Gruer meg til etterriene...

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Kanskje litt tidlig, men gruer meg til fødsel, men mest tiden etterpå jeg nå.

Fikk vite av jordmor og andre at fødsel nummer tre er en luring; det kan være lang latensfase, men når riene kommer er det fort og intenst. Jeg er vant med fort og intenst pga styrtfødsel, men nummer tre er visst enda vondere rier.
Og.... etterriene er visst veldig vonde med nummer tre.

Med første hadde jeg ingen etterrier.
Med nummer to merket jeg det når jeg ammet.
Med nummer tre tilbyr de visst nesten smertestsillende før man ber om det. He he.

Så nå vet jeg iallfall at jeg kan forberede meg på en lengre latensfase, men at når riene først kommer bør jeg egentlig være på føden. Så når reiser man inn da? :rolleyes:
Og at jeg må forberede meg på veldig intense rier og etterrier.

Vil jo føde naturlig denne gangen også, men nå håper jeg vrikelig at jeg føder senest til termin, for å gå i 16. maitog med sterke etterrier ser jeg ikke fram til.... :confused: :p

Positive var at når man ikke har revnet tidligere, er visst risikoen for å revne senere veldig liten.
Så hurra for det! :-)

Kanskje litt tidlig, men gruer meg til fødsel, men mest tiden etterpå jeg nå.

Fikk vite av jordmor og andre at fødsel nummer tre er en luring; det kan være lang latensfase, men når riene kommer er det fort og intenst. Jeg er vant med fort og intenst pga styrtfødsel, men nummer tre er visst enda vondere rier.
Og.... etterriene er visst veldig vonde med nummer tre.

Med første hadde jeg ingen etterrier.
Med nummer to merket jeg det når jeg ammet.
Med nummer tre tilbyr de visst nesten smertestsillende før man ber om det. He he.

Så nå vet jeg iallfall at jeg kan forberede meg på en lengre latensfase, men at når riene først kommer bør jeg egentlig være på føden. Så når reiser man inn da? :rolleyes:
Og at jeg må forberede meg på veldig intense rier og etterrier.

Vil jo føde naturlig denne gangen også, men nå håper jeg vrikelig at jeg føder senest til termin, for å gå i 16. maitog med sterke etterrier ser jeg ikke fram til.... :confused: :p

Positive var at når man ikke har revnet tidligere, er visst risikoen for å revne senere veldig liten.
Så hurra for det! :-)
Nå er jeg førstegang, og sikkert veldig naiv.. forstår jo at når du har vært igjennom det to ganger før, vet du hva du kan forvente.. heldig er jeg sikkert på den måten, for jeg gruer meg ikke til fødsel.. tenker at det er noe jeg må igjennom og man klarer mye mer enn man tror. Dessuten er ingen fødsler like, og slik er det sikkert med nummer tre også.. absolutt ikke sikkert at det blir så ille som du frykter..!

Nå er jeg førstegang, og sikkert veldig naiv.. forstår jo at når du har vært igjennom det to ganger før, vet du hva du kan forvente.. heldig er jeg sikkert på den måten, for jeg gruer meg ikke til fødsel.. tenker at det er noe jeg må igjennom og man klarer mye mer enn man tror. Dessuten er ingen fødsler like, og slik er det sikkert med nummer tre også.. absolutt ikke sikkert at det blir så ille som du frykter..!
Aldri gruet meg til fødsel, glad for det. :-)
Ikke har jeg trengt det heller, da jeg har fått helt naturlig uten smertestillende begge ganger.
Men det var jo mer intense rier med styrtfødselen, rakk ikke tenke noenting, og babyen kom ut i sjokk.

Jeg gruer ikke direkte til fødselen nå heller, men mer for smertene ved etterriene. :-)
Under fødsel "gruer" jeg for enda mer intense rier, men pressingen gjør jo ikke vondt, og dessuten er vondtene der for en grunn, og forsvinner så fort barnet er ute! :-)
Men etterriene har liksom ikke samme "gevinst", og forsvsinner jo ikke med det samme melken kommer. :p

Ikke har jeg trengt det heller, da jeg har fått helt naturlig uten smertestillende begge ganger.
Men det var jo mer intense rier med styrtfødselen, rakk ikke tenke noenting, og babyen kom ut i sjokk.

