Gravid med kronisk diabetes type 1

Ja det å bare se på babyklær er jo veldig gøy, og tro meg det er morsommere å handle til seg selv!;D det jeg synes er litt dumt, er at det er mer utvalg i jenteklær enn i gutteklær...mulig det er bare meg siden jeg selv skal ha gutt, men...

Nå er jeg veldig stolt over meg selv, blodsukret har knapt vært over 8 siden jeg var på kontroll!:p har vel tatt i litt ekstra med insulindosene, samtidig som jeg har økt langtidsvirkende. Hvordan er det med ditt blodsukker nå? Det holder seg kanskje greit enda?

Tankene om fødsel og alt rundt har vel hele tiden vært der, selv før jeg ble gravid. Men jeg tror nok det blir mer tanker og jeg tenker oftere på det nå som det snart er bare 1 måned igjen! Oi, hvor fort tiden går...kanskje jeg bør hive meg rundt å få pakken ferdig sykehusbaggen snart...kjenner jeg blir litt stressa..:p jeg har begynt å pakke, og skrevet ned egen liste over det jeg vil ha med meg/oss. Pakker klær og div. til babyen i stellevesken slik at jeg har litt oversikt. Så har jeg en liten trillekoffert jeg pakker til meg og samboer:)

Jeg satt og tenkte over livet her en dag..så kom jeg på at, når babyen kommer har vi i løpet av 1 år kjøpt oss hus, stasjonsvogn, skaffet oss hund og fått barn..! litt morsomt egentlig..:p badet vårt er fortsatt ikke ferdig og jeg kjenner jeg blir mer og mer stresset og irritert pga det. Så hvis dere har noen prosjekter vil jeg tipse dere om å gjøre de ferdige raskest mulig, for plutselig dukker det opp ting som gjør at det kan bli utsatt. Og DET er kjipt...:)

Jeg har ikke hatt noe spesielt jeg har hatt dilla på faktisk, noe som er litt skuffende..har alltid sett for meg at gravide får sånne rare ting de har lyst på, så jeg var så spent på hva jeg kunne få lyst på..:p hørte om noen som hadde blitt tiltrukket av lukten av asfalt! Men her i gården er det ingenting, jeg er like glad i det jeg alltid har likt og synes ikke noen lukter er bedre eller værre enn før. Det eneste er at jeg i en periode hadde et veldig behov for noe søtt, sjokolade eller lignende. Men det var jo ikke spesielt spennende...

Jeg tror jeg kjente de første bevegelsene i uke 17. Det var som noen små bobler, på en måte. Men det var veldig kort, kjente det når jeg lå på sofaen. Har du kjent noe? Det kunne gå flere dager mellom jeg kjente denne boblingen/kriblingen. Tror det tok noen uker før jeg kjente det regelmessig. Nå kjenner jeg han flere ganger for dag, og det vises veldig godt når han rører på seg:) gled deg!:)
 

Huff, ja har tenkt på det med å ha prosjekter i gang mens man går gravid. Vi flytter inn i ny leilighet om 14 dager og skal male nesten alle rommene før vi flytter inn. Men har heldigvis en samboer som er maler så håper det er fort gjort så vi kommer oss på plass så raskt som mulig. Har nå sånnsett mange mnd på oss, men plutselig er tiden gått !!

Per nå er blodsukkeret veldig bra. Sist kontroll var HbA1c nede i 5.4, har aldri i mitt liv hatt så lavt før. Ble veldig overrasket over at det gikk ann. Hehe.. Problemet er bare å holde det slik når jeg nå drar på ferie til Sverige i 14 dager. Særlig med tanke på at jeg elsker Sverie-godis :D Huff og huff. Får bare pøse på med insulin hele ferien. Har fungert bra til nå de gangene jeg har kastet meg over smågodtposen. Man måååå nesten få kose seg litt på bilferie i Sverige. 

Det er morsomt å tenke på hvor mye man steller i stand til et lite barn kommer. Merker allerede at jeg har forandret mange synspunkter jeg hadde tidligere i forhold til ulike ting. Det å dra på fest savner jeg ikke i det hele tatt, har tidligere stortrivdes med å dra på byen i helgene. Nå skjønner jeg ikke hvordan jeg kunne synes dette var morsomt helg etter helg. En gang i blant er selvfølgelig gøy (når man ikke er gravid vel og merke). Tenker mye mer over hva jeg bruker penger på og hvor nødvendig det er å handle de tingene jeg handler. Det kalles vel at man begynner å gjøre seg klar til mammarollen som kommer etterhvert.

