Gravid og stimulerer.

Fru M

Betatt av forumet
Kom på å tenke på en ting. Hva om noen er gravid uten de vet det og starter opp med hormonsprøyter før forsøk, er det da skadelig ? Ikke at jeg er det, eller tror det heller ( hadde vært for godt :p ) men bare tenkte litt på dette i dag. Noen som vet ? :)

Jeg vet det var ei, tror det var her inne, som kom på TUL hvor det viste seg at hun var gravid i uke 10 og ikke uke 7 som hun skulle vært. Tror det gikk helt fint.

Det er vel ikke optimalt! Er vel derfor man blir anbefalt å ta en g-test før man starter på sprøytene[emoji5]

Har jeg aldri fått beskjed om :p burde jo stått i papirene hvis d er skadelig

Trodde dette var ganske standar for alle klinikkene jeg, å informere om det! Er det på St.Olavs hvertfall!

Var hun gravid mens hun stimulerte ? Alså gikk på feks menopur?
Det stemmer at det var ei her inne fra assistert som ble gravid rett før hun startet med behandling. Mener hun hadde kort protokoll, og gjennomførte hele behandlingen med sprøyter, uttak og innsett. Stusset på at hun hadde veldig sterke graviditet tester, noe TUL kunne bekrefte ved at embryo var eldre enn det skulle være [emoji28]
Vedkommende var i samme termin gruppe som meg i 2017 (jeg hadde en MA da).

Så ja, viktig å teste seg før en starter med behandling [emoji6]

Det stemmer at det var ei her inne fra assistert som ble gravid rett før hun startet med behandling. Mener hun hadde kort protokoll, og gjennomførte hele behandlingen med sprøyter, uttak og innsett. Stusset på at hun hadde veldig sterke graviditet tester, noe TUL kunne bekrefte ved at embryo var eldre enn det skulle være [emoji28]
Vedkommende var i samme termin gruppe som meg i 2017 (jeg hadde en MA da).

Så ja, viktig å teste seg før en starter med behandling [emoji6]

Oi, gikk det bra med graviditeten hennes? Utrolig hvis det går bra med innsett under graviditet...

Jeg har aldri fått beskjed om å ta test før oppstart, og jeg har vært i systemet siden 2008.

Her er innlegget fra personen som dette skjedde med [emoji846]

Sikkert ikke mange som opplever dette men jeg har vært gjennom IVF forsøk og skulle i den anledning ta UL i dag fordi jeg var i Uke 7.
Vel der ventet en stor overraskelse, og både jeg, mannen og gynekologen satt nesten og gapte resten av tiden. I magen min var et foster tilsvarende uke 10!! Ikke bare har vi hatt IVF, vi har hatt ISCI. Jeg har gått uten prev siden april 2015 tror jeg.

Og likevel - har barnet blitt unnfanget 8.januar - ca 3 uker før jeg hadde uttak i Haugesund 31.januar!

Jeg begynte på progynova 13.desember og grunnet medisinmangel begynte jeg på gonal-f 1 uke senere enn planlagt, altså 19.januar. Hadde jeg tatt en test da kunne den kanskje slått ut positivt og jeg hadde sluppet å gå gjennom denne prosessen - som har vært mildt sagt ganske krevende siden jeg har sprøyteskrekk [emoji23]

Den har vært så heftig, og jeg har grudd meg så mye, at jeg kunne knapt skjønne at det hadde vært anledning for at dette barnet kunne bli til. Men mannen min klarte visst å huske den ENE anledningen som var [emoji23][emoji23]

Vel, ønsker alle lykke til - ville bare fortelle denne sinnsyke historien. Jeg syntes det var underlig når jeg fikk KNALLPOSITIV test på 7dpo, og 11dpo viste ukesindikator 3+ - hvilket virket galskap - men det viste seg å være en fornuftig forklaring på der fosteret lå å vinket med armer og ben på ultralyden i dag [emoji23][emoji16]

I de fleste (alle?) pakningsvedleggene til medisinene står det også at medisinen ikke må brukes ved graviditet. Det er ikke anbefalt å bruke medisinene under graviditet, da det øker risikoen for mye forskjellig på embryoet. (Selv om det heldigvis kan gå helt bra også.) Jeg har også fått beskjed om å utelukke graviditet før oppstart.

Jeg har heller ikke fått beskjed om å ta gtest før stumuleringsstart, men gjorde det likevel den siste gangen.

Var hun gravid mens hun stimulerte ? Alså gikk på feks menopur?

Ja! Og hun hadde både uttak og innsett da hun egentlig allerede var (svært tidlig) gravid :)

Noen som vet om hun fødte et friskt barn eller om det gikk galt underveis? Fatter ikke at det er mulig!

Noen som vet om hun fødte et friskt barn eller om det gikk galt underveis? Fatter ikke at det er mulig!

Jeg synes egentlig ikke at det er noe rart jeg.

Det er jo ikke så rart at innsett ikke forårsaker abort. De er jo ikke borti slimhinnene, for de ønsker jo ikke å skade miljøet i livmoren. Så de går forsiktig inn, legger fra seg et embryo og trekker seg forsiktig ut. Om det ligger et embryo der inne allerede er det ingen grunn til at det skal bli påvirket av et innsett. Uttak er utenfor livmoren, så det burde heller ikke påvirke et allerede befruktet egg.

Det er verre med alle medisinene, men så er det jo sånn at selv om noe øker risikoen for misdannelser og andre alvorlige utfall for embryoet så er oftest sannsynligheten likevel størst for at alt bare går bra. Dessuten var det jo kun svært tidlig i svangerskapet at hun brukte medisinene, så det er også positivt mtp risikoen.

Back
Topp