TakkBare en liten heads up https://www.nt24.no/nyheter/2020/04/29/Harry-tilbud-fra-svenske-butikker-kan-gi-økonomisk-smell-21703107.ece
Vurderer å stikke over en tur selv, også på grunn av at karantene ikke er noe problem her i huset
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
TakkBare en liten heads up https://www.nt24.no/nyheter/2020/04/29/Harry-tilbud-fra-svenske-butikker-kan-gi-økonomisk-smell-21703107.ece
Vurderer å stikke over en tur selv, også på grunn av at karantene ikke er noe problem her i huset
Vi tar gjerne og prøver en ny oppskrift! Svigermor her som har cøliaki, og fint å ha noe godt å servere annet enn knekkebrød.
Jeg tar gjerne imot oppskrift
Høres ut som et brød med mye smak det der
Vi tar gjerne og prøver en ny oppskrift! Svigermor her som har cøliaki, og fint å ha noe godt å servere annet enn knekkebrød.
Jeg får ik
Tok litt lenger tid enn planlagt men her er det. Si ifra om noe virker uklart
GLUTENFRITT BRØD
1 lite brød eller 7-10 rundstykker |
INGREDIENSER
3 dl glutenfri havregryn – I denne oppskriften har jeg brukt Møllerens glutenfrie haveregryn, men andre gf alternativer er like bra.
2 dl glutenfritt havremel
2 dl mandler
1 dl gresskarkjerner
1,5 dl solsikkekjerner
2 ss bakepulver
Litt salt
3 mellomstore egg
2 dl vann
1 dl (kan erstattes med vann/melk/yoghurt naturell/kefir)
FREMGANGSMÅTE
1. Hell havregryn i en stor bakebolle.
2. Mal 2 dl havregryn til om lag 2 dl havremel i en foodprocessor
3. Mal mandler, gresskarkjerner og solsikkekjerner til en melete konsistens, eller kortere hvis du vil ha et brød med mer tyggemotstand.
4. Bland sammen alle de tørre ingrediensene, inkludert bakepulver.
5. Tilsett egg, vann og kulturmelk (eller annen ønskerlig væske) og bland godt. Jeg bruker en miksmaster med kremvispene. Brødet skal ha konsistent i retning av en flytende røre, og røren skal heller ha for mye væske enn for lite. Hvis røren virker tørr, tilsett bare litt ekstra vann.
6. La røren svelle i bollen i om lag 10 min før du heller den i en bakepapirkledd brødform (dette brødet setter seg fort fast om du ikke bruker bakepapir). Jeg bruker en liten brødform, står 26cm under, tror det er ca 1 liter.
7. Sett brødet midt i formen, og skur oven på ca 30 grader over- og undervarme. La brøde heve i oven i 40 min. (Det er ikke alltid brødet endrer så mye form før du skrur opp tempen)
8. Skru temperaturen opp til 200, fra du skrur opp temperaturen skal brødet være inne i ovnen i 40 til 50 min. Det skal få en god og gyllen stekeskorpe.
9. Ta brødet ut av formen og fjern bakepapir. La det ligge i fred og avkjøles til det er ganske kaldt og MINST 30 min. Brødet «ettersteker» etter du har tatt det ut, og hvis du skjærer i det for raskt vil det ikke holde seg særlig bra.
RUNDSTYKKER:
Røren kan fordeles i store muffinsformer som du smører med litt smør eller olje. Øvrig fremgangsmåte er lik, men de trenger noe kortere steketid, rundt 30 min. Disse må også avkjøles på rist, men fjern ikke muffinsformene før de er ordentlig avkjølt (for da vil papiret ofte bare sitte fast). Disse funker det fint og fryse og varme opp igjen i stekeovn på lav temperatur. De er kompakte og saftige, jeg deler gjerne hvert rundtsykke i 3.
HVIS BRØDET BLIR TØRT OG/ELLER HENGER DÅRLIG SAMMEN:
Svaret er som regel at røren har vært for tørr, så prøv mer væske neste gang, og miks gjerne lenge slik at indgrediensene blandes godt sammen.
Brødet må ikke puttes i pose før det er ordentlig avkjølt. Jeg oppbevarer mitt i et kopphåndkle inni brødboksen, men det holder seg også godt i kjøleskap. Når skivene begynner å bli tørre, egner brødet seg godt i brødrister. Husk å ha en egen brødrister, dersom den allergiske reagerer kraftig på spor av gluten som kan oppstå om man deler brødrister.
Slenger med et bilde av brødet og et av røren
Vis vedlegget 325641 Vis vedlegget 325642
Tusen takk
her er grunnoppskriften på et veldig enkelt og saftig glutenfritt brød. Smaker godt bare som det er eller så kan du tilsette frø, nøtter, havregryn, hel bokhvete e.l etter eget ønske
http://heleneragnhild.no/magevennlig-glutenfritt-brod/
Det der virker jo genialt. Uten fiberhusk og greier
Nå har jeg 2 oppskrifter uten, så nå skal mannen min få bryne seg på glutenfri baking