Er du ofte til kontroller nå i slutten av svangerskapet? Hvor ofte har du gått til kontroller underveis? Jeg er i det stadiet at jeg håper jeg får minst mulig kontroller i forhold til jobben jeg nettopp er startet i. Men det kommer vel helt ann på hvordan blodsukkeret utarter seg og hvordan veksten til barnet ter seg? Blir det ofterere og oftere kontroller etterhvert i svangerskapet?

 
Oi! 5,4 i HbA1c er jo kjempebra!:D det kan vel bli en utfordring i ferien, men det går nok bra så lenge du måler litt oftere og setter litt mer insulin!:) Det er veldig lov å kose seg, spesielt i ferien!;)

Ja jeg har også merket at fokuset blir noe helt annet når man er gravid. Tidligere tok jeg meg gjerne en fest i helgene, og et glass vin var aldri langt unna. Jeg gruet meg faktisk til å gå så lenge uten å drikke, men det har gått overraskende fint. Har absolutt ikke følt noe behov, men jeg gleder meg veldig til jeg kan ta meg et godt glass vin igjen, kanskje til jul..;) håper bare det smaker like godt nå som før!

Jeg har gått til kontroller på sykehuset hver måned, og da har jeg fått time hos dialege/spl og til ultralyd samme dag. Jeg var på kontroll nå denne uka, og da vil de se meg igjen om 14 dager, så det blir nok oftere den siste tiden. Om det er fordi jeg har så lang vei til sykehuset er jeg usikker på, det er over 4 timer kjøring til det sykehuset jeg skal føde...men det finnes jo både luftambulanse og seaking, så det bekymrer meg ikke så mye over:) dessuten skal jeg kontakte et annet sykehus som ligger kun 40 min unna før jeg evt. blir sendt videre.

Forrige gang jeg var på kontroll hadde babyen lagt på seg en del og overlegen var litt bekymret for vekstøkningen. Men nå når jeg var på kontroll hadde vekten stabilisert seg og han hadde (helldigvis) en "normal" vekt!:)
Noe skal man bekymre seg over, gitt...nå krysser jeg bare fingre og tær for at det blir en bortimot normalt fødsel der pappaen får være tilstedet!:)

Kos deg masse på ferie!:)
 

Så bra at alt hadde ordnet seg nå, er mye man skal tenke på med diabetes og graviditet! Heldigvis har vi så bra oppfølging at det blir tatt tak i så tidlig om det skulle være noe. Krysser fingrene for at du får en så flott fødsel som man kan ha :) Bare uker igjen til dere får se den flotte skapningen, fantastisk. 

Tror nok blodsukkeret mitt har hatt en del opp og nedturer i ferien, tenkte dra til legen og bare ta en sjekk på HbA1c, men jeg vet ikke om jeg tør rett og slett. Huff. Var en gang opp i 15, da hadde jeg hatt en føling med 0.9 i blodsukker, helt utrolig at det går ann å fortsatt være "våken" med så lavt sukker. Håper jeg aldri kommer borti noe sånt igjen. Har du noen gang hatt alvorlige følinger? 

Gleder meg veldig til ny ultralyd om 3 uker, det blir så spennende når barnet er blitt såpass stort at man kan se mer i forhold til ultralyd ved 10 uker. Har du ofte ultralyd nå i slutten? Sparker babyen mye nå? Kjennes kanskje ganske godt nå i slutten når det er mye mindre plass? Har begynt så smått å merke liv, utrolig morsomt! Kjenner en liten kribling av og til om kveldene når jeg har lagt meg.

Ellers er du i bra form? Gleder pappaen seg til å se den lille?

 
Ja tiden går egentlig veldig fort, selv om det innimellom føles som om den står stille... :p
Kjenner veldig godt bevegelsene hans nå, og de vises også godt:) men innimellom legger han seg ganske langt opp mot ribbeina, og det er ikke akkurat behagelig..kjenner også at han rører seg nede i bekkenet. Har prøvd å fortelle han at hvis han skal holde på der nede,  kan han like så greit komme ut, men han hører ikke etter... ;) Nå har jeg endelig hatt et par netter der jeg har sovet godt, et par ganger opp på do må man regne med. Har ellers blitt veldig hoven i føttene, spesielt høyre fot når jeg er oppe og beveger meg for mye. Så har jeg fått denne kriblingen/nummenheten i hendene som aldri gir seg. Håper det forsvinner straks etter fødselen!
Vi gleder oss veldig begge to til å se det nye familiemedlemmet! Det er så mye spenning rundt alt!:)

Det er lenge siden jeg har hatt så lave følinger, har lært meg mer å kjenne på kroppen når følingen begynner å komme, men det er ikke alltid det er like lett desverre. Når jeg har følinger nå, er jeg blitt flinkere til å sette en del insulin kort tid etter jeg har spist, slik at blodsukret ikke skyter i været. Men det er å finne den balansegangen mellom hva som er akkurat passelig insulindose.

