Gravitamin

Venessiela

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Maiblomstene 2017
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Er her flere som tar dette?

Tar dere noe omega3 i tillegg?

Henger meg på her:) jeg tar bare folat og multivitaminer, burde man ta mer i prøvetid ?

Jeg tar også folat og multivitamin :-)

Bruker også bare gravitamin :)

Jeg har tatt multivitamin, folat og omega 3 - det tilsvarer en av de pakkene med gravidvitaminer, men var billigere (altså ikke i samlet kjøp, men når man deler på antall dager pakkene vil vare). Dessuten har jeg fått høre at de gravidvitamin-pakkene inneholder et par tabletter med smak/stor størrelse, som mange ble kvalme av da jeg var på terminforum. Disse jeg tok gikk det bra å ta selv da jeg hadde hyperemesis, jeg måtte bare ta dem sent på kvelden, for det var da jeg var minst kvalm.

Da har jeg stort sett tatt multivitamin og omega 3 daglig, og folat annenhverdag (siden det er 0,4 mg folat i folattilskuddet og 0,2 mg i multivitaminen, da blir snittet 0,4 mg/dag). Det er greit med ren omega 3 uten tilsatte vitaminer ved siden av multivitamin, så det ikke blir dobbel dose vitamin A. Det er ikke anbefalt med dobbelt dose vitamin A.
nycoplus-multi-100-tabletter
nycoplus-omega-3-hoykonsentrert
nycoplus-folsyre-400-g-folat

Dessuten har jeg kalsiumtilskudd jeg tar på kvelden de dagene jeg ikke har fått i meg meieriprodukter (f.eks. sist jeg var gravid og kastet opp hele dagen).

nycoplus-calcium-500-mg

Jeg oppdaget at det var kommet en ny omega 3 multi, hvor man rett og slett hadde multivitamin og omega 3 i en og samme pakke, men den var ikke fullverdig, den manglet blant annet jern. Så jeg fortsetter nok med min "plukk og miks" løsning.

Planen er å ta dette frem til 12+0, og deretter kutte ut ekstra folat annenhver dag, og fortsette å ta de andre produktene daglig (og kalsium ved behov) frem til jeg er ferdig med å amme.

Sist kjøpte jeg den gravid pakka og tok den første trimester:) denne gangen har jeg foreløpig bare folat. Kommer nok til å kjøpe den gravid pakka igjen eller mixe når en digital test er positiv:)

Jeg tar folat og omega 3, ifølge de siste blodprøvene mine har jeg ikke mangel på noe. Og de fleste sunne og friske har ikke behov for annet enn omega 3, d vitamin og folat under svangerskap / prøving.

Tok først ei gravidpakke fra apoteket som inneholdt multivitamin, folat og omega 3, men sleit så sinnsykt med å få de ned. Og den folatpilla smakte så ekkelt at jeg stod og brakk meg før jeg i det hele tatt hadde fått noen av pillene i munnen. Nå har jeg kjøpt ei pakke fra billige-tester som bare inneholder ei lita pille med både multivitamin og folat, denne klarte jeg fint å svelge uten å brekke meg. Kommer til å kjøpe omega 3 i tillegg til denne, må bare finne ei pakke som ikke har så store piller :)

Tok først ei gravidpakke fra apoteket som inneholdt multivitamin, folat og omega 3, men sleit så sinnsykt med å få de ned. Og den folatpilla smakte så ekkelt at jeg stod og brakk meg før jeg i det hele tatt hadde fått noen av pillene i munnen. Nå har jeg kjøpt ei pakke fra billige-tester som bare inneholder ei lita pille med både multivitamin og folat, denne klarte jeg fint å svelge uten å brekke meg. Kommer til å kjøpe omega 3 i tillegg til denne, må bare finne ei pakke som ikke har så store piller :)
Er ikke det den som heter gravitamin da? Jeg kjøpte den på billige tester.

Før tok jeg "Lifeline care gravid", men der var det 4 store tabletter og de smakte fælt. Nå tar jeg jo gravitamin, men har lurt veldig på om jeg bør ta omega 3 i tillegg fordi jeg ikke spiser noe form for fisk eller fiskeprodukter. Men er da redd jeg skal få i meg for mye vit A,D og E siden det finnes i både gravitaminen og omega 3.

Er ikke det den som heter gravitamin da? Jeg kjøpte den på billige tester.

Jo, det er det :) Mente bare at jeg liker denne bedre siden pillene ikke er så store eller smaker vondt, selv om den ikke inneholder omega 3. Har tenkt å kjøpe omega 3 i tillegg, men har også tenkt litt på om det kan bli for mye.

Jo, det er det :) Mente bare at jeg liker denne bedre siden pillene ikke er så store eller smaker vondt, selv om den ikke inneholder omega 3. Har tenkt å kjøpe omega 3 i tillegg, men har også tenkt litt på om det kan bli for mye.
Er det samme jeg driver og lurer på :P

Jeg synes det var litt mye vitamin A i Gravitamin.

upload_2014-11-8_18-55-0.png

Viktigste naturlige kilder til vitamin A
  • Lever, leverpostei, fet fisk (makrell, laks, ørret, sild), egg, margarin, helmelk, smør og ost.
  • Frukt og grønnsaker med mye farge som gulrot, brokkoli, paprika, grønnkål og aprikoser inneholder betakaroten som omdannes til vitamin A.
  • Tran inneholder vitamin A.
Hvem trenger vitamin A?
  • De fleste får dekket behovet for vitamin A ved et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold. Vitamin A kan lagres i kroppen, og ca 90 % lagres i lever.
  • Mangel på vitamin A kan ses ved underernæring og ved enkelte sykdommer. Feks ved noen øyensykdommer og hudlidelser (akne, psoriasis,rosacea). Slik behandling skal igangsettes av lege.
  • Ved amming øker behovet noe, det samme ved slimhinne-, hud- og hår-problemer
Hvem skal være forsiktig med vitamin A?
  • Gravide bør være forsiktige med for høyt inntak av vitamin A pga risiko for fosterskader.
  • Dersom mat fra lever er en del av det faste kostholdet ditt, får du trolig nok vitamin A og bør være forsiktig med ekstra inntak.

