Gravid med kronisk diabetes type 1

Sjokomamma <3

Elsker forumet
Er det flere her som har diabetes og er gravide? :)

Jeg er ei jente på 22 år som har diabetes type 1, og har hatt det i 7 år.
Har en vanskelig regulerbar diabetes, med høy hbA1c (langtidsblodsukker).
I mitt første svangerskap hadde jeg fine hbA1c'er på 5,9-6,0.
Nå er jeg gravid med andremann, og blodsukkeret er veldig vanskelig å få kontroll på... Er mye høy og ustabil i blodsukkeret. Utrolig vanskelig å få orden på det! Selvom jeg spiser sunt og mat med lite karbohydrater/sukker. Er også veldig redd for lillegull i magen, håper det går bra til tross for vanskelighetene <3

Hei! Var innpå her for å se om det var andre med diabetes her også, da jeg oppdaga innlegget ditt! Er bare 7 uker på vei, men har også diabetes 1. Har hatt det i 23 år (faktisk) eblir 31 i august! Er spent på hvordan ting utvikler seg etterhvert, har en del høye bl.sukker men også følinger, skal på kontroll ho dia sykepleier når jeg er rundt uke 11, men håper jeg gjør ting rett før den tid! :)
Håper det går bra med deg og den lille, vet ikke om du komme rtil å lese dette eller ikke, men ønsker deg lykke til!

Hei!
Jeg er 26 år og har hatt min diabetes type 1 i snart 15 år. De siste årene har den vært velregulert, men etter jeg ble gravid synes jeg det har vært vanskeligere å kontrollere den. Det var faktisk pga veldig ustabilt blodsukker i en periode at jeg fant ut at jeg var gravid.. :) Jeg går til kontroll hver måned både til diabeteslege + sykepleier, og ultralyd hos jordmor/lege.
Jeg fikk beskjed ganske tidlig om at blodsukeret ikke skulle over 8,0 under svangerskapet. Det synes jeg er veldig veldig vanskelig. Jeg jobber som sykepleier og har ofte litt hektiske dager, så jeg har, før jeg ble gravid, latt blodsukeret ligge litt "høyt" slik at jeg ikke skal få følinger. Nå får jeg nesten panikk hvis blodsukeret er over 8,0. Da jeg tok dette opp med dia.lege lo hun litt og sa at det ikke var noen grunn til panikk om blodsukeret av og til steg litt over 8,0 - men at det i hovedsak burde ligge under slik at blant annet barnet ikke skal bli for "vant" til at blodsukeret ligger så høyt, og da få problemer med å regulere sitt eget når han kommer ut.
Jeg er nå i uke 26 og min største bekymring er kanskje at babyen skal bli ekstra stor...noe som jeg har blitt fortalt fort kan skje, hvis blodsukeret ligger høyt over lengre tid i svangerskapet. I tillegg var pappaen ganske stor da han ble født, og dermed har jo babyen gener for å bli stor...Har dere noen erfaring med dette? Hvordan reagerte blodsukeret under fødselen?

Hei,

har også diabetes type 1 og er gravid (for første gang). Kjenner jeg er veldig stresset med blodsukker og redd for å ha for høyt blodsukker. Har opplevd ofte at jeg våkner med blodsukker mellom 8-10 om morgenen. Føler jeg tar store insulindoser i forhold til hva jeg brukte før jeg ble gravid. Er 7 uker på vei og har hørt at i starten bruker man som regel mye mindre insulin?

Lurte også litt på hvordan dere fungerer i forhold til jobb? Er ferdig sykepleier snart og er spent på hvordan jeg klarer meg i forhold til ny jobbsituasjon.

Insulinbehovet mitt har variert veldig i løpet av svangerskapet. Har tatt det opp med legen min flere ganger, og hun (prøver å) berolige meg med at insulinbehovet vil øke veldig i løpet av svangerskapet, noe jeg merker godt nå. Jeg bruker Levemir som langtidsinsulin, og før/begynnelsen av svangerskapet brukte jeg 22 i.e. morgen og 16 i.e. til natta, nå har jeg måtte økt til 28 morgen og 22 til natt. Enda må det nok opp en del etter hvert, mistenker jeg. Men hvordan kropper reagerer tror jeg også er veldig individuelt.

