Gravid og trening

Hunher

Andre møte med forumet
Hei.

Er det andre enn meg som sliter med å komme seg på trening?
Jeg gikk de første ukene, men forrige uke og denne har jeg ikke klart å komme meg i vei

Føler jeg eser mer ut enn minien vokser :banghead:

Jeg har full tro på at aktivitet er bra for både meg og minien, samt en positiv ting når minien skal ut.

Jeg trener for det meste styrke, ellers er det tur med hundene. Tur klarer jeg for det meste å holde, den friske lufte hjelper.

Er det noen som har erfaring med å komme seg tilbake i trening etter kvalmeperioden er over?
Jeg håper inderlig den stopper snart, men kan jeg forvente nye "plager" etter det..?

Jeg har heller ikke kommet meg på trening de siste ukene, er så utrolig utrolig sliten. Erfaringsmessig har jeg mer energi og føler meg mer som meg selv i andre trimester, så jeg håper på å kunne komme meg mer jevnlig på trening om noen uker

Jeg gikk fra å trene daglig (styrke på senter) til nå å ha ligget i sofaen i 5 uker.. Håper virkelig kvalmen gir seg snart så jeg får i meg mat og ikke er så slapp og svimmel lengre. Trening er terapien min, pleier å bli i dårlig humør hvis det går et par dager uten. Nå er jeg derimot fornøyd hvis jeg kommer meg til butikken 200m opp i gata en dag...

I andre trimester pleier det bli mye bedre :-)
Jeg trener nok ikke til vanlig, men går mye tur, noe jeg virkelig savner nå. Så fort formen er på topp igjen (eller i alle fall bedre!) så skal jeg ut og gå! Og denne ganen har jeg lyst til å prøve gravidyoga!

Bruker trene 3-4 ganger i uken, kondisjon med høy intensitet for det meste. Har ikke klart å trene siste 3 ukene pga trøtthet, men prøver å få til en tur av og til. Tror det skal gå fint å komme tilbake til rutine etter hvert når formen bedrer seg, men må ifølge jordmor redusere intensiteten litt.

Jeg satser på at ting snur etter uke 9! Ikke aktuelt å være så slapp og kvalm i 7 mnd til. Jeg skal være klar til fødselen :p

Jeg har fått til å trene litt, løp faktisk litt intervaller på søndag. Var hos gynekolog i dag og han sa jeg ikke burde trene så hardt når jeg er gravid. Han sa jeg heller ikke burde trene vekter pga trykk i buken. Trodde det var mye senere i svangerskapet jeg. Jeg er jo bare 7+4. Han ville anbefale sykling, svømming, jogging med lav intensitet eller noe i den retningen. Får vel bare legge meg flat, og høre på han :notworthy

Jeg har fått til å trene litt, løp faktisk litt intervaller på søndag. Var hos gynekolog i dag og han sa jeg ikke burde trene så hardt når jeg er gravid. Han sa jeg heller ikke burde trene vekter pga trykk i buken. Trodde det var mye senere i svangerskapet jeg. Jeg er jo bare 7+4. Han ville anbefale sykling, svømming, jogging med lav intensitet eller noe i den retningen. Får vel bare legge meg flat, og høre på han :notworthy

Det sunes jeg var rart da styrketrening er det beste for opptrening av core, som er det vi hovedsaklig bruker når minien skal ut. Jeg har hørt det stikk motsatte, bytt ut cardio med styrke.

Men er vel like mye ideer i begge ender her som hva som er sundt og ikke

Jeg tenker at så lenge du er vant til å trene fra før er det ikke noe vits å kutte ned nå hvis du føler det er greit selv. Funkygine roa ikke nevneverdig ned da ho var gravid liksom :bored::hilarious: er kroppen vant til sånn trening er det ingenting som tilsier at den ikke tåler det som gravid. Hvertfall ikke før nærmere slutten:)

Det er har vore litt vanskelig, men denna veka har eg vore åå trening 2 ganger! svømming og qigong, så tatt det i mitt tempo. Men blei veldig trøtt. Viktig å halda seg litt i form så masse ein greia. Merka isåfall at eg ikkje skal legga ut på noko voldsom styrke/ spinning time med da fysta, må få litt energi fyst;)