Hvor mye vitamin A trenger man daglig?
Vitamin A er fettløselig og lagres i kroppen. Det er derfor viktig at inntaket over tid ikke er for høyt. Anbefalt inntak av vitamin A (retinol) for friske personer med normal fysisk aktivitet:

• Barn
    • Under 6 måneder: fullamming anbefales
    • 6 måneder – 2 år: 300 mcg
    • 2–5 år: 350 mcg
    • 6-9 år: 400 mcg
  • Voksne
    • Menn/kvinner 10-13 år: 600 mcg
    • Menn over 14 år: 900 mcg
    • Kvinner over 14 år: 700 mcg
  • Gravide og ammende
    • Gravide: 800 mcg
    • Ammende: 1100 mcg (=1,1 mg)
Kan man ta for mye vitamin A?
  • Dersom du har et kosthold med mye lever kan du over tid få for mye vitamin A som lagres i leveren og kan gi forgiftninger.
  • For høye doser over lang tid synes å gi økt risiko for beinskjørhet og beinbrudd.
  • Inntak på 7,5 mg retinol per dag medfører neppe risiko for overdosering.
  • Gravide bør ikke ta mer vitamin A enn anbefalt dose, da dette kan medføre fostermisdannelser.
  • En gyllen regel er å aldri bruke mer enn ett kosttilskudd med vitamin A. Bruker du tran og ønsker tilskudd av andre vitaminer så velg et multivitaminpreparat uten vitamin A og D.
  • Nyere kunnskap viser at røykere ved et forhøyet inntak av vitamin A ( betakaroten over 20 mg daglig), kan ha økt sjanse for lungekreft.

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-a

Jeg synes det var litt mye vitamin A i Gravitamin.

Vis vedlegget 87493

Viktigste naturlige kilder til vitamin A
  • Lever, leverpostei, fet fisk (makrell, laks, ørret, sild), egg, margarin, helmelk, smør og ost.
  • Frukt og grønnsaker med mye farge som gulrot, brokkoli, paprika, grønnkål og aprikoser inneholder betakaroten som omdannes til vitamin A.
  • Tran inneholder vitamin A.
Hvem trenger vitamin A?
  • De fleste får dekket behovet for vitamin A ved et sunt, gjennomsnittlig norsk kosthold. Vitamin A kan lagres i kroppen, og ca 90 % lagres i lever.
  • Mangel på vitamin A kan ses ved underernæring og ved enkelte sykdommer. Feks ved noen øyensykdommer og hudlidelser (akne, psoriasis,rosacea). Slik behandling skal igangsettes av lege.
  • Ved amming øker behovet noe, det samme ved slimhinne-, hud- og hår-problemer
Hvem skal være forsiktig med vitamin A?
  • Gravide bør være forsiktige med for høyt inntak av vitamin A pga risiko for fosterskader.
  • Dersom mat fra lever er en del av det faste kostholdet ditt, får du trolig nok vitamin A og bør være forsiktig med ekstra inntak.

Hvor mye vitamin A trenger man daglig?
Vitamin A er fettløselig og lagres i kroppen. Det er derfor viktig at inntaket over tid ikke er for høyt. Anbefalt inntak av vitamin A (retinol) for friske personer med normal fysisk aktivitet:

• Barn
    • Under 6 måneder: fullamming anbefales
    • 6 måneder – 2 år: 300 mcg
    • 2–5 år: 350 mcg
    • 6-9 år: 400 mcg
  • Voksne
    • Menn/kvinner 10-13 år: 600 mcg
    • Menn over 14 år: 900 mcg
    • Kvinner over 14 år: 700 mcg
  • Gravide og ammende
    • Gravide: 800 mcg
    • Ammende: 1100 mcg (=1,1 mg)
Kan man ta for mye vitamin A?
  • Dersom du har et kosthold med mye lever kan du over tid få for mye vitamin A som lagres i leveren og kan gi forgiftninger.
  • For høye doser over lang tid synes å gi økt risiko for beinskjørhet og beinbrudd.
  • Inntak på 7,5 mg retinol per dag medfører neppe risiko for overdosering.
  • Gravide bør ikke ta mer vitamin A enn anbefalt dose, da dette kan medføre fostermisdannelser.
  • En gyllen regel er å aldri bruke mer enn ett kosttilskudd med vitamin A. Bruker du tran og ønsker tilskudd av andre vitaminer så velg et multivitaminpreparat uten vitamin A og D.
  • Nyere kunnskap viser at røykere ved et forhøyet inntak av vitamin A ( betakaroten over 20 mg daglig), kan ha økt sjanse for lungekreft.

http://www.apotek1.no/kost-og-ernaering/vitaminer-mineraler/vitamin-a
Se der ja. Snill du er som finner ut for meg :) Ser ut som din løsning kan være bedre da. Er veldig redd for å få i meg for mye av noe som kan skade fosteret. Hadde tenkt å ta gravitamin og omega 3 (uten tilsatt vit.A), men det virker bedre å gjøre det slik som du har valgt :)

Back
Topp