I forhold til jobb synes jeg det går greit. Er i uke 28 nå og jobber 100% på demensavdeling. Dermed er det kanskje ikke like store utfordringer som på andre steder, det er en rolig og fin plass og jobbe. Det jeg merker mest er det å bøye meg når jeg hjelper til under morgenstell f.eks. Og hvis jeg har ansvar på andre avdelinger i tillegg, og helst må være flere steder på en gang. Men som legen min sier, det er ikke mange måneder i løpet av livet jeg skal være gravid, så det er viktig å sette seg selv (og barnet) i absolutt første rekke. Det må ikke tas hensyn til hverken dårlig bemanning på jobb eller andre ting, i forhold til det å si stopp. Jeg tar en dag av gangen, og hvis jeg en dag føler at jeg ikke greier mer, skal jeg høre på kroppen med en gang:)

Takk for svar :) Bruker insulinpumpe og merker at dosen øker jevnt og trutt med dagene. Mest bekymret for nettene da jeg ser at blodsukkeret har hatt en tendens til å øke fra 4-5 om kvelden til 7-10 om morgenen i det siste, så må nok forsøke å justere der. Mye man skal tenke på! Når fikk du din første UL? Dia.spl. min tror det er gjort noe feil da jeg ikke er kalt inn til UL før i uke 17. 

Har bestemt meg for å prøve å arbeide så lenge det lar seg gjøre, kan bli utfordrende mtp travel sykehushverdag. Hvis jeg ser at ting blir for utfordrende vil jeg sørge for å ta det rolig, barnet kommer i første rekke alltid! Litt vanskelig situasjon når man snart er nyutdannet og begynner i ny jobb, men må nesten bare ta ting som de kommer ;)

Ja det er absolutt mye å tenke på!:) Jeg tror jeg var første gang på UL i uke 13, så på ordinær UL i uke 18. Tilsammen har jeg vel nå vært på 4 eller 5 og skal på nytt nå på tirsdag. Du må bare minne de på at de har et ansvar for å følge deg spesielt opp når du har et såkalt "risikosvangerskap":)
Jeg er veldig glad for at jeg er fulgt opp så bra som jeg har blitt til nå, det er veldig betryggende. Samtidig blir man jo for hver UL minnet på hva de må se etter, hva som kan være galt og hva som må passes på/følges opp videre. Håper bare gutten holder seg frisk og rask, og at han ikke blir så altfor stor til han skal ut...:)

Jeg ser veldig godt dilemmaet med å være i ny jobb. Jeg har nemlig selv akkurat byttet jobb, har jobbet der i en måned nå. Jeg vil jo gjerne jobbe så lenge som mulig, blant annet for å hjelpe avdelingen, men også for å bli mest mulig kjent der og komme meg inn i rutinene før jeg går ut i permisjon:) men som du sier, vi får ta ting som de kommer -ingen vet hva morgendagen bringer:)

Vi har en spennende tid i vente. Skal få beskjed i morgen fra dia.spl om hvordan det blir med UL, vi er veldig nysgjerrige. Alt er så nytt og spennende. Skal være glad når vi er kommet så langt at vi kan fortelle alle rundt oss hva som skjer, når ting blir litt sikrere. Er det ditt første barn også? Har du vært noe dårlig? Veldig interessant å høre hvordan andre gravide med Diabetes har det.

Ja det synes jeg også, rart at ikke flere med diabetes har funnet dette forumet..det er sikkert mange gravide med diabetes der ute:)
Dette er min første ja, så alt er så nytt, uvant, litt skummelt og veldig spennende!:) Vi "måtte" fortelle det til den nærmeste familien ganske tidlig, pga et arrangement som gjorde at det ikke gikk an å komme unna..Dermed var det med litt blandete følelser vi, hvertfall jeg, gjorde det - pga at det var så tidlig, tror jeg var i uke 10. Har det ikke vært for dette arrangementet ville vi nok ha ventet en god stund til. Men heldigvis har alt gått veldig bra så langt. Når tenker dere å fortelle det?:)
Nei jeg har ikke vært dårlig i det hele tatt, faktisk *bank i bordet*! Var ganske trøtt en periode i starten, føltes som jeg kunne ha sovet hele tiden uansett hvor :p
Nå har jeg begynt å kjenne litt til sure oppstøt, men det er ikke noe som plager meg enda. Av og til kan jeg kjenne det litt i hofta/bekkenet på morgenen når jeg står opp, men det har hittil gått over. Og det er ikke meg imot...;) Hvordan er formen din? Merket noe annet enn stigninger i bl.sukker?

Hehe, akkurat samme som meg. Jeg har merket veldig lite til kvalme, kun når det går litt for lang tid mellom måltidene kan jeg merke litt småkvalme men ingenting plagsomt. Eneste jeg har merket veldig til er trettheten. Kan sove hele tiden nesten :) Har aldri satt så stor pris på formiddags- og middagshviler før nå. 

