Er her flere som tar dette?
Tar dere noe omega3 i tillegg?
Tar dere noe omega3 i tillegg?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Er ikke det den som heter gravitamin da? Jeg kjøpte den på billige tester.Tok først ei gravidpakke fra apoteket som inneholdt multivitamin, folat og omega 3, men sleit så sinnsykt med å få de ned. Og den folatpilla smakte så ekkelt at jeg stod og brakk meg før jeg i det hele tatt hadde fått noen av pillene i munnen. Nå har jeg kjøpt ei pakke fra billige-tester som bare inneholder ei lita pille med både multivitamin og folat, denne klarte jeg fint å svelge uten å brekke meg. Kommer til å kjøpe omega 3 i tillegg til denne, må bare finne ei pakke som ikke har så store piller![]()
Er ikke det den som heter gravitamin da? Jeg kjøpte den på billige tester.
Er det samme jeg driver og lurer påJo, det er detMente bare at jeg liker denne bedre siden pillene ikke er så store eller smaker vondt, selv om den ikke inneholder omega 3. Har tenkt å kjøpe omega 3 i tillegg, men har også tenkt litt på om det kan bli for mye.
Er det samme jeg driver og lurer på![]()
Får se om jeg finner detMener jeg har kjøpt noen tidligere som ikke var tilsatt A, D og E-vitaminer, var de jeg tenkte å kjøpe.
Mener jeg har kjøpt noen tidligere som ikke var tilsatt A, D og E-vitaminer, var de jeg tenkte å kjøpe.
Får se om jeg finner det![]()
Se der ja. Snill du er som finner ut for megJeg synes det var litt mye vitamin A i Gravitamin.
Vis vedlegget 87493
Viktigste naturlige kilder til vitamin A
Hvem trenger vitamin A?
- Lever, leverpostei, fet fisk (makrell, laks, ørret, sild), egg, margarin, helmelk, smør og ost.
- Frukt og grønnsaker med mye farge som gulrot, brokkoli, paprika, grønnkål og aprikoser inneholder betakaroten som omdannes til vitamin A.
- Tran inneholder vitamin A.
Hvem skal være forsiktig med vitamin A?
- De fleste får dekket behovet for vitamin A ved et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold. Vitamin A kan lagres i kroppen, og ca 90 % lagres i lever.
- Mangel på vitamin A kan ses ved underernæring og ved enkelte sykdommer. Feks ved noen øyensykdommer og hudlidelser (akne, psoriasis,rosacea). Slik behandling skal igangsettes av lege.
- Ved amming øker behovet noe, det samme ved slimhinne-, hud- og hår-problemer
- Gravide bør være forsiktige med for høyt inntak av vitamin A pga risiko for fosterskader.
- Dersom mat fra lever er en del av det faste kostholdet ditt, får du trolig nok vitamin A og bør være forsiktig med ekstra inntak.
Hvor mye vitamin A trenger man daglig?
Vitamin A er fettløselig og lagres i kroppen. Det er derfor viktig at inntaket over tid ikke er for høyt. Anbefalt inntak av vitamin A (retinol) for friske personer med normal fysisk aktivitet:
Kan man ta for mye vitamin A?
- Barn
- Under 6 måneder: fullamming anbefales
- 6 måneder – 2 år: 300 mcg
- 2–5 år: 350 mcg
- 6-9 år: 400 mcg
- Voksne
- Menn/kvinner 10-13 år: 600 mcg
- Menn over 14 år: 900 mcg
- Kvinner over 14 år: 700 mcg
- Gravide og ammende
- Gravide: 800 mcg
- Ammende: 1100 mcg (=1,1 mg)
- Dersom du har et kosthold med mye lever kan du over tid få for mye vitamin A som lagres i leveren og kan gi forgiftninger.
- For høye doser over lang tid synes å gi økt risiko for beinskjørhet og beinbrudd.
- Inntak på 7,5 mg retinol per dag medfører neppe risiko for overdosering.
- Gravide bør ikke ta mer vitamin A enn anbefalt dose, da dette kan medføre fostermisdannelser.
- En gyllen regel er å aldri bruke mer enn ett kosttilskudd med vitamin A. Bruker du tran og ønsker tilskudd av andre vitaminer så velg et multivitaminpreparat uten vitamin A og D.
- Nyere kunnskap viser at røykere ved et forhøyet inntak av vitamin A ( betakaroten over 20 mg daglig), kan ha økt sjanse for lungekreft.
http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-a