Gravid med tvillinger i ustabilt forhold

Tvillinger24

Andre møte med forumet
Hei!

Først må jeg bare beklage lang og potensielt kronglete tekst. Jeg har behov for noen hjerter, heiarop, råd og oppmuntrende ord i en utrolig slitsom situasjon.

Jeg er 34 og er uplanlagt gravid med samboer (39). Vi har vært sammen i 1 1/2 år og eier hus sammen. Jeg har vært tydelig på at jeg skal ha barn. Han har også sagt at han vil det, men de (mange) gangene vi har snakket om det, har han sagt at han ikke er klar. Jeg har fortalt ham at jeg ble gravid på p-piller som ung, og at det er utenkelig for meg å ta abort igjen, både fordi jeg synes det var fælt, men også fordi jeg ønsker meg barn og har gjort det lenge. Jeg har sagt at han må beskytte seg, hvis han ønsker å ikke bli satt i den situasjonen vi nå er i. Det har han ikke gjort.

Så får vi altså en positiv graviditetstest for et par måneder siden, og på TUL er det to fostre på skjermen. Han har hele veien sagt at han vil at jeg skal ta abort «fordi han ikke ønsker at det skal bli født barn som ikke er ønsket av begge foreldrene». Samtidig forteller han det til alle han møter på sin vei, gjerne etterfulgt av at han synes dette er vanskelig.

Denne sommeren har han kjørt av gårde midt i krangler flere ganger, som oftest bare i noen timer, noen ganger i flere dager, og han prøvde å presse meg til å kjøre fortere enn fartsgrensen fordi han skulle rekke en legetime. Da sa jeg at jeg kunne stoppe bilen og gå av slik at han kunne kjøre selv, og det gjorde han. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt mange sterke reaksjoner de siste månedene selv, både fordi jeg føler meg sårbar og fordi han liksom pirker borti noe helt eksistensielt når han sier han er usikker på oss og vil at jeg skal ta abort (senest i dag, og jeg er 13+3). Ofte.

Etter TUL har han dog begynt å se på babyutstyr og engasjert seg på den måten. Det har vært veldig godt, men så fikk han plutselig et angstanfall og etter det har det liksom vært tilbake i det gamle sporet.

Nå kjennes bare alt feil, og selv om barna egentlig er veldig ønsket fra min side, har jeg begynt å vurdere abort, fordi jeg opplever han fra hans verste side og blir alvorlig bekymret for at vi skal gå fra hverandre og ser for meg et dårlig samarbeid, men også at han behandler barna på samme måte som han behandler meg. I tillegg begynner å miste troen på meg selv som fremtidig tvillingmamma, fordi dette ikke ligner noe av det jeg har sett for meg og jeg blir redd for hvordan jeg skal klare meg økonomisk osv. Jeg har familie som kan hjelpe, særlig mamma som er pensjonist, men jeg er også redd for at hun ikke orker så mye fordi hun nærmer seg 70.

Ja. Tror jeg prøver å vise at det er flere sider her. Jeg ville veldig gjerne ha barn med samboeren min før dette skjedde, men synes at han har vist seg fra en skremmende side, og er utrolig skuffa over at han ikke tar dette bedre.

Først av alt så håper jeg at du finner en god løsning for deg selv og ev tvillingene.

Hele situasjonen din høres veldig utfordrende ut! Det å ikke spille helt på samme lag rundt noe som dette må være vanskelig. Jeg tror også at flere menn ikke forstår de helt hva som skjer mens vi damer er gravide. Ting går ordentlig opp når de ser de søte babyene. De får ikke samme eierskap og tilknytning til graviditeten, noe som absolutt ikke er rart. Så ting kan endre seg under graviditet eller etter for hans del.

Det viktigste er at du setter dine ønsker høyest. Du sier du har vært gjennom en abort tidligere og ønsker ikke å gjenta. Dette er et valgt du må ta basert på om du ønsker å bli mamma, ikke hva han ønske og sier. Hva er det som er viktig for deg? ❤️

Parterapi som skrevet over høres også lurt ut om det er noe han vil delta på.

Ønske deg alt godt!

Jeg vil bare ønske deg masse lykke til og si, lytt til magefølelsen din og gjør det du føler er riktig for deg så får alt annet komme etterpå. :Heartpink

39 år og ikke klar? Når vil han bli klar da?
Jeg ville fått tvillingene med eller uten hans innblanding.. dette fikser du helt på egenhånd! ❤️

Men ta kontakt med Familievernkontoret evt. Amathea. Få han med deg og finn ut hva som ligger bak dette.

Masse lykke til ❤️❤️

Støtter de rådene gitt over her.
Ønsker deg masse lykke til! :Heartred
Om du ender opp med å gjøre dette alene så kommer det også til å gå bra! Man klarer mer enn man tror, og mange av bekymringene blir det aldri noe av.

Sniker fra august.
Det høres ut som han har fått totalt panikk rett og slett og trenger hjelp.
Ring familievernkontoret og kanskje fastlege for å lufte tankene dine/deres?