Nærmeste familie vet at vi venter barn, vi er så spente og gleder oss så at vi klarte ikke holde på hemmeligheten særlig lenge. Vet at det er veldig tidlig enda men vi tenker slik at om det skulle skje noe så kan det være greit at de nærmeste rundt oss vet hva som foregår. Vi krysser fingrene for at alt går godt :)

Ellers har jeg ikke merket noe store forandringer med blodsukkeret annet enn at det stiger mer enn før. Tror det kan ha med å gjøre at jeg trente regelmessig før jeg ble gravid. Nå har jeg vært så trett og utladet etter praksis og skole at jeg ikke har hatt overskudd til annet enn korte kveldsturer. Hvordan er ditt blodsukker nå? Er det vanskeligere å regulere nå enn tidligere i svangerskapet? Og mest av alt er jeg så nysgjerrig på HbA1c. Min lå på 6.4 når jeg sjekket for et par uker siden. Fikk beskjed at det var bra å ligge der så tidlig, men at jeg senere i svangerskapet skal enda lenger ned. Hvor langt ned er det anbefalt at man skal  ligge gjennom svangerskapet?

Slik var det med meg også, trente regelmessig før graviditeten, men så dabbet det av litt rundt juletider..så fant jeg ut at jeg var gravid, og så ble det liksom ikke tid eller energi igjen til å trene..nå hiver jeg nesten etter pusten når jeg skal gå opp ei trapp, og jeg har enda over 2 måneder igjen! Hvordan skal nå dette gå?:p
Jeg synes blodsukret er veldig vanskelig, føler at jeg hele tiden må øke grunndosen. Var på kontroll nå på tirsdag, og forklarte dia.legen dette med at jeg synes det er vanseklig å holde blodsukret under 8. Min HbA1c var 6,3 -noe hun var kjempefornøyd med. Jeg tror de vil den skal ligge rundt 6, ca. Så nå hørtes det ut som at det ikke hadde noen stor betydning om blodsukret vandret over 8, så lenge HbA1c var så fin. Og hun sa ingenting om at den burde være lavere. Men dette varierer sikkert fra lege til lege vil jeg tro:)

Ah, men da tror jeg at jeg kan slappe av litt! Gjennomsnittsblodsukkeret på måleapparatet de siste 14 dagene ligger på 6.0, regner med HbA1c ligger rundt der også da i og med at jeg måler så ofte. Kjente i dag jeg fikk litt panikk da jeg målte til 12.0, 1 1/2 time etter jeg hadde spist lunsj, men man må kanskje lære seg å slappe litt av?!?! Pleier ikke ligge så høyt, har hatt et par tilfeller hvor jeg har fått panikk med blodsukker over 10. Innerst inne vet jeg jo at det er høye blodsukkerverdier over lengre tid som er farlig, men det er jo denne redselen for at det skal skje noe. Ligger som regel ikke over 8 etter jeg har spist. Ellers prøver jeg å ligge mellom 4-5.

Ja det var denne kondisen, må vel komme meg i gang igjen. I hvertfall trene litt regelmessig med turer som varer litt lengre enn bare 20-30 minutter med rooolig spasering. Veldig godt å slappe av og ta det rolig når man er så trett om dagene :)) Gleder meg så til jeg kommer så langt at det begynner å vises på magen og kroppen hva som er på gang! Er det tungt å gå gravid nå når du er så langt på vei som du er nå? 

ja jeg tror du skal ta det helt med ro!:)
Jeg fikk klar beskjed fra min lege var at jeg måtte vente minst 2 timer etter måltid før jeg målte bl.s. Jeg målte det nemlig mange ganger i løpet av kort tid etter måltid, i panikk for at det skulle bli for høyt..Så nå gjør jeg det -jeg måler jo også litt innimellom bare for å "se", men jeg gjør ingenting med det hvis det er litt høyt etter f.eks. 1 time.

