins :)

Signerer denne

Signerer...

Jeg vet alt om det å få et barn som ikke er som alle andre.
Bare jeg ikke fikk vite det før hun var 3 mndr gammel.
Jeg har mange ganger tenkt at jeg er verdens heldigeste som fikk akkurat denne jenta.
For det er virkelig en opplevelse uten like.
En får et helt annet syn på verden liksom.
Men ja det har vært tøffe tak til tider, og jeg har flere ganger tenkt at det kanskje hadde vært best om hun ikke ble født.
Men vi har alle vanskelige tider enten vi har et handicap eller ei.
Denne jenta møter livet med flere utfordringer enn barn flest, men hun er ei livsglad jente med humør som smitter over på enhver.
Jeg ville ikke vært foruten denne opplevelsen.
Jeg tenker også som du sier at en får ikke utdelt mer enn en klarer, og jeg var en av de utvalgte som var sterk nok til å motta denne gave med å følge opp denne helt fantastisk unike jenta :)

Jeg tror du klarer å komme deg gjennom hva som enn måtte komme, men håper at svaret på den prøven viser en frisk liten prins :)

<3

Lykke til i morgen, krysser fingrene for at alt går bra! De følger godt med hvor nålen og babyen befinner seg vha ultralyd, så det skal ikke være noe å bekymre seg for. Men jeg skal innrømme at jeg ikke turte å se på når nåla (den er svær, dessverre) ble stukket inn i magen min under forrige svangerskap. Det er bra at du har fått beskjed om å ta det med ro etter prøven, det kan jeg ikke huske at jeg fikk (hvis de sa noe om det, datt det i hvert fall rett ut av hodet mitt igjen), så jeg stresset rundt som en gal etterpå. Heldigvis var jeg da i uke 33/34, så det var ikke krise da fødselen startet noen dager senere. Så prøv så godt du kan å slappe av! :)

Jeg syns du har et reflektert syn på hva som skjer hvis-om-atte-dersom-atte, man blir jo like glad i barn som ikke er som alle andre, selv om det kanskje ikke blir helt som man hadde tenkt seg. Også er det jo ikke sikkert det er noe galt, i så fall er det jo bare godt å få det avkreftet. Jeg vet ikke hvordan de foretar selve analysen der du er, men da jeg tok fostervannsprøven i 2010 tok de en hurtigtest for trisomi 13, 18 og 21 (downs syndrom) i tillegg til den vanlige analysen, slik at vi fikk avkreftet trisomiene allerede dagen etter prøven. Men det er jo ikke sikkert de er villige til å gjøre det samme der.

Oi, blir langt dette. Ville egentlig bare si at jeg skal tenke på deg i morgen, og krysse fingre og tær for dere. :signs003

Dette må være tøft for deg å være alene i annet land om. Det er klart du skulle hatt barnepappan der til å holde rundt deg og dele opplevelsen der du er.

Syns du er reflektert og tapper,og er glad for at du er så klar på valget ditt.

Vi har også ganske stor sjanse for at barnet vårt kan få en arvelig sykdom. Denne er "kun" noe man ser er annerledes, ikke noe man blir utviklingshemmet eller får smerter eller noe på grunn av. Likevel føler jeg at jeg vet litt om det å kunne vente noe som ikke er helt "A4". Vi har snakket mye om dette på forhånd. Kjenner igjen det du sier om at det er utrolig hvor mye sparkene fra lille kan gjøre med oss mødre, nå når jeg kjenner ham inni her, er mitt barn mitt elskede barn uansett noen sykdom eller ei. Barnet ditt er barnet ditt,og blir verdens beste for deg <3

Og Amahel: du er nydelig :-)

Ønsker deg masse lykke til i morgen! Sender en klem :-)

Dere er fantastiske alle sammen!

Føler meg litt tryggere når jeg vet at jeg ikke er helt alene imorgen.

Kanskje på tide å få en god natts søvn før den store dagen...
Ha en flott kveld alle sammen!

Lykke til i morge, krysser fingrene for at den lille gutten i magen din samarbeider og holder seg langt unna nålen!

Masse lykke til i dag - synes du er kjempe sterk! Sender deg masse tanker :)

Lykke til i dag:) håper alt går din vei:-)

Takk for alle lykkeønskningene...

Da var det altså - IKKE gjort...

Ventet 3 timer på legen (han hadde en operasjon).
Når det var min tur, snakket vi litt mer sammen. Jeg fortalte at jeg ikke kom til å fjerne barnet uansett.

Vi kom derfor frem til at å ta denne fostervannsprøven ikke var så bra allikevel. Tenk å risikere å miste et friskt barn da!

Så vi bestilte en ekkokardiografi, en ultralyd for hjertet til barnet.
På denne måten kan vi sjekke barnet for hjerteproblemer - uten å risikere å miste det...

Barnet er velkommen uansett til oss. Gleder meg til å treffe den aktive krabaten i magen min :-)

Back
Topp