Ja det er stor forskjell fra første ultralyd til den neste, du har mye å glede deg til!:) Jeg skal på ultralyd nå til uka, da er det 14 dager siden jeg var på den forrige. Hvordan planen blir etter det, vet jeg ikke. Morsomt at du kjenner den kriblingen, den blir nok å glede dere begge mye framover:) ekstra morsomt er det jo når pappaen også greier å kjenne bevegelsene utenpå magen!
 
hvordan gikk det med babyene til dere som har født nå? Jeg ble uplanlagt gravid, og har hatt kjempehøyt blodsukker. er bekymret for den lille.. Får heretter god oppfølging, men igjen var det noen av dere som hadde høyt blodsukker i starten som likevel har fått friske barn? Hadde vært betryggende å høre. :)
 
Jeg hadde veldig varierende, og ofte høyt blodsukker i begynnelsen av svangerskapet, og min HbA1c var ikke der den burde vært når jeg ble gravid. Nå er gutten vår snart 4 uker og er frisk som en fisk! :)

MEN jeg hadde ingen god fødselsopplevelse. Jeg tenker ikke å skremme noen med den, men jeg vil oppfordre dere til å ta litt kontroll selv. Jeg forteller dere værtfall grovt sett hva som skjedde, slik at dere kan reflektere litt over deres egen situasjon :)

Pga av lang kjøretur (4timer) til sykehuset ble jeg innkalt dagen før termin for ultralyd. Overlegen som tok den sa at det var litt vanskelig å kunne si akkurat hvor stor han var, men at hun gikk ut fra at han var ca 4300g, max 4500g. Så ble jeg satt i gang med modningstbl, og lå der i 4 dager, fikk max dose, uten at det skjedde noe. Så tok de vannet (kl. 11) uten at ting egentlig var helt modent. Riene kom raskt og sterkt etter det.
Så forløp det seg som en vanlig fødsel, helt til det plutselig sto 2 overleger/kirurger med 2 forskjellige typer vakuum-kopper og gjorde x antall forsøk for det ble haste-keisersnitt. Gutten de "plukket" ut viste seg å være nesten 5 kg, 4940 g. Han hadde ikke hatt sjans til å komme gjennom bekkenet sa legene.
Jeg sitter igjen i ettertid og er litt bitter og irritert over at det med dagens teknologi ikke er mulig å kunne se slike ting. Jeg kunne f.eks. blitt igangsatt 2 uker før termin eller fått et planlagt keisersnitt med det samme jeg ble innlagt på sykehuset...men så er det jo den berømte "etterpåkloksapen". Jeg føler hvertfall jeg gikk gjennom en del som kunne vært unngått.

Og jeg har ikke oversikt over hvor mange ganger jeg spurte på de kontrollene jeg var på i løpet av svangerskapet, om hvordan de kunne vite at han faktisk fikk plass gjennom bekkenet mitt. Da lo de det bort...

Jeg ønsker i allefall ikke at noen andre må gå gjennom det jeg måtte. Fikk infeksjon i såret etterpå og etter hvert fant de ut at jeg måtte ha blodoverføring også. Alt i alt var jeg 17 dager på sykehuset. Det tærer på både psykisk og fysisk. Så vær kritisk og still spørsmål ved avgjørelser helsevesenet gjør, det har dere rett til! :)

Ønsker dere all mulig lykke til med videre svangerskap og fødsel! :)
 
Takk for at du delte dette med oss! Godt å høre at lillegutt er frisk nå, Arielle. Men for en fødsel du må ha hatt! Det som overrasker meg, er at jeg trodde alle diabetikere ble i gang satt et par uker før termin. Det skal jeg prøve å trumfe igjennom, så håper jeg ikke legene er uenige med det. Få.uker før termin er barnet ferdigutviklet og utenfor fare, men mindre. Jeg er en liten dame med smale hofter som absolutt ikke vil klare å føde en 5 kg stor baby. Håper dette blir tatt alvorlig! Lykke til med alle :-)
 