Ja jeg hørte fra mange at jeg bare måtte sove, enda mens jeg kan...:p det blir nok andre boller når babyen kommer, da blir jeg liksom ikke min egen sjef lengre :)
Jeg kjenner det begynner å bli litt tyngre nå ja, men det hindrer meg foreløbig ikke noe særlig. Gleder meg nesten til magen blir større og man kan se at enkelte ting faktisk er umulig eller tungt å utføre for meg. Nå blir jeg raskt andpusten og sliten, men føler liksom at det ikke er noen grunn til det siden magen er bare "passelig" stor enda :)

Jeg tror det er lurt og være i regelmessig aktivitet selv om man er gravid, og jeg angrer meg bittert på at jeg ikke fortsatte i det tempoet jeg hadde før. Var f.eks. med på zumba-timer og andre aerobic-timer med ganske bra tempo. Tror egentli jeg var litt bekymret for at jeg skulle riste av meg graviditeten på en måte... :p

Ja ikke sant, men da tror jeg at jeg satser på å ta det litt mer rolig. Selv om jeg må innrømme at jeg har gått enda mer ned i verdi på gjennomsnittsmålingene mine. Regner med det blir andre boller nå når jeg skal starte i ny jobb på sykehuset, må finne tid til alle målingene som skal tas. Blir spennende, og utfordrende tror jeg. Nå er det bare en uke til jeg får min første UL, blir helt sprø av å vente. Veldig spent.

Alt går bra med deg enda? Ukene og dagene de spretter avgårde. Skjønner hva du mener med treningen. Har pleid å vært på spinning og zumba inntil jeg fant ut at jeg var gravid. Så har alt bare dabbet av, er vel innerst inne mest en unnskyldning at jeg sier jeg er så trett (tror jeg, hehe). En times trening skal jeg vel klare, trett eller ei :) Skal prøve å komme i gang igjen. Fungerer det fortsatt bra for deg å være i arbeid? 

Ja første UL er veldig spennende! Jeg visste ikke at det var UL jeg skulle på, da jeg fikk det første gang, så jeg ble veldig overrasket og litt nervøs - men det gikk kjempefint!:) Vil dere vite kjønnet?

Det blir sikkert en liten utfordring og legge inn alle målingene i  den nye jobben, men jo raskere du kommer inn i rutinene "dine" jo bedre blir det både for deg og kollegaene - tror jeg:) Jeg ville vært åpen og forklart hvordan du tenker å/må gjøre det til kollegaene, slik at de får innblikk og forståelse i din hverdag:)

Her er alt bra foreløbig, men har begynt å få vondt i bekkenet/hofta i løpet av natta. Jeg må snu meg ofte for ikke å få alt for vondt, men dette går raskt over når jeg kommer meg i bevegelse (heldigvis!). Akkurat nå har jeg hatt en uke ferie. Valgte å forskyve resten av ferien til neste år, siden jeg nettopp har startet i ny jobb og jeg uansett skal ut i permisjon snart. Ser for meg at jeg da på en måte får litt lengre permisjon...? Og hvis systemet fungerer slik jeg ser det for meg, får jeg da tid sammen med både baby og pappaen.. :p

Hvordan er formen din?

Ja det må da vel gå ann å forskyve ferien på den måten? Slik jeg har forstått det i hvertfall skal det være mulig. Har en venninne som jeg mener gjør det på samme måte som du for å få litt tid sammen med pappaen og barnet når han har permisjon til neste år. Hun skal ha nå i sommer. 

Var på ultralyd nå på torsdagen og det var så spennende! Endelig fikk vi se den lille. Fant ut at jeg er en dag kortere på vei enn antatt, veldig presis på vei vil jeg påstå. Hehe. Så i følge ultralyden er jeg nå 10+6 på vei. Vi har funnet ut at vi ikke skal vite kjønnet. Synes det er spennende å ikke vite. Nå har vi noe å glede oss til når fødselen kommer. Hva med dere? 

Formen er fortsatt på topp. Krysser enda fingrene for at det fortsetter slik. Nå er jeg jo kommet så langt på vei at jeg snart kan puste ut med tanke på kvalme og slikt. Fikk vite at jeg hadde HbA1c på 5.9 så jeg er storfornøyd. Regner med at den blir vanskeligere å kontrollere etterhvert som insulinmengden trenger å justeres bare mer og mer? Hvordan går det med ditt blodsukker?

Ja er det ikke bra gøy å se han/hun første gangen? Et minne for livet!:)
Vi valgte å ville vite kjønnet, vi får en gutt:) Dere får nok en ekstra spenning med å ikke vite kjønnet, men noe blir det jo uansett!;) Når har du termin?

Formen min er som før, bortsett fra at jeg raskt får vondt i ryggen. Har til og med vært hos en manuell terapeut for å finne ut hva det er/hva jeg kan gjøre. Han mente det kom av svangerskapet så jeg fikk et par øvelser jeg skal gjøre hver kveld, håper det hjelper! Ellers tar jeg fortsatt en dag av gangen, kjenner jeg blir mye raskere sliten nå og det er tyngre å bøye seg under stell. Egentlig tviler jeg på at jeg kommer til å jobbe ut juli, som var planen (Permisjonen starter senest 3. august).

Blