Jeg har ikke blitt gravid mens jeg ammer som TS spør om, men jeg håper det går greit at jeg likevel nytter denne tråden til å dele litt av mine tanker.
Jeg har et barn på 2 år som ammes 2-3 ganger om dagen på hverdager og mer på helgene. Jeg har hatt korte sykluser etter jeg tok ut spiralen (20-25 dager) og el har kommet på rundt cd14-15. Så det betyr at jeg har hatt litt kortere lutealfase enn ønsket.
Når jeg leser om amming og graviditet, så står det typisk at mye amming kan hindre/utsette eggløsning og gi ustabile sykluser som
kan gjøre det vanskelig å bli gravid. Amming reduserer LH-hormon som man trenger for å få eggløsning.
Jeg har eggløsning, så det kan ikke være mitt problem. Men kan problemet være at selv om jeg produserer nok LH til å få el, så produserer jeg ikke nok hormon til å lage et «gjestfritt» miljø i livmoren?
Jeg har nesten ikke merket noe til eggløsningsslim de siste månedene, og jeg har stort sett hvit utflod gjennom hele syklusen inkl rundt el. Har lest at hvit utflod er «infertil» utflod, som typisk kommer etter el for å hindre basilusker ++ å komme opp. Og det hindrer også svømmerne! Så det skal helst ikke være slik rundt el.
Akkurat fått mensen nå, og er igang med PP5. Jeg skal slutte å amme for å forhåpentligvis øke sjansene mine. Barnet mitt er 2 år, så mange vil nok mene det er «på tide», men det er likevel en ganske stor sorg for meg
Vi trives så godt med ammingen, og jeg tror vi begge har godt av det. Men så vil jeg så gjerne bli gravid også