Gravidbelte i bil. Noe du vil bruke eller anbefale?

Theo

Forelsket i forumet
Jeg har nylig vært borti et gravidbelte for første gang. Fått sett på og studert det. Men nå når jeg søkte litt på nett, så sitter mange "bedrevitere" å sier at gravidbelte ikke har noen betydning for mors eller fosterets sikkerhet å si. Jeg melder meg heeelt uenig i det. Å synes det er teit at folk kan sitte å si sånt helt uten videre.

Som trafikklærer har jeg hatt bortimot 4 gravide elever i bil. Alle har jeg hatt helt til de gikk høygravide. Et problem som jeg ofte så gå igjen hos alle de 4 gravide, var at beltet brettet seg under magen. Mange vil tro at dette ikke er så farlig så lenge en har beltet på. Men hva skjer med kraftpunktet om det skulle smelle med bilen? Jo, i stedet for å redde deg, vil heller beltet fungere som en kniv å skjære seg inn og gjøre meg skade (ren logikk). Dette har det blitt forsket på, og blitt tatt opp på forelesninger jeg har vært på. Men jeg ville ikke brukt beltet før jeg ser dette problemet dukker opp, når magen har vokst seg såpass at beltet vil brette seg :)

Så hva sier dere her inne til bruk av gravidbelte? Vi skal kjøpe det inn til trafikkskolen vår å tilby det til de gravide elevene (etter jeg er ferdig med graviditeten da) :p
 
Jeg har ikke tenkt noe videre over dette og har egentlig ingen mening verken for eller mot, men ser mange sier det ikke har dokumentert effekt. Men av og til kan jo manglende dokumentert effekt skyldes manglende forskning/forsøk på dokumentering.
 
Jeg kommer til å bruke det denne gangen også. Hverken baby eller meg trivdes med belte på magen sist. Og jeg føler det er tryggere uansett hva
 
Trygg trafikk sier at det har ingen annen dokumentert effekt enn komforten..
Beltet i seg selv er ikke sterkt nok til å kunne holde igjen den kraften i bilbeltet..
Jeg kommer ikke til å bruke det :) Men jeg tenker at det er helt opp til enhver å bestemme selv.. :)
 
Brukte ikke sist, og kommer ikke til å bruke nå. Som tidligere poengtert, bare påvist virkning på komfort og ikke sikkerhet. Bare en ting t de kan tjene penger på gravide, som vil bare d beste for ditt avkom, på:D
 
Brukte ikke sist og det gikk fint.
Passet på å alltid legge beltet godt til og ikke krøllete, under magen.
 
Jeg skal inn til kristiansand på torsdag på UL, så skal kjøpe et av ei der inne, var brukt i et svangerskap og hun skulle bare ha 200kr for det, så følte at det var greit å vente til vi skulle inn, er 12+2 da og kommer til å begynne å bruke det med en gang :)
 
Samboern har akkurat bestilt til meg. Besafe gravidbelte izi fix. Han sa jeg ikke hadde noe valg. :p Vi kjører en del bil over lange strekker (besøke familie), 1-2 ggr i mnd, og da er det greit at vi gjør det skikkelig.. :)
 
Hadde ikke behov for det sist i alle fall, bilbeltet lå fint på plass over hoftene slik det skal ligge selv om jeg fikk mage.
 
Samboern har akkurat bestilt til meg. Besafe gravidbelte izi fix. Han sa jeg ikke hadde noe valg. :p Vi kjører en del bil over lange strekker (besøke familie), 1-2 ggr i mnd, og da er det greit at vi gjør det skikkelig.. :)

Isofix er det sjeldent i passasjersete foran, kun bak som oftest. Jeg har det vanlige og det kan flyttes på uavhengig av hvilket sete jeg velger å sitte i :) bare til info :)
 
Isofix er det sjeldent i passasjersete foran, kun bak som oftest. Jeg har det vanlige og det kan flyttes på uavhengig av hvilket sete jeg velger å sitte i :) bare til info :)

Ja, vi så det. :) For meg spilte det egentlig ingen rolle, men samboern har isofix på passasjersiden foran, og han synes den så mest fornuftig ut. De er vel omtrent helt like, er de ikke? :)
 
Ja, vi så det. :) For meg spilte det egentlig ingen rolle, men samboern har isofix på passasjersiden foran, og han synes den så mest fornuftig ut. De er vel omtrent helt like, er de ikke? :)

Jo hvis han har det foran så er det ingen forskjell :) bare enklere å "montere" :)
 
Jo hvis han har det foran så er det ingen forskjell :) bare enklere å "montere" :)

Det gjør ingenting! :) For der surrehuet jeg er for tiden, er det mer praktisk! :p
 
Jeghadde aldri hørt om isofix før jeg kom inn hit.. Heller ikke tenkt over det før nå. Er dette i alle biler..?
 
Jeghadde aldri hørt om isofix før jeg kom inn hit.. Heller ikke tenkt over det før nå. Er dette i alle biler..?

Nei. De begynte smått i noen biler fra 1997. I 2002 hadde mange fler biler dette. Nå er det standar. Det er to jernstenger som er i selve setet, festet i bilen som man klikker direkte stoler eller belter i :) hindrer feilmontering og mye enklere å bruke enn bilbelte festemetode på enkelte barnestoler :)
 
Nei. De begynte smått i noen biler fra 1997. I 2002 hadde mange fler biler dette. Nå er det standar. Det er to jernstenger som er i selve setet, festet i bilen som man klikker direkte stoler eller belter i :) hindrer feilmontering og mye enklere å bruke enn bilbelte festemetode på enkelte barnestoler :)

Tviler på det er i min bil, ihvertfall ikke merket noe... Så observant er jeg, haha!
 
Back
Topp