Gravid med nr 2

2 uker og 2 dager gammel ❤️

Tiden har gått sakte. Startet nok en gang med ammeproblemer, men fikk heldig vis løst opp i dette RASKT denne gangen. Og ammer som normalt med nesten ingen sår lengre nå! Har MASSE melk, kontrast fra forrige gang når ungen ikke fikk nok :wtf: Lillebror har en del luftsmerter og magevondt, våkner alltid med hylgråt som roer seg innen 1-5 minutter, som regel på grunn av en rap eller fis som ligger på lur. Han sover godt, spiser godt og er fornøyd ellers om dagene ❤️

Storebroren har vært helt fantastisk! Mammahjertet sprekker av stolthet ❤️

Så over til fødselshistorien:
Skulle på siste kontroll hos jordmor dagen før termin 12.01. Snakket med jordmor om at jeg fortsatt kjente lite liv, da var det gått 2 uker siden endringene i bevegelsesmønsteret begynte, og jordmor ønsket at jeg skulle inn på føden for ny sjekk. Dro sammen med mannen til føden (som er i nabobyen 1 time unna), det ble det tatt ctg, sjekket modning og ultralyd. Ctg viste normal bevegelse, men jeg kjente ingen ting av det som ble registrert. Hadde 3 cm åpning, men tappen var fortsatt tjukk og litt bakovervendt, jordmor røsket godt for å prøve å sette i gang noe. UL viste at babyen ikke hadde vokst siste 2 ukene, og etter litt venting besluttet jordmor at vi skulle få overnatte på hotell og komme inn for ny kontroll neste dag.

Sjekket inn på hotell i 15 tiden, og hadde økende maserier som kom og gikk uregelmessig fra da og frem til ca kl. 18 før de dabbet helt av. Sov en liten time, før mannen dro ut å kjøpte masse godter, fordi alt av maserier var borte og vi regnet med at det skulle bli en rolig kveld! Hyppige turer på toalettet, sikkert 10 ganger på 2 timer for å gjøre nr 2, haha! Fra ca kl 20.30 begynte maserier igjen, tenkte jeg. Kom en her og der, de var noe vondere enn tidligere. Vi hadde fått hotellrom med badekar, og tok meg ett bad. Klarte ikke ligge der så veldig lenge, og var opp kl 21.55 og registrerte første rie med rieteller. Var ikke lengre i tvil om at dette var rier, og kjente panikken kom for hver rie. Ventet nesten 1 time med å ringe føden fordi riene var veldig uregelmessig (alt fra 1,5 - 5 minutter mellom), og fikk komme inn for en sjekk. Var oppe på føden kl 23.30. Hadde da 5 cm åpning og fikk gå rett inn på fødestue, riene hadde tatt seg skikkelig opp og med 1-2 min mellom. Jordmor sa at hvis jeg hadde planer eller ønske om epidural, så burde jeg få den med en gang for å være sikker på at jeg rakk det. Epiduralen var satt kl 00.00 og hadde god virkning. Ingen smerter, men kjente nedpress under hver rie. Kl. 00.20 gikk vannet spontant og jeg hadde 8 cm åpning. Kl. 01.46 hadde jeg 10 cm åpning, men babyen sto fortsatt litt høyt i bekkenet. Var mye oppe med prekestol for å jobbe babyen ned i bekkenet, knestilling i seng og liggende på venstre side med fot i bøyle. Fra kl 02.40 kom trykketrangen, og jordmor sa jeg kunne trykke lett under hver rie om jeg ønsket. Lå da på venstre side med høyre fot i bøyle og trykte lett under hver rie. Kl. 02.45 snudde jeg meg på rygg og startet å presse aktivt. Baby var født kl 02.51, hele babyen kom ut under en rie. Fikk 2 pyntesting på noen overfladiske skrubbsår.

Helt fantastisk og rå opplevelse, kunne ikke vært mere fornøyd med hvor bra det gikk! Denne gangen sitter jeg igjen med følelsen av at dette skal jeg gjøre igjen :hilarious:
 
6 mnd

Hva..?!?! Stopp tiden NÅ! Selv om denne ungen har vært er prevensjonsmiddel i seg selv (hyling, vræling, lite søvn, magevondt, forstoppelse) så har tiden bare rast avgårde ❤️

Lillebror har melkeproteinallergi, så i en lang stund spiste jeg melkefritt mens vi ammet. Vekten gikk fra å gå opp 200g pr uke til bråstopp med lite vektoppgang.. begynte sakte men sikkert å gi noen flasker mme i tillegg, og holdt på med delamming en god stund før jeg avsluttet ammingen helt. I starten var det en kjempe sorg, men nå kjenner jeg at det var virkelig den beste avgjørelsen jeg har tatt for hele familien! Fornøyd baby, bedre søvn, bedre psykisk helse på mor når hun vet ungen er mett og ikke minst kan far bidra mye mere og jeg fikk mere tid med størstemann!

Jeg vet faktisk ikke om jeg tenker at vi er helt ferdige med barn.. Jeg har alltid bare ville hatt to barn, men samtidig føler jeg en liten kribling i magen med tanken på enda en liten en! Men en ting er sikkert, da skal minstemann være MINST 4 år :hilarious:
 
Straks 1 år og barnehagestart :sorry:

Tenk at han om 11 dager blir ett helt år?? Nei det er ikke til å tro.. i morgen er første dag i barnehage også. Jeg blir altså såå trist av å tenke på dette!
Men han er en så snill, flink og sterk gutt! Nesten bare i godt humør og en robust kar ❤️ storebror er også eksemplarisk snill med lillebror, og ellers også da!

Så vi la inn noen beskjedne forsøk rundt eggløsning nå… eller rundt antatt eggløsning :angelic: mannen flytter om en uke, så det er jo helt galskap?? Jeg har ikke troen på at det blir noe altså, men det ville jo vært typisk, ville det ikke? Vi er ikke en gang 100% sikker på om vi vil ha en til :hilarious:
 
Back
Topp