Jeg gruer ikke direkte til fødselen nå heller, men mer for smertene ved etterriene. :-)
Under fødsel "gruer" jeg for enda mer intense rier, men pressingen gjør jo ikke vondt, og dessuten er vondtene der for en grunn, og forsvinner så fort barnet er ute! :-)
Men etterriene har liksom ikke samme "gevinst", og forsvsinner jo ikke med det samme melken kommer. :p

Hadde det ikke sånn med førstemann da, så ikke alle som har det sånn :)
Jeg hadde heller INGENTING med førstemann! :-)
Men man får visst veldige etterrier med nummer tre, sier jordmor da. :rolleyes:
Men ifølge svar her, kanksje jeg slipper likevel, siden jeg ikke har hatt det før! :-)

Hvor lenge varer disse etterriene? Kjenner jeg gruer meg litt til det... Ja!
Med første barnet merker du nok ingenting. Så du kan puste ut! :-)
Jeg gjorde ikke det med førstemann, og bare såvidt med nummer to, de første dagene med amming.

Men når kroppen har født flere ganger tidligere jobber den litt mer på "effektivt og på høygir", på godt og vondt.
Så selv om fødslene ofte går lettere for hver gang, blir etteriene ofte mer merkbare,

hva er etterrier? har ikke hørt eller lest om det æ ..
høres ikke så veldig godt ut igrunn
Etterrier er når livmoren trekker seg sammen igjen etter fødsel.
Og det skjer da ved amming, hvor kroppen skiller ut et spesielt hormon som også driver ut melken.
Så etterrier er veldig merkbare ved amming de første dagene, om man har født før.
Som førstegangs merker man veldig lite til dette! :-)

Skjønner.. håper du slipper veldig vonde etterrier da :-)

Huff da.... Har klart meg uten smertelindring med 1 og 2, håper å klare d med nr 3 også ;) men ja, med 1.hadde jeg ikke etterier, mens med nr 2 måtte jeg ha smertestillende ofte for var så intenst.. Gruer meg også til denne runden!!

Sånt gidder jeg ikke tenke på. Dette er nr 3, begge mine første fødsler va kjappe. 6 timer med første og 3 timer med andre. Den på 3 timer var helt klart vondere enn den på 6 timer. Så regner med hvis denne går fortere blir det nok vondere. Men jeg synes ikke fødselssmerter er ille. Jeg tar det som det kommer. Men som jordmor sa: Har du født fort 2 ganger føder du nok fort nå. Sist kom babyen så fort at hun takk ikke ta på hansker.
Her har vi fødestue, og håper jeg går føde der igjen. Får ikke lov om man går på overtid.

Jeg synes etteriene med nummer to var verre enn ved nummer tre. Fødselen med nummer tre var raskere enn med nummer to, hadde 2 timer aktivfødsel. Det som var verst med nummer tre av kynnerene i svangerskapet, at han var stjernekikker og ville ikke ut :p
Sånn sett var han en luring!
Jeg gruer meg veldig til neste fødsel fordi forrige fødsel var tøff!

Med første barnet merker du nok ingenting. Så du kan puste ut! :-)
Jeg gjorde ikke det med førstemann, og bare såvidt med nummer to, de første dagene med amming.

Men når kroppen har født flere ganger tidligere jobber den litt mer på "effektivt og på høygir", på godt og vondt.
Så selv om fødslene ofte går lettere for hver gang, blir etteriene ofte mer merkbare,
Dette blir min andre dette ... Så er forberedt på etterrier. Men gruer meg til det!

Fødselen med nr 1 var egentlig en grei fødsel som varte bare noen timer. Hadde bare litt etterrier etterpå. MEN fødsel nr 2...Huff...D vart en styrtfødsel... Å fikk forferdelige etterrier etterpå... Så jeg er spent på nr 3, hvordan den fødselen kommer til å bli. Det er faktisk 7 år siden sist.
Må bare fortelle at her vi føder er det kun lystgass å få.(rakk ikke en gang å få lystgass på nr 2) :P
En liten fødestue på et sykehjem her vi bor. Blir det komplikasjoner blir man sendt med helikopter til sykehus.

Jeg hadde utrolig vonde etterrier med førstemann! Gråt mens jeg ammet, så gruer meg til det denne gangen!

Back
Topp