Grensehandel - karantene?

Vi mister ingenting ved å dra og er mest hjemme uansett. Har ingen sykdommer som vi må til Sverige for å kjøpe mat, men baby maten er omtrent halv pris og vi bor såpass nærme at vi blør penger nå i forhold til før grensen ble stengt. Men vi holder oss hjemme og håper på at de åpner snart. Vi er det man kan kalle en fattig familie så svenskehandel e rnoe vi er avhengig av, men heldigvis er ting bedre nå enn før. For oss har korona gjort at vi får mer penger. Jeg får 6 mnd ekstra på aap.

Vi tar gjerne og prøver en ny oppskrift! Svigermor her som har cøliaki, og fint å ha noe godt å servere annet enn knekkebrød.
Jeg tar gjerne imot oppskrift :D
Høres ut som et brød med mye smak det der :)

Skriver det inn i kveld etter jeg har bakt :D
Innså at jeg har laget det så mange ganger at jeg tar alt på slump og ikke husker ca hvor mye jeg har av alt :hilarious:

Vi tar gjerne og prøver en ny oppskrift! Svigermor her som har cøliaki, og fint å ha noe godt å servere annet enn knekkebrød.

Tok litt lenger tid enn planlagt ;) men her er det. Si ifra om noe virker uklart :)

GLUTENFRITT BRØD
1 lite brød eller 7-10 rundstykker |
INGREDIENSER
3 dl glutenfri havregryn – I denne oppskriften har jeg brukt Møllerens glutenfrie haveregryn, men andre gf alternativer er like bra.
2 dl glutenfritt havremel
2 dl mandler
1 dl gresskarkjerner
1,5 dl solsikkekjerner
2 ss bakepulver
Litt salt
3 mellomstore egg
2 dl vann
1 dl (kan erstattes med vann/melk/yoghurt naturell/kefir)

FREMGANGSMÅTE
1. Hell havregryn i en stor bakebolle.
2. Mal 2 dl havregryn til om lag 2 dl havremel i en foodprocessor
3. Mal mandler, gresskarkjerner og solsikkekjerner til en melete konsistens, eller kortere hvis du vil ha et brød med mer tyggemotstand.
4. Bland sammen alle de tørre ingrediensene, inkludert bakepulver.
5. Tilsett egg, vann og kulturmelk (eller annen ønskerlig væske) og bland godt. Jeg bruker en miksmaster med kremvispene. Brødet skal ha konsistent i retning av en flytende røre, og røren skal heller ha for mye væske enn for lite. Hvis røren virker tørr, tilsett bare litt ekstra vann.
6. La røren svelle i bollen i om lag 10 min før du heller den i en bakepapirkledd brødform (dette brødet setter seg fort fast om du ikke bruker bakepapir). Jeg bruker en liten brødform, står 26cm under, tror det er ca 1 liter.
7. Sett brødet midt i formen, og skur oven på ca 30 grader over- og undervarme. La brøde heve i oven i 40 min. (Det er ikke alltid brødet endrer så mye form før du skrur opp tempen)
8. Skru temperaturen opp til 200, fra du skrur opp temperaturen skal brødet være inne i ovnen i 40 til 50 min. Det skal få en god og gyllen stekeskorpe.
9. Ta brødet ut av formen og fjern bakepapir. La det ligge i fred og avkjøles til det er ganske kaldt og MINST 30 min. Brødet «ettersteker» etter du har tatt det ut, og hvis du skjærer i det for raskt vil det ikke holde seg særlig bra.

RUNDSTYKKER:
Røren kan fordeles i store muffinsformer som du smører med litt smør eller olje. Øvrig fremgangsmåte er lik, men de trenger noe kortere steketid, rundt 30 min. Disse må også avkjøles på rist, men fjern ikke muffinsformene før de er ordentlig avkjølt (for da vil papiret ofte bare sitte fast). Disse funker det fint og fryse og varme opp igjen i stekeovn på lav temperatur. De er kompakte og saftige, jeg deler gjerne hvert rundtsykke i 3.

HVIS BRØDET BLIR TØRT OG/ELLER HENGER DÅRLIG SAMMEN:
Svaret er som regel at røren har vært for tørr, så prøv mer væske neste gang, og miks gjerne lenge slik at indgrediensene blandes godt sammen.
Brødet må ikke puttes i pose før det er ordentlig avkjølt. Jeg oppbevarer mitt i et kopphåndkle inni brødboksen, men det holder seg også godt i kjøleskap. Når skivene begynner å bli tørre, egner brødet seg godt i brødrister. Husk å ha en egen brødrister, dersom den allergiske reagerer kraftig på spor av gluten som kan oppstå om man deler brødrister.

