Gravidbelte til bil

Har ikke kjøpt. Jeg har vurdert det, men siden gravidgarderoben min ligner min vanlige garderobe - går det mye i skjørt og kjoler... Så jeg gidder ikke styre med det.

Jeg tenker at det ikke skader, og at det kan øke komforten. Men det fordrer liksom bukse, så vidt jeg ser det.
Jeg har uansett forsøkt å ta mer buss siste tiden. Ikke pga ratt mot mage-problematikk, men fordi det egentlig passer meg veldig bra å ta bussen.
 
Har du kilder på det? Prøvde søke, men eneste som stod var at man skulle sitte så langt bak som mulig.
Hvis de anbefaler å ikke kjøre bil så må jo gravide få taxikort i siste trimester mange steder, hvis de er så heldig å i det hele tatt ha taxi


http://no.vermin-club.org/is-it-safe-to-drive-while-8-months-pregnant-4346

https://www.kk.no/mamma/gravid-i-bil-sikrer-du-ditt-ufodte-barn-godt-nok/63731096

I disse dager hvor det må Bunadsgerilja til for å sette fokus på og sørge for trygt svangerskap, barselstid og fødsel så er nok taxikort noe vi kan se langt etter.

Det er jo ikke forbudt å kjøre selv. Kun en sikkerhetsmessig anbefaling.
 
http://no.vermin-club.org/is-it-safe-to-drive-while-8-months-pregnant-4346

https://www.kk.no/mamma/gravid-i-bil-sikrer-du-ditt-ufodte-barn-godt-nok/63731096

I disse dager hvor det må Bunadsgerilja til for å sette fokus på og sørge for trygt svangerskap, barselstid og fødsel så er nok taxikort noe vi kan se langt etter.

Det er jo ikke forbudt å kjøre selv. Kun en sikkerhetsmessig anbefaling.
Okei.. Hmm.. den første der hadde ikke en eneste kilde og så ut som om den kunne vært en del av de scam-avisene folk deler på nett for tiden.

Og den artikkelen fra KK, som er 4 år gammel sier jo også representanten fra Trygg trafikk at de ikke kan be folk avstå fra å kjøre, men heller være nøye på å sitte så langt unna som kan kan og fortsatt nå pedalene.. i dag sier nettsidene til trygg trafikk at man skal sitte så langt bak man kan mens man fortsatt når pedalene, heller ikke der bes man om å avstå fra å kjøre bil hele tredje trimester som jeg fikk inntrykk av at dette skulle vise til, men at sent i graviditeten er best å være passasjer. Sent i graviditeten kan være alt fra halvveis til de siste to ukene, alt etter hvem du spør. Ikke ser jeg noe om å sitte i baksetet heller.

Vanligvis ville jeg ikke kommentert noe særlig på det, men når jeg til og med ble sittende og Google for harde livet fordi jeg trodde her var det en vesentlig del av å være gravid jeg hadde gått glipp av eller ny informasjon om akkurat dette som ikke var blitt formidlet? Ikke minst syntes jeg det hørtes litt rart ut.

Tenker at man er nok nødt til å velge hvilke ting man filtrerer bort og ikke, i dette tilfellet vil jo sikkert nermeste halvparten av dem som bor utenfor område med kollektiv trafikk eller liknende alternativer som leser dette ukritisk sitte med en tanke om at "å nei, gjør jeg noe galt for barnet mitt når jeg kjører til butikken for å handle mat i tredje trimester?"
 
Okei.. Hmm.. den første der hadde ikke en eneste kilde og så ut som om den kunne vært en del av de scam-avisene folk deler på nett for tiden.

Og den artikkelen fra KK, som er 4 år gammel sier jo også representanten fra Trygg trafikk at de ikke kan be folk avstå fra å kjøre, men heller være nøye på å sitte så langt unna som kan kan og fortsatt nå pedalene.. i dag sier nettsidene til trygg trafikk at man skal sitte så langt bak man kan mens man fortsatt når pedalene, heller ikke der bes man om å avstå fra å kjøre bil hele tredje trimester som jeg fikk inntrykk av at dette skulle vise til, men at sent i graviditeten er best å være passasjer. Sent i graviditeten kan være alt fra halvveis til de siste to ukene, alt etter hvem du spør. Ikke ser jeg noe om å sitte i baksetet heller.

Vanligvis ville jeg ikke kommentert noe særlig på det, men når jeg til og med ble sittende og Google for harde livet fordi jeg trodde her var det en vesentlig del av å være gravid jeg hadde gått glipp av eller ny informasjon om akkurat dette som ikke var blitt formidlet? Ikke minst syntes jeg det hørtes litt rart ut.

Tenker at man er nok nødt til å velge hvilke ting man filtrerer bort og ikke, i dette tilfellet vil jo sikkert nermeste halvparten av dem som bor utenfor område med kollektiv trafikk eller liknende alternativer som leser dette ukritisk sitte med en tanke om at "å nei, gjør jeg noe galt for barnet mitt når jeg kjører til butikken for å handle mat i tredje trimester?"


Nå skrev jeg:
"Trygg Trafikk og jordmødre anbefaler at vi ikke sitter bak ratt i siste del av svangerskapet. Det er kanskje en info som er enda viktigere å få med seg. Vær passasjer og skyv setet så langt bak som mulig er beskjeden. Helst sitte i baksetet kanskje."

Les: ANBEFALER! Jeg har ikke sagt at det er påbudt eller at vi må. Den siste setningen er min egen og den stod det smilefjes bak så det skulle vises at den kan man smille eller le litt av.

Jeg var heller ikke klar over anbefalingen. Svært lite opplyst om dette, men kjenner at jeg synes det var grei info å få slik at jeg heller lar samboen kjøre litt oftere (da jeg er veldig glad i å kjøre bil). Jeg har korte bein og har ikke mulighet til å sitte så langt unna rattet som mulig. Kan jo hende det er flere som meg som har det sånn.
Dette var faktisk ny info for meg og det kan jo hende det er ny og nyttig info for noen andre også. Derfor delte jeg den. Hvordan man forholder seg til anbefalingene blir opp til hver enkelt akkurat som med mange andre anbefalinger vi får under svangerskapet hvor det er opp til oss selv om og hvordan vi følger dem.


Kommer ikke til å forsvare det jeg skrev noe mer utover det jeg har uttalt her.
 
På tryggtrafikk oppsummerte de dette ganske greit (lenge siden jeg leste, men bør være lett å google). Jeg kjøpte belte brukt fordi jeg trodde det var anbefalt, leste etterpå at det ikke var funnet noen sikkerhetsmessig grunn, bare komfort. Bruker det nå ved langkjøring, men beltet sitter greit ellers. Kanskje det blir mer aktuelt enda senere.
 
Back
Topp