Jeg tenker at så lenge du er vant til å trene fra før er det ikke noe vits å kutte ned nå hvis du føler det er greit selv. Funkygine roa ikke nevneverdig ned da ho var gravid liksom :bored::hilarious: er kroppen vant til sånn trening er det ingenting som tilsier at den ikke tåler det som gravid. Hvertfall ikke før nærmere slutten:)

Ser den! Har ombestemt meg med tanke på å legge meg flat. Tenker å bare kjenne på kroppen, og ikke høre så alt for mye på alle rundt :p takk for svar

Det sunes jeg var rart da styrketrening er det beste for opptrening av core, som er det vi hovedsaklig bruker når minien skal ut. Jeg har hørt det stikk motsatte, bytt ut cardio med styrke.

Men er vel like mye ideer i begge ender her som hva som er sundt og ikke

ja, leser forskjellige ting over alt. Det viktigste er vel å kjenne på kroppen om man føler seg bra. Ikke presse for hardt, men fortsette og trene. Tusen takk for svar :happy:

ja, leser forskjellige ting over alt. Det viktigste er vel å kjenne på kroppen om man føler seg bra. Ikke presse for hardt, men fortsette og trene. Tusen takk for svar :happy:

Dette tror jeg er helt riktig, kjenne hva som er riktig for den enkelte både i forhold til hva man er vandt til og hva man føler er det riktige.
Jeg gleder meg hvertfall til kvalmen er borte og jeg får kommet igang igjen!

Jeg prøver å trene styrke 2 ganger i uka. De siste ukene har det bare blitt en gang i uka. Det blir noen turer med hunden da. Var på skitur forrige helg og gikk 5 km. Helt nydelig, men tok all energi og jeg lå på sofaen resten av dagen! Haha. Ikke mye man tåler disse dager. Nå er jeg 50% sykemeldt så nå håper jeg formen kan komme seg litt og at jeg kan komme meg på trening.

Pt’n min sier det kun er i 3. Trimester man må passe på buktrykket. Men da er man vel så stor at det begrenser seg vel selv med tanke på tunge vekter vil jeg tro.

Pt’n min sier det kun er i 3. Trimester man må passe på buktrykket. Men da er man vel så stor at det begrenser seg vel selv med tanke på tunge vekter vil jeg tro.

Aha, ja, det var det jeg trodde før jeg var hos gynekologen også! takk for svar :happy:

Fikk satt opp nytt styrke opplegg nå som tar hensyn til sliten, slapp og kvalm, så heller være fornøyd med en til to ganger i uken, værstefall ingen. Prøver å gå litt turer før jeg får treningsgleden tilbake :)

Jeg har trent 5-6 dager i uka før kvalmen kom og energien falt til et latterlig lavt nivå :rolleyes: Etter det så har det blitt veldig lite trening ja. Er 8+1 i dag Trening er liksom min ting og siden jeg ikke har vært i stand til dette de siste ukene så føler jeg at mye mangler. :meh: satser på at formen blir bedre etter uke 12 og at man kan komme seg på trening igjen. Her har det gått mest i styrke og jeg mener også at om man har trent før svangerskapet så trenger man ikke å slutte av den grunn. trening har jo bare fordeler om man trener riktig og følger kroppens signaler. Man skal selvfølgelig ta hensyn. Høyintensiv cardio anbefales jo ikke for gravide så det holder jeg meg unna. Men det er ikke så vanskelig heller siden jeg ikke liker det i utgangspunktet. :D Ønsker dere alle lykke til videre og håper vi kommer oss på trening om ikke så alt for lenge. :hello2

Gleder meg så sykt til trøttheten slipper og energien kommer tilbake i andre trimester. Da skal jeg opprettholde turene mine. Blir ikke bedre i hoftene og bekkenet av å bare ligge på sofaen. Ah. Var SÅ godt i gang rundt da jeg ble gravid. Spinning to ganger i uken fast. Merket det på hele kroppen at det var godt. Nå puster jeg og peser bare jeg skal til bilen. Og skulle gjerne hatt en lur på veien. :hilarious:

Back
Topp