Slenger med et bilde av brødet og et av røren :)

IMG_20200507_205535.jpg IMG_20200507_223432.jpg

Tok litt lenger tid enn planlagt ;) men her er det. Si ifra om noe virker uklart :)

GLUTENFRITT BRØD
1 lite brød eller 7-10 rundstykker |
INGREDIENSER
3 dl glutenfri havregryn – I denne oppskriften har jeg brukt Møllerens glutenfrie haveregryn, men andre gf alternativer er like bra.
2 dl glutenfritt havremel
2 dl mandler
1 dl gresskarkjerner
1,5 dl solsikkekjerner
2 ss bakepulver
Litt salt
3 mellomstore egg
2 dl vann
1 dl (kan erstattes med vann/melk/yoghurt naturell/kefir)

FREMGANGSMÅTE
1. Hell havregryn i en stor bakebolle.
2. Mal 2 dl havregryn til om lag 2 dl havremel i en foodprocessor
3. Mal mandler, gresskarkjerner og solsikkekjerner til en melete konsistens, eller kortere hvis du vil ha et brød med mer tyggemotstand.
4. Bland sammen alle de tørre ingrediensene, inkludert bakepulver.
5. Tilsett egg, vann og kulturmelk (eller annen ønskerlig væske) og bland godt. Jeg bruker en miksmaster med kremvispene. Brødet skal ha konsistent i retning av en flytende røre, og røren skal heller ha for mye væske enn for lite. Hvis røren virker tørr, tilsett bare litt ekstra vann.
6. La røren svelle i bollen i om lag 10 min før du heller den i en bakepapirkledd brødform (dette brødet setter seg fort fast om du ikke bruker bakepapir). Jeg bruker en liten brødform, står 26cm under, tror det er ca 1 liter.
7. Sett brødet midt i formen, og skur oven på ca 30 grader over- og undervarme. La brøde heve i oven i 40 min. (Det er ikke alltid brødet endrer så mye form før du skrur opp tempen)
8. Skru temperaturen opp til 200, fra du skrur opp temperaturen skal brødet være inne i ovnen i 40 til 50 min. Det skal få en god og gyllen stekeskorpe.
9. Ta brødet ut av formen og fjern bakepapir. La det ligge i fred og avkjøles til det er ganske kaldt og MINST 30 min. Brødet «ettersteker» etter du har tatt det ut, og hvis du skjærer i det for raskt vil det ikke holde seg særlig bra.

RUNDSTYKKER:
Røren kan fordeles i store muffinsformer som du smører med litt smør eller olje. Øvrig fremgangsmåte er lik, men de trenger noe kortere steketid, rundt 30 min. Disse må også avkjøles på rist, men fjern ikke muffinsformene før de er ordentlig avkjølt (for da vil papiret ofte bare sitte fast). Disse funker det fint og fryse og varme opp igjen i stekeovn på lav temperatur. De er kompakte og saftige, jeg deler gjerne hvert rundtsykke i 3.

HVIS BRØDET BLIR TØRT OG/ELLER HENGER DÅRLIG SAMMEN:
Svaret er som regel at røren har vært for tørr, så prøv mer væske neste gang, og miks gjerne lenge slik at indgrediensene blandes godt sammen.
Brødet må ikke puttes i pose før det er ordentlig avkjølt. Jeg oppbevarer mitt i et kopphåndkle inni brødboksen, men det holder seg også godt i kjøleskap. Når skivene begynner å bli tørre, egner brødet seg godt i brødrister. Husk å ha en egen brødrister, dersom den allergiske reagerer kraftig på spor av gluten som kan oppstå om man deler brødrister.

Slenger med et bilde av brødet og et av røren :)

Vis vedlegget 325641 Vis vedlegget 325642

Tusen takk :D

Man kan jo ikke skrive at de på Vestlandet har ikke noe valg så ikke synd på de som har dette valget. Helt frivillig å bo på Vestlandet også. Vet også om at flere fra Vestlandet handler i Sverige flere ganger i året pga utvalg og pris på allergivarer.
Det er nesten ikke smitte langs svenskegrensen, og det er ikke slik at så fort man krysser grensen så hopper smitten på deg. Hadde ikke jeg hatt en jobb jeg måtte til eller sykepenger så hadde jeg dratt over uten problem, det er ti dager i karantene nå, det er fullt lov å dra bare man da ikke bryter karantene. Det koster!

Det der virker jo genialt. Uten fiberhusk og greier :D
Nå har jeg 2 oppskrifter uten, så nå skal mannen min få bryne seg på glutenfri baking :D

Ja den er helt genial. Selv de med bakeangst bør klare å få til det.
Jeg bruker den som grunnoppskrift og tilsetter div etter smak og behag (å hva vi har i skapet). Bokhvete er forresten mye billigere i Sverige.

Back
Topp