Ja jeg burde i alle fall bli satt igang et par uker før termin...det jeg fikk beskjed om var at diabetikere aldri fikk gå noe spesielt over termin, derfor fikk jeg UL og modningstbl dagen før termin.
Jeg har også undret meg over hvorfor de ikke foretok noen målinger av bekkenet mitt. Men hva har vel det hjulpet når de ser/beregner så feil på størrelsen av babyen.. :/ Uansett synes jeg de burde tatt sine forhåndsregler når det er kjent at diabetikere får større barn enn "normalt". Håper du møter på forståelsesfulle og samarbeidsvillige leger og jordmødre! ;) Det går nok helst bra! :)
 
Det ville nok gitt deg og barnet en langt bedre fødselsopplevelse, ja! Legen min sa det samme til meg, men også at de ville prøve å gå så langt opp mot termin som mulig hvis ikke barnet var veldig stort. Jeg er uenig, og kommer til å bli en vanskelig pasient som kommer til å mase om å bli satt i gang i uke 37 eller 38. 

Fikk også det skremmende resultatet fra min Hba1c prøve som ble tatt forrige uke. 9.6%... Jeg bekymrer meg blå, men vet at det eneste jeg kan gjøre er å gjøre mitt beste med å få det lengst ned mot 6-7 tallet. Barnet så forøvrig friskt og normalt ut ut fra ultralydbildene. Ut fra statistikkene vil det være ca 20% sjanse for misdannelser når det har vært såpass høyt. Prøver å fokusere på at det også er 80% sjanse for at barnet er friskt. Uansett kan ingen skru tiden tilbake, men en kan jobbe aktivt med å få ned blodsukkeret på sikt...

 


Lillelynch skrev:
Fikk også det skremmende resultatet fra min Hba1c prøve som ble tatt forrige uke. 9.6%... Jeg bekymrer meg blå, men vet at det eneste jeg kan gjøre er å gjøre mitt beste med å få det lengst ned mot 6-7 tallet.


Edit: Tok en ny Hba1c prøve i dag. Prøven var på 8.1% i dag. Altså gått ned 1.5% på halvannen uke. Det går rette veien :D
 
Ja du skal bare være en "vanskelig" pasient, det er tross alt din kropp! :)

Jeg kjenner meg godt igjen i dine bekymringer ang. mulige misdannelser osv. Tror jeg bekymret meg for alt det gikk an å bekymre seg for... :p
Det tipset jeg kan gi deg i forhold til blodsukret, er bare at du må prøve deg fram..hos meg fungerte det å ta 2-4 enheter mer enn det jeg først tenkte å ta. Gradvis greide jeg da å bli kjent med kroppen på ny, og fikk litt bedre kontroll etter hvert. Samtidig var det egentlig vanskelig å få ordentlig kontroll, da jeg jevnlig måtte øke insulinmengden, både med langtids- og hurtigvirkende.
 
oi, så bra jobbet med den HbA1c'en!!:D
Dette går nok veldig bra, skal du se! :)
 
Hei. Jeg er 22 år gammel, og har akkurat startet på uke 7 av svangerskapet. Jeg har hatt diabetes type 1 i 3 år, og alltid hatt et litt vanskelig blodsukker, mye fordi jeg ikke har vært flink med hverken målinger eller å ta rett insulindose til maten jeg spiser. Nå er jeg selvfølgelig enda mere obs på dette, men det er vanskelig, for jeg ligger ganske høyt. Jeg prøver meg frem, og tar insulin om det er alt for høyt. Frem til jeg får henvisning av fastlege til svangerskapspoliklinikk eller diabetespoliklinikk, så kan jeg bare gjøre det jeg kan, og håpe på at jeg gjør det sånn ca riktig. Jeg ser at mange her er mest redd for en såkalt sukkerbaby? Jeg har hørt at de første 10-12 ukene i et såkalt risikosvangerksap er livsviktige for babyen, og om blodsukkeret ligger for høyt for lenge, kan det resultere i alvorlige misdannelser på babyen?
 
Hei. Jeg er 22 år gammel, og har akkurat startet på uke 7 av svangerskapet. Jeg har hatt diabetes type 1 i 3 år, og alltid hatt et litt vanskelig blodsukker, mye fordi jeg ikke har vært flink med hverken målinger eller å ta rett insulindose til maten jeg spiser. Nå er jeg selvfølgelig enda mere obs på dette, men det er vanskelig, for jeg ligger ganske høyt. Jeg prøver meg frem, og tar insulin om det er alt for høyt. Frem til jeg får henvisning av fastlege til svangerskapspoliklinikk eller diabetespoliklinikk, så kan jeg bare gjøre det jeg kan, og håpe på at jeg gjør det sånn ca riktig. Jeg ser at mange her er mest redd for en såkalt sukkerbaby? Jeg har hørt at de første 10-12 ukene i et såkalt risikosvangerksap er livsviktige for babyen, og om blodsukkeret ligger for høyt for lenge, kan det resultere i alvorlige misdannelser på babyen?

