Griper du inn?

JanetMH

Flørter med forumet
Moderator
⭐️ Babyverden Stab ⭐️
VIP
Hei!

Jeg heter Janet, og er journalist her i Babyverden. Jeg skal skrive en sak om barn, ferie og alkohol, og vil gjerne høre dine erfaringer.

Har du noen gang vært på ferie og sett barn sammen med foreldre som har vært tydelig beruset eller fulle? Hva gjorde du?

Når er det greit å gripe inn, og hvem skal en gi beskjed til?

jeg har vært i en slik situasjon, da det var sommerfest i nabolaget.. da gamle kjente kom reisene til osv.. da drakk foreldrene seg synlig beruset, ropte og hoyet.. så at barna ble redde, de som hadde lagt seg våknet av alt bråket og gråt.. så jeg tok med hele 6 barn hjem og lot de sove der. 

sa også ifra til foreldrene at nå trodde jeg de hadde fått nokk før jeg ga beskjed om at jeg tok med resten av barna til nabohuset der vi bodde.

jeg grep inn for et par år siden da vi var på ferie i danmark.han ene som var med hadde ei datter på 9 og jeg hadde med ei på 12.jeg syns det blei irriterans med den drikkingen til han ene hver dag,og sa i fra at nå er det stopp.til og med datteren hans på 9 år sa plutselig at du har vært dritings foran meg pappa.da reagerte han sterkt og tyder jo på at det stemmer.vi krangla litt den kvelden.men han stoppet også med det og tok det litt roligere.han drakk seg ikke dritings der,men full nok til at jeg ville ha en stopp på det.jeg er også det at det alltid bør være en som ikke tar seg noe når det er barn til stede.

Har til nå ikke sett et barn sammen med tydelig fulle foreldre. Hadde jeg derimot sett det, hadde jeg nok satt snakketøye på høygir. ;)

Jeg har møtt på en slik sak.
 Var på sydenferie for noen år siden og kom litt i kontakt med en alenefar som ferierte med sine to barn på 4 og 9 år. nesten hver kveld/ettermiddag startet han å drikke med de andre på hotellet. .. kan vel bare si at jeg leverte sønnen min på ferie hjemme hos min mamma,men ble reserve -mamma til to svenske barn i en uke på Lanzarote i steden. Skikkelig trist sak egentlig! og dem var så snille,men tydelig veldig urolig av det som skjedde. Jenta ble sint og voldelig mot alle og lille gutten hang på meg en hel uke. Man har jo ikke hjerte til å snu ryggen til en slik sak! stakkars barn!

Jeg har ikke sett overstadig fulle foreldre sammen med barn. Men jeg har flere ganger i sammenkomster med min egen familie opplevd at voksne har drukket nok til at de ble småpussa sammen med barna sine. Jeg synes det er ganske ekkelt, det også. For det er så lett å se på barna at de mistrives kolossalt i den situasjonen.

Dessverre klarer jeg ikke å gjøre så mye aktivt i en slik situasjon overfor min egen familie. Jeg selv drikker aldri alkhol med barn til stede. Mye fordi jeg vet selv at jeg tåler så lite før jeg blir påvirket. Hadde jeg tålt mer, kunne jeg kanskje tatt et glass, men jeg ser ikke vitsen. Men familien min ser ikke poenget med å være avholdende i slike situasjoner, og det er vel heller de som kritiserer meg for å ikke kunne ta et glass og for at jeg bare drikker på voksenfest og ikke til kos. Så min rolle i slike situasjoner blir å være den trygge overfor barnet. Jeg får ikke fjernet dem, slik det har vært, men jeg prater kanskje litt mer med dem, prøver å gjøre det mer hyggelig. Og så hender det jeg tar en prat med de voksne dagen etterpå, når de er mer mottakelige for fornuft, men det har ikke akkurat gitt noen reslutater til nå....

Jeg var i Tyrkia for 2 uker siden og var på ett heftig diskotek med BARE fulle mennesker!. Der ser jeg at det er en ett åring med smokk som blir bært rundt og dansa med an betjeningen (som også drikker) før det blir tilbakelevbert til noe som ser ut til å være besteforeldrene til jenta. Jenta var helt blank i øynene, og helt følelsesløs i ansiktet.. akkurat som det ikke var første gang hun hadde vært med på dette.

Dette var svært vondt å se på,, men besteforeldrene var svenske, jeg var full selv, og jeg var, for å si det mildt VELDIG rådvill!!
Jeg var inne på tanken på å kontakte politiet, men jeg aner jo ikke hvordan det tyrkiske politiet er (korrupt?) Kanskje de ville gjort situasjonen verre for jenta? kanskje ikke sluppet jenta ut igjen av landet? jeg aner ikke hva som kunne foregått om jeg hadde gitt beskjed.

Denne tråden skal følges med på,.,

Jeg griper ikke inn ovenfor fremmede dersom barna sover, eller jeg ikke ser noe graverende. Dersom de voksne er så fulle at jeg mistenker at de ikke kan ta vare på barna, så ringer jeg politiet. Enkelt og greit. Er det venner eller familie, så kan man jo tilby seg å ha ungene hos seg, f.eks. Har heldigvis ikke stått ovenfor denne problemstillingen i min familie/omgangskrets og tviler for at jeg noen gang vil gjøre det. =)

dikkedikk skrev:
Jeg var i Tyrkia for 2 uker siden og var på ett heftig diskotek med BARE fulle mennesker!. Der ser jeg at det er en ett åring med smokk som blir bært rundt og dansa med an betjeningen (som også drikker) før det blir tilbakelevbert til noe som ser ut til å være besteforeldrene til jenta. Jenta var helt blank i øynene, og helt følelsesløs i ansiktet.. akkurat som det ikke var første gang hun hadde vært med på dette.

Dette var svært vondt å se på,, men besteforeldrene var svenske, jeg var full selv, og jeg var, for å si det mildt VELDIG rådvill!!
Jeg var inne på tanken på å kontakte politiet, men jeg aner jo ikke hvordan det tyrkiske politiet er (korrupt?) Kanskje de ville gjort situasjonen verre for jenta? kanskje ikke sluppet jenta ut igjen av landet? jeg aner ikke hva som kunne foregått om jeg hadde gitt beskjed.

Tyrkisk politi er et av verdens strengeste, og ikke spesielt korrupte, så du hadde trygt kunnet ringe dem. For future reference..

Hadde jeg sett et tilfelle hvor foresatte var fulle samtidig som de hadde ansvaret for barnet ville jeg kontaktet barnevernsvakta. Hvorfor? For å få råd og veiledning av kompetent personell. Det er mange som tror at barnevern=ta barna, noe som jo er helt, helt feil.

Jeg vil ikke ha det på min samvittighet at barn lever under destruktive forhold og så KUNNE jeg ha hjulpet.

Hvis jeg var i utlandet ville jeg kontaktet hotell-ledelsen eller eventuelt reiseselskapet.

Når det er sagt er det en veldig vanskelig sak. Barn som bor i hjem med vansker, er vant til dette. En totaltomveltning for dem kan være traumatiserende, for barn er avhengig av rutiner og vaner, selv om de kan være fryktelig vonde.. Men det er her profesjonelle kommer inn og skal vurdere tilfellet!
Så, i et tilfelle med barn og berusede foreldre ville jeg faktisk grepet inn.
Hvis ikke folk som vet hjelper barnet, hvordan skal det da kunne komme seg inn i sunne rutiner og forhold?

uff, jeg blir kvalm av å tenke på slike situasjoner.. Har aldri opplevd det selv og heller aldri sett det, men har hørt mye om det og JA jeg mener og tror at jeg ville grepet inn om jeg hadde sett fulle foreldre , og barn som led under det.. Uff! jeg kaster opp!

DenicaD skrev:
Har til nå ikke sett et barn sammen med tydelig fulle foreldre. Hadde jeg derimot sett det, hadde jeg nok satt snakketøye på høygir. ;)

DenicaD skrev:

Har aldri kommet opp i en sånn situasjon, heldigvis! Men jeg vet jeg ville gjort noe.
Når jeg var lita var jeg ofte den lille redde jenta selv..Pappa drakk en del uten å tenke på at vi ungene ble urolige av det. Vi viste jo ingen tegn på redsel så da var jo alt bra mente han når mamma konfronterte han med det.

Det værste var vel en julekveld han ble så dritings at han ikke fikk på seg klærne sine engang, det måtte jeg hjelpe han med..Han lo bare når jeg sa jeg ikke likte at han drakk på julaften. Den sitter i enda..
Derfor drikker jeg aldri alkohol med mitt barn eller andres i nærheten, ikke en liten sup en gang!!

har heldigvis ikke opplevd det. hadde uten tvil grepet inn!

Hadde jeg sett noen ruse seg mens de har ansvar for barn ville jeg ringt barnevernvakta for å forhøre meg om hva jeg burde ha gjort i den aktuelle situasjonen.

Jeg synes det ville vært litt vanskeligere å vurdere hva jeg skulle ha gjort dersom jeg så noe sånt i utlandet.  Jeg ville nok ha støttet barna så godt jeg kunne. Kanskje også ringt hjem til barnevernet i Norge for å høre hva jeg kan gjøre også her. Jeg ville definitivt ha gjort noe. 

Tror mange er redde for å bry seg, og må jo innrømme at jeg selv også ville synes det hadde vært ekkelt. Men med tanke på alle historiene man hører om barn som lever opp i vanskelige familiesituasjoner der man tror at andre har meldt til barnevern ville jeg ikke kunnet klart å la være å gjøre noe....

dikkedikk skrev:

Her forstår jeg virkelig ikke hvordan du ikke kunne gjøre noe...? Det hadde jeg ikke kunnet gått å tenkt på i ettertid. For det er vel svært få voksne, modne mennesker som tar med så små unger på noe sånt. Jeg hadde ikke kunne lagt fra meg den tanken at barnet kanskje ikke har det noe bra. Og at jeg KUNNE ha gjort noe med det. Du sa jo selv at det ikke så ut som at det var første gangen hun var med på noe sånt no?

Nei, der hadde jeg uten tvil sagt ifra. Enten til de som "passet" på barnet, eller til noen andre. Hvem som helst andre egentlig.. Uffemoticon

Hadde det vært en situasjon hvor jeg så tydelig beruset foreldre sammen med små barn ville jeg kontaktet politi.
Ville aldri oversett en slik situasjon, for alt man vet kan dette være noe de barna opplever ofte.

Hadde det vært noen jeg kjente ville jeg tatt ansvar for de barna til foreldrene hadde blitt edru igjen, men håper å tror ingen av min familie/vennekrets noen gang ville gjort noe slikt mot sine barn.

For en stund tilbake så var jeg ute en tur sammen med sønnen min. Og da så jeg faktisk et par som var TYDELIG RUSET PÅ NARKOTIKA, som hadde med seg barnevogn med et lite barn oppiemoticon Jeg satt å fulgte med på de en god stund, og lurte litt på hva jeg skulle gjøre. Men så ble jeg heftet med et eller annet,sønnen min som krevde meg i noen minutter. Og da jeg skulle se etter de igjen, så var de SØKK BORTE!!!!

Aner ikke hvor de ble av. Så jeg fikk jo ikke gjort så mye med det da, men TRO dere meg at jeg tenker på det lille barnet den dag idag. får helt vondt inni meg av slikt.

jeg jobba i en park og da såg vi en fyr som var synlig berusa, gikk og drakk hjemmebrent fra en cola flaske. med seg hadde han sønnen på 6-7 år. vi ringte politiet, de kom og henta de. vet ikke hva mer som skjedde, men politiet ringte nok barnevernet der de kom fra tenker jeg.

Back
Topp