Gravid sykepleier

Frue27

Blir kjent med forumet
Er førstegangsgravid gravid 4+1 nå. Jobber på sykehus og tenker nå veldig mye på hva jeg må forholde meg til. Er jo leeenge til jeg har tenkt å gjøre det offisielt, så kan ikke spørre noen på jobb heller. Jobber heldigvis ikke med cytostatika, og heller ikke natt, så de risikoene slipper jeg. Men hva med andre kjemikalier? Kan jeg håndtere hemofec, virkon og den slags? Kan jeg ha smittepasienter med normal beskyttelse? (om ikke så må jeg jo si det til sjefen). Andre ting jeg må unngå? Bruker selvfølgelig hansker ved adm. av antibiotika og prøver å ikke være borti noen slags tabletter med hendene for sikkerhetsskyld.

Gratulerer! :)
Jeg sa det til sjefen med en gang jeg. ;) Tenker at hemofec ikke er noe problem. Ville vært litt forsiktig med virkon, passe på hansker og sånn. Ang. smitte ville jeg sett an hva slags smitte det er. Unngå tunge løft. Ellers kandu jobbe som normalt igrunn. Jeg ble sykemeldt pga kvalmen ganske fort, og senere var jeg delvis sykemeldt pga kynnere og at jeg var dødsliten. Da hadde jeg tilrettelagt arbeid, så det var jo ganske greit. :)

Hemofec er ingen problem men det skal utføres i avtrekk! Enten man er gravid eller ikke! Ellers så kan du snakke med tillitsvalgt eller sjefen så skal de hjelpe deg :)

Hemofec er ingen problem men det skal utføres i avtrekk! Enten man er gravid eller ikke! Ellers så kan du snakke med tillitsvalgt eller sjefen så skal de hjelpe deg :)
Hæ?? Er det sant? Har jeg aldri hørt om, eller sett noe til... :o

Hæ?? Er det sant? Har jeg aldri hørt om, eller sett noe til... :o

Jepp! Jobber på sykehuslaborstorium og hemofec SKAL utføres i avtrekk eventuelt et veldig godt ventilert rom! Reagens A er etsende og er ikke bra å puste inn, verken for gravide eller andre! Var en gang avtrekket ikke fungerte og vi hadde 4-5 hemofecer, ble ør i hodet og det er ikke et godt tegn!

Her er databladet for reagens A:

http://www.masterpiece.dk/uploadetfiles/12094/138/MK360_NO_HMS-Datablad.pdf

Jepp! Jobber på sykehuslaborstorium og hemofec SKAL utføres i avtrekk eventuelt et veldig godt ventilert rom! Reagens A er etsende og er ikke bra å puste inn, verken for gravide eller andre! Var en gang avtrekket ikke fungerte og vi hadde 4-5 hemofecer, ble ør i hodet og det er ikke et godt tegn!

I alle dager... Og kreftfremkallende også! :o Er jo ikke store mengder man bruker akkurat, men det var jo litt ekkelt. Akkurat som det ikke er ekkelt nok fra før... :p

Så lenge man tar sine forhåndsregler som man jo bør gjøre uannsett om man er gravid eller ikke går det nok bare bra.
Regime rundt smittepasienter skal være godt nok så lenge det følges. Men avhengig av type smitte ville jeg nok prøvd å bli tildelt de "tryggeste" pasientene likevel, om så bare for min egen sinsro.

Nattarbeid er ikke gunnstig, men så vidt jeg vet får man verken sykemelding eller tilrettelegging av den grunnen alene. Men de fleste arbeidsplasser er jo flink å tilrettelegge for at man skal kunne stå i arbeid så lenge som mulig.

Om man jobber med utagerende pasienter er det vanlig å få annet arbeid. Annen avdeling eller administrativ arbeid, pga. faren for å bli utsatt for slag, spark e.l. mot magen.

Men greit å si ifra til sjefen tidlig, slik at det kan tilrettelegges der mulig helt fra starten av.

I alle dager... Og kreftfremkallende også! :o Er jo ikke store mengder man bruker akkurat, men det var jo litt ekkelt. Akkurat som det ikke er ekkelt nok fra før... :p

Jepp! Er en grunn til at sykehuslaboratoriene gjør der i avtrekk! Så hvis dere ikke gjør det et godt ventilert sted ville jeg klaget, gjelder hms!

Det visste jeg ikke :O det blir ikke gjort der jeg jobber :O håndterte det heldigvis ikke da jeg var gravid! Hadde pasienter som fikk delir og var utagerende, men disse tok da andre seg av grunnet fare for spark i magen.. Ellers brukte jeg hansker med håndtering av legemidler, fulgte smitteregimene og blandet antibiotika i avtrekk. Og pasienter under behandling av cellegift var jeg ikke i kontakt med og var grunnen til at de fleste fikk vite jeg var gravid veldig tidlig:p er liksom ikke så mye annet enn graviditet som gjør man ikke skal gå inn på de rommene:p

Det visste jeg ikke :O det blir ikke gjort der jeg jobber :O håndterte det heldigvis ikke da jeg var gravid! Hadde pasienter som fikk delir og var utagerende, men disse tok da andre seg av grunnet fare for spark i magen.. Ellers brukte jeg hansker med håndtering av legemidler, fulgte smitteregimene og blandet antibiotika i avtrekk. Og pasienter under behandling av cellegift var jeg ikke i kontakt med og var grunnen til at de fleste fikk vite jeg var gravid veldig tidlig:p er liksom ikke så mye annet enn graviditet som gjør man ikke skal gå inn på de rommene:p

Tror det er mange steder som ikke håndterer hemofec riktig! Si ifra på jobben og vis databladet! Det er en hms sak og faktisk viktig!

Iom nattarbeid ikke er bra skal det holde med en legeerklæring og så blir man flyttet til dagarbeid men med samme lønn som før ;)

Ellers høres det jo ut som du kan gjøre som normalt. Om du forflytter/løfter pasienter ville jeg vørt veldig forsiktig med det.. Jeg var helt fin i bekkenet til jeg ikke var der mer.. Tror løft har skylda

Iom nattarbeid ikke er bra skal det holde med en legeerklæring og så blir man flyttet til dagarbeid men med samme lønn som før ;)

Ellers høres det jo ut som du kan gjøre som normalt. Om du forflytter/løfter pasienter ville jeg vørt veldig forsiktig med det.. Jeg var helt fin i bekkenet til jeg ikke var der mer.. Tror løft har skylda

Om man skal ha legeerklæring for å slippe å jobbe natt, må man ha en grunn. Nattjobbing i seg selv er ikke grunn nok. Nattjobbing gir en noe større sjanse for abort de 12 første ukene, men ikke noen større risiko etter det.

Men dersom TS sliter med søvnproblemer og kvalme eller lignende, har hun i følge arbeidsmiljøloven rett på tilrettelegging av arbeidsplassen. Hvis graviditeten fører til at hun midlertidig ikke kan utføre ditt vanlige arbeid, og arbeidet ikke kan tilrettelegges, skal arbeidsgiveren forsøke å finne annet passende arbeid i denne perioden. (se arbeidsmiljøloven §4-2)

Om man skal ha legeerklæring for å slippe å jobbe natt, må man ha en grunn. Nattjobbing i seg selv er ikke grunn nok. Nattjobbing gir en noe større sjanse for abort de 12 første ukene, men ikke noen større risiko etter det.

Men dersom TS sliter med søvnproblemer og kvalme eller lignende, har hun i følge arbeidsmiljøloven rett på tilrettelegging av arbeidsplassen. Hvis graviditeten fører til at hun midlertidig ikke kan utføre ditt vanlige arbeid, og arbeidet ikke kan tilrettelegges, skal arbeidsgiveren forsøke å finne annet passende arbeid i denne perioden. (se arbeidsmiljøloven §4-2)

Fikk det jeg, grunn nok var at nattarbeid ikke er anbefalt...

Fikk det jeg, grunn nok var at nattarbeid ikke er anbefalt...

Da må det være en vurderingssak fra din lege, og mange arbeidsgivere er jo runde i kantene og ønsker å beholde arbeiderne så lenge i arbeid som mulig og derfor selv ønsker å tilrettelegge best og tidligst mulig.

En tung jobb generelt er jo belastende for en gravid, men så lenge man ikke er plaget av det, er det likevel ikke grunn nok i seg selv for å skulle gå over på dag eller bli sykemeldt.

Hei

Er sykepleier og jobber i kommunen. er 4 uker på vei. Jobber 100 %.. har en del tunge løft på min primær rute..og er ikke bare å få noen til å være sammen med meg siden det er mye som skal gjøres..

oppi alt dette, så begynner jo sommer turnusen snart, og jeg har ikke ferie før i begynnelsen av august. De siste ukene før jeg går av på ferie så er det 2 helvettes uker på jobb, hvor jeg må være bakvakt for sykehjemmet og de som er på jobb. Enten det er dag/kveld eller natt, til og med de dagene jeg har fri. Er alt for lite vikarer å ta av som har medisin kompetanse til å sette sprøyer, iv, o.l.

Har også noen veldig sykepasienter som er terminale nå, som vil kunne trenge morfin.. vi har ingen form for avtrekks vifte.. kjenner at jeg gruer meg litt. Ettersom jeg allerede kjenner på å være ekstra sliten og trøtt nå.

Tenkte kanskje å fortelle om graviditeten til sjefen i juli. eller burde jeg gjøre det før? er det ikke litt tidlig?

Ville nevnt det for din sjef. Hun har ansvar å tilrettelegge for deg best mulig. Ang avtrekksvifte så tenke jeg hovedsakelig ab og cellegift du bør vare forsiktig meg. Les alltid pakningsvedlegget på inj. Der står det tydelig om gravide ikke skal håndtere denne type medisin.

Ang morfin, stesolid, midazolam og robinol har ikke jeg tatt noe spesielt hensyn til mtp min graviditet. Om det skulle oppstå noe du merket et ekstra tungt, vil jeg ha nevnt det til en kollega. Kollegaer er gode å ha, og har somregel god forståelse ang tyngre løft.
Lykke til !

Hm.. Ja får vel fortelle det neste uke.. :) nesten litt redd for hvordan hun blir å reagere ettersom der er veldig manko på folk i sommer

Back
Topp