Grensehandel - karantene?

Grunnstønaden blir bare lavere og lavere. På de 3 1/2 årene vi har fått den har den blitt halvert, mens ungen bare spiser mer og mer. Det svir skikkelig i lommeboka. Men selv om vi gleder oss til at vi kan dra over grensen igjen så betyr ikke det at vi gjør det før det er lov og vi ikke utsetter oss selv og de rundt oss for smitte. Og ts har jo allerede sagt flere ganger at hun ikke kommer til å dra over grensen og ta den karantenetiden.
Halvert? Vi har som sagt fått i 16 år nå, og den er betraktelig økt gjennom årene... mulig det er forskjell på de ulike satsene, men vi har aldri opplevd at det har gått ned...

hun spør og jeg svarer.... akkurat som alle andre i tråden.... skulle gjerne vært over sjøl jeg, men nei....

Halvert? Vi har som sagt fått i 16 år nå, og den er betraktelig økt gjennom årene... mulig det er forskjell på de ulike satsene, men vi har aldri opplevd at det har gått ned...

hun spør og jeg svarer.... akkurat som alle andre i tråden.... skulle gjerne vært over sjøl jeg, men nei....
Søskenbarnet mitt sa også at stønad ifht glutenfri mat hadde synket ila de siste årene (den siste tiden) nå. Husker at jeg leste noe om det i media for en tid tilbake, at stønaden skulle minke (vi har ikke noe slikt, så ikke satt meg inn i det altså) :)

Skulle gjerne vært en tur selv av samme grunner, men står over da vi begge må jobbe. Samboer skal ta ut permisjon, men han mister vel brått pengene om han drar for harry-handel.

Hadde heldigvis et lager av mel, men begynner å gå tom nå. Har kjøpt litt diverse mel på innvandrerbutikker. De har hatt større utvalg og bedre priser. Også baker vi alt brød selv.

Coop har en havredrikk til greiere pris enn oatly, men ikke gf da. Vi bruker gryr fyldig ellers.

Havregryn er omtrent samme pris her som i sverige, så det kjøper vi evnt på Rema da de har lettkokt gf havregryn også maler vi til mel selv.

Begynner å minke på bokhvetemel, så der må jeg se om jeg finner noe.

Allergimat.no

Og dere får jo grunnstønad pga dyrere mat, så å handle i Norge denne perioden her syns jeg faktisk er eneste alternativ. Bor selv ikke så altfor langt fra grensa og har en 16 åring på nesten to meter som trener ustanselig og som må leve både gluten-, melke- og proteinfritt. Det merkes at matbudsjettet er betydelig økt nå, men karantene og muligheten for å dra med mer av dritten hjem gjør at jeg ikke har tenkt tanken engang....
Ikke alle som får støtte heller dessverre. Merker det greit på lommeboka her.
Ingen av oss har påvist cøliaki eller allergier, men minstemann har reagert siden han startet med fast føde på både melk og gluten. Ingen sjanse for å få støtte pga kostholdet. Når konsekvensen er blod i avføring og magesmerter så får vi heller betale prisen.

Ingen tvil om at utvalg og pris er noe annet i Sverige. Som vestlending er der likevel ikke noe alternativ. Og jeg jobber hjemmekontor og er ikke ute av huset mer enn en gang i uka som jeg kunne stått over/sendt mannen så det ville ikke vært noe problem å gjennomføre karantenen, men jeg hadde ikke gjort det om jeg bodde østpå heller nei. Ikke nå.

Men mye er kjipt pga dagens restriksjoner, helt klart. Vi er mange som gleder oss til det lettes på dem.

Den har jo gått ned mye, var jo masse bråk om det

Den økes litt, og kuttes med mye, så ja, totalen blir ca halvparten av det vi fikk i starten.

mam jo ikke tenke på at noenbor på Vestlandet og ikke kan reise over gtensaofte, man legger kansje opp økonomien etter hvor mam bor da å mange har da mye mindre å rutte medi disse dager å klart det utgjør mye om man ellers har budsjettutfra at man handler i Sverige.

Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men tenker at dersom en av dere har en jobb som per i dag gjør at man har hjemmekontor så er det egentlig ikke noe problem.
Etter som jeg har forstått det er det kun den personen som har vært i Sverige som vil bli satt i karantene, ikke resten av familien.
Da må bare den andre ta all handling og levering/henting i barnehage/skole i den perioden.

Men når det er sagt, tror ikke jeg ville ha tatt sjansen på det ved tanke på hvordan korona situasjonen er rett over grensen.

Jeg skjønner godt problemstillingen. Her er vi tomme for glutenfrie svenskevarer. Planen var egentlig å fylle opp lagrene i påsken. Har tenkt samme tanke som deg. For hvilke forskjell er det egentlig å handle på norsk kjøpesenter enn rett over grensa hvor 99% som handler er nordmenn. Mange norske ansatte også + at det har vært få smittetilfeller i området rett over grensen.
Er delvis i permisjon og resten hjemmekontor så 2 uker karantene hadde ikke medført noe forskjell.
Vi har valgt å holde oss hjemme enn så lenge. Men planen er å ta en handletur i sommerferien og fylle opp så vi har frem til jul.

Den er gått fra 2000 til 1000 kr for de under 30, de over får litt over 600. Første kutt kom i fjor til 1372kr for de under 30. Hvis dere har fått bevilget stønad pga mer enn cøliaki kan være dere beholder samme sats,eller er det glopp i systemet.
Setter pris på alle svar :)

Skulle gjerne vært en tur selv av samme grunner, men står over da vi begge må jobbe. Samboer skal ta ut permisjon, men han mister vel brått pengene om han drar for harry-handel.

Hadde heldigvis et lager av mel, men begynner å gå tom nå. Har kjøpt litt diverse mel på innvandrerbutikker. De har hatt større utvalg og bedre priser. Også baker vi alt brød selv.

Coop har en havredrikk til greiere pris enn oatly, men ikke gf da. Vi bruker gryr fyldig ellers.

Havregryn er omtrent samme pris her som i sverige, så det kjøper vi evnt på Rema da de har lettkokt gf havregryn også maler vi til mel selv.

Begynner å minke på bokhvetemel, så der må jeg se om jeg finner noe.
Vi hadde et ganske greit lager men holder på å gå tom :rolleyes:

Nå har jeg ikke lest alle svarene her, men tenker at dersom en av dere har en jobb som per i dag gjør at man har hjemmekontor så er det egentlig ikke noe problem.
Etter som jeg har forstått det er det kun den personen som har vært i Sverige som vil bli satt i karantene, ikke resten av familien.
Da må bare den andre ta all handling og levering/henting i barnehage/skole i den perioden.

Men når det er sagt, tror ikke jeg ville ha tatt sjansen på det ved tanke på hvordan korona situasjonen er rett over grensen.
Vi har i utgangspunktet muligheten, men ønsker ikke smitte så vi venter nok og prøver å bli kreative på handel og matlaging

Men er det PKU diagnose dere har da? Den har ikke blitt mindre, men for de med cøliaki har de kuttet kraftig i stønaden!

Den er gått fra 2000 til 1000 kr for de under 30, de over får litt over 600. Første kutt kom i fjor til 1372kr for de under 30. Hvis dere har fått bevilget stønad pga mer enn cøliaki kan være dere beholder samme sats,eller er det glopp i systemet.
Setter pris på alle svar :)

Det er jo seks ulike satser for grunnstønad, vi får høyeste sats, og den øker... så jeg sjekka ikke de andre før jwg skrev, syns jo det er helt ræva at noen satser øker og noen synker da!

Back
Topp