Griper du inn?

jeg jobba i en park og da såg vi en fyr som var synlig berusa, gikk og drakk hjemmebrent fra en cola flaske. med seg hadde han sønnen på 6-7 år. vi ringte politiet, de kom og henta de. vet ikke hva mer som skjedde, men politiet ringte nok barnevernet der de kom fra tenker jeg.

jeg har sett det og sagt fra. det ble ikke spesielt godt mottatt..  men jeg angrer ikke 

Jeg har aldri opplevd noe slikt no. Men hørte en grusom historie som venninnen min var med på. alle som tror at barnevernet er til for å ta barnet, de tar feil. De er til for å hjelpe!

Det hadde vært en fest i ett nabohus av denne jenta, og på den festen lå det en tre mnd gammel gutt, og skreik. INGEN , absolutt INGEN gjorde noe med dette. Så hun som hørte dette veldig godt fra huset sitt ringte politiet, og dem kom ganske fort, og barnevernsvakten og, og i dette tilfellet tok di barnet, for rundt barnesenga, og oppi barnesenga lå det tomme ølflasker,sprøyter, og sprit lukt over hele barnerommet. 
alt jeg vet, er at denne gutten har det myte bedre i dag, en det han hadde for 4 år siden!

Fra mitt tilfelle, så er det ingne som får lov å holde,være i nærheten av min jente, dersom dem er beruset!

Jeg har gitt muntlig og klar beskjed, til en pappa (i et vennepar av oss) som hadde tydelige alkoholproblemer.. Man drikker ikke sammen med barn!

Hei.. 

Vi var for noen uker siden på Grand Canaria på familieferie, da jeg er av en rutine mor og selv har en unge på 2 år var jeg alltid i leiligheten til leggetid. (senest 19.30) men min samboer gikk seg noen kveldsturer og kom ofte tilbake sjokkert og med historier om ola og kari på ferie. 

Ved flere kvelder (etter kl 23.) så han samme familie sitte oppe, gutten var nok rundt en 4-5 år og ofte kunne man høre han si "pappa, jeg er trøtt kan vi gå og legge oss? pappa kan ike dere voksne slutte å drikke??". Og like ofte var svarene "nei, vi skal sitte oppe litt til, bare sitt pent du" eller "slutt og mas vi voksne skal bare drikke opp". 

På dagen hadde vi en annen familie ved siden av oss i flere tilfeller hvor eldste jenta nok var rundt en 12 år.. Hun snakket høylytt ved flere anledninger og var tydelig lei seg fordi pappan ikke ble med henne å lekte som avtalt. 
Det komme stadig nye unnskyldninger tilbake til far mens vi alle forstod hvorfor. (øl boksene stod linet opp ved solsengen og ved flere anledninger kom ikke far eller mor om morgnen fordi de trengte å sove litt ekstra.. (de voksne snakket jo høyt som de fleste nordmenn i syden, så grunnen visste jo alle rundt. Fyllesyke - blei visst for mye sprit i natt osv)

Beste unnskyldningen jeg hørte var : Slutt å mase, mamma og pappa er på ferie de også. Du kan vel bare bade litt til?? (HALLOO det var 24 grader i vannet å ungen var kald å sliten!!!)

Det er trist å se at de reiser på FAMILIEferie for så å være så lite på familieferie..
 Akkurat som om de legger igjen alle foreldreegenskapene og fornuften.

Jeg har ikke opplevd noe slikt enda, men er litt bekymret for en litt annen problemstilling. En ting er om foreldrene drikker, men hva med resten av familien? Er ikke det like opprivende for barn å se besteforeldre/tanter/onkler beruset? Familien til mannen min må ha alkohol i enhver sosial setting, og det plager meg. Julaften, 1. juledag, bursdager, søndagsmiddag, you name it. Jeg mener dette er en uting, og synes selv, som voksen det er ubehagelig når man MÅ drikke masse 1.juledag, og når bordet er fullt av alkohol på julaften. Jeg mener det må kunne gå ann å kose seg med 1 glass eller 2, og la det være med det, men nei.
Så jeg bekymrer meg for hvordan dette blir når barnet vårt kommer. For jeg mener det er vel så skadelig for barnet å oppleve at de andre i selskapet er beruset?

Jeg har ikke opplevd noe slikt enda, men er litt bekymret for en litt annen problemstilling. En ting er om foreldrene drikker, men hva med resten av familien? Er ikke det like opprivende for barn å se besteforeldre/tanter/onkler beruset? Familien til mannen min må ha alkohol i enhver sosial setting, og det plager meg. Julaften, 1. juledag, bursdager, søndagsmiddag, you name it. Jeg mener dette er en uting, og synes selv, som voksen det er ubehagelig når man MÅ drikke masse 1.juledag, og når bordet er fullt av alkohol på julaften. Jeg mener det må kunne gå ann å kose seg med 1 glass eller 2, og la det være med det, men nei.
Så jeg bekymrer meg for hvordan dette blir når barnet vårt kommer. For jeg mener det er vel så skadelig for barnet å oppleve at de andre i selskapet er beruset?

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg ville gjort i utlandet. Men i grove tilfeller ville jeg kontaktet politiet rett og slett. Her hjemme hadde jeg ringt direkte til politiet. 

Alkohol og rus hører ikke sammen og jeg synes omverden reagerer altfor sjeldent når det kommer til alkohol. Og jeg VET det gir skader og sorg hos barna, for jeg fikk ingen god julaften før jeg flyttet hjemmefra og faktisk feiret alene før jeg selv fikk familie.... 

Back
Topp