Gode råd over.
Det kan virke som om han balanserer på kanten i den situasjonen som er oppstått.
Det kan være ubehagelig (ref angstanfall) men det kan nå være stor mulighet for selvutvikling:)
Se for deg det beste og værste utfallet, hva kan du stå i :Heartpink ønsker deg alt godt!

Først av alt så håper jeg at du finner en god løsning for deg selv og ev tvillingene.

Hele situasjonen din høres veldig utfordrende ut! Det å ikke spille helt på samme lag rundt noe som dette må være vanskelig. Jeg tror også at flere menn ikke forstår de helt hva som skjer mens vi damer er gravide. Ting går ordentlig opp når de ser de søte babyene. De får ikke samme eierskap og tilknytning til graviditeten, noe som absolutt ikke er rart. Så ting kan endre seg under graviditet eller etter for hans del.

Det viktigste er at du setter dine ønsker høyest. Du sier du har vært gjennom en abort tidligere og ønsker ikke å gjenta. Dette er et valgt du må ta basert på om du ønsker å bli mamma, ikke hva han ønske og sier. Hva er det som er viktig for deg? ❤️

Parterapi som skrevet over høres også lurt ut om det er noe han vil delta på.

Ønske deg alt godt!
Takk for fine ord! Jeg har skjønt at det kan ta litt tid, men tror jeg blir veldig usikker av at han snakker om abort. Det hjelper uansett veldig å prøve å se det fra et litt større perspektiv, så takk.

39 år og ikke klar? Når vil han bli klar da?
Jeg ville fått tvillingene med eller uten hans innblanding.. dette fikser du helt på egenhånd! ❤️

Men ta kontakt med Familievernkontoret evt. Amathea. Få han med deg og finn ut hva som ligger bak dette.

Masse lykke til ❤️❤️
Takk! :Heartred Ja, vi har allerede fått litt hjelp, men skal be om ny time hos Amathea ++

Gode råd over.
Det kan virke som om han balanserer på kanten i den situasjonen som er oppstått.
Det kan være ubehagelig (ref angstanfall) men det kan nå være stor mulighet for selvutvikling:)
Se for deg det beste og værste utfallet, hva kan du stå i :Heartpink ønsker deg alt godt!
Ja, det er sant, og han er heldigvis villig til å jobbe med oss og seg selv. Det har allerede hjulpet meg å få råd fra deg og de andre, jeg må bare minne meg selv på at han freaker ut, og prøve å ikle ta det personlig. Takk :Heartred

Dette høres veldig utfordrende ut for deg :Heartred Hvis du har et barneønske så tror jeg du kanskje vil angre og oppleve det som sårt hvis du velger bort barna, i et senere perspektiv. Det er også slik at hos oss kvinner så synker fertiliteten med alderen, og svangerskap og mer og mer risikofylte etter 35 år. Et svangerskap er ikke gitt. Dette er også viktige moment å tenke på, og som du sikker allerede har tenkt på, før du eventuelt tar abort. Det er også mulig at følelsene dine for mannen din endrer seg hvis du føler deg presset til å ta abort mot eget ønske.. Ønsker deg all hell og lykke med valget ditt:Heartred

• Liker
Reactions: HCS
Mange gode råd i denne tråden :Heartred Håper dere finner en løsning sammen! Men om det skulle skjære seg helt er jeg helt sikker på du fikser dette alene også:Heartpink Heier på deg!

Med min første i 2018 var jeg i noe samme situasjon. Valgte å beholde barnet mot hans ønske. Det tok over ett år etter babyen ble født før han "vokste opp" og følelsene mine for han forsvant iløpet av den perioden. Han er glad nå for at jeg beholdt barnet. Det var var vanskelig avgjørelse mens det stod på å gå imot hans vilje men jeg visste med meg selv at jeg ikke ville klare å utføre en abort. Det høres ut som din samboer er villig til å jobbe med ting sammen med det, ønsker dere all lykke til videre enten som foreldre sammen eller son forelder alene ❤️❤️

Så flott at han vil jobbe med dette! Jeg måtte selv innse at jeg aldri kom til å bli «klar» for å få barn, og jeg var skikkelig livredd selv om jeg ønsket det. Jeg synes det vitner om stor modenhet i dere begge at dere har kontakt med de følelsene. Med god veiledning vil dere finne andre måter å kommunisere på, og sannsynligvis komme veldig styrket ut av dette. Husk at dette er helt normalt. Alle er redde for ikke å strekke til. Det kommer bare til uttrykk på forskjellig måte. Han trenger nok å bli møtt med veldig mye omsorg og forståelse nå. Selv om du selvfølgelig fortjener og trenger stabilitet og forutsigbarhet rundt deg. Men det er verdt å gå gjennom dette sammen. Nå kan dere få verktøy som dere vil ha glede av resten av livet.

Kjære deg, dette fikser dere! Heier som bare det!!! :Heartred :Heartred :Heartred

Back
Topp