Det kan være farlig. Min hba1c ble målt til 9.6% i uke 8. Da hadde jeg gitt f i blodsukkeret mitt i sommer, og graviditeten var helt uplanlagt. Men med litt innsats raste langtidsblodsukkeret ned til 6.1% på et par måneder og slik har det holdt seg. Det gjelder å måle ofte og sette mye insulin, samt være litt forsiktig med hva du spiser.

For min del ser det ut til å ha gått bra. I følge ultralydundersøkelsene er barnet i magen helt uskadet. Jeg fikk en ekstra ultralyd hvor hjertet ble grundig sjekket i uke 22, og det ser helt normalt ut. I følge statistikk på nettet er det ca 20% risiko for misdannelser hos fosteret når hba1c har ligget på rundt 10 i begynnelsen av svangerskapet. Jeg ser altså ut til å ha vært heldig :)

Det som menes med sukkerbaby, er babyer som er veldig overvektige. I begynnelsen av svangerskapet er vi altså redd for misdannelser og spontanabortering, som kan skje hvis mor har en veldig uregulert diabetes. De siste månedene derimot, legger babyen generelt på seg masse og kan bli ganske stor i vekt hvis mor har høyt blodsukker. Barnet får da i seg det overflødige sukkeret, og siden babyen har egen insulinproduksjon og ikke diabetes, fører det til at sukkeret blir omdannet til fett hos han eller henne. Det er derfor lurt å passe litt på blodsukkeret for at ikke babyen skal bli veldig stor.

Helt til slutt kan jeg si at jeg har fått kjempegod oppfølging fra diabetespoliklinikken på sykehuset gjennom svangerskapet mitt. De følger med på vekt og utvikling, og forteller meg at ingen kvinner med diabetes 1 får lov til å gå over termin :) Hvis de ser at barnet legger på seg veldig mye i slutten, blir du sannsynligvis igangsatt et par uker før terminen din. Det kommer helt sikkert til å gå veldig fint med både deg og babyen din :)
 
Merkelig at du må venta på henvisning til spesialist. Min hba1c er 8,4 og fastlegen gav meg klar beskjed om at dersom jeg ble gravid nå måtte jeg rett ut til spesialist med en gang. Men godt å høre at det ikke bare eg jeg som sliter med bl.sukker. Har gått ned i hba1c på 12 til 8,4 på 5mnd. Har aldri vert så lav i mine 17år som diabetiker (er 24nå) og er super fornøyd med det. Har lyst å hive pillene med en gang selv om legen mener jeg bør vente :p

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app
 
Her kommer den negative historien med høyere bls og komplikasjoner.

I fjor høst ble jeg gravid uten å vite det før i uke 7/8, hba1c lå på 8.2 eller noe. Fikk jobbet det ned til 7.0 men var vanskelig å holde det under.
Var på ultralyd i uke 8, 13, 18 og 20. I uke 18 ble jeg fortalt at alt så fint ut (som alle tidligere ganger) men at de ville at jeg skulle komme tilbake i 20 siden gutten lå vanskelig til. Dum som jeg var så trodde jeg jo på "ekspertene" om at alt var fint å dro ivei i uke 20 uten særlige bekymringer. Det første både jeg og jordmor ser er at hjertet hans ser virkelig ikke bra ut. De fant 4 hjertefeil, i tillegg til at hjertet var vridd (de øverste kammerene sto ikke overfor hverandre). Hadde jeg visst hva jeg skulle se etter hadde jeg sett feilen tidligere uten problem. Det var virkelig surt at nasjonalt senter for fostermedisin ikke oppdaget det tidligere.
Så ble det ei lita uke venting til hjertespesialist var på plass på sykehuset. Barnet var så sykt at vi valge å avbryte svangerskapet.

Om det kommer fra diabetesen vet jeg ikke, men jeg tror det. Det er vist ikke noe veldig uvanlig at diabetikere som får barn med hjertefeil.
 
Er det noen her med diabetes type 1 som har barn fra før? Jeg lurer på hvordan blodsukkeret var den dagen du skulle føde, merket du at noe skulle skje på blodsukkeret? Jeg vet jo det kan falle i det morkaka er ute, men om det skjer noe spesielt i tiden før..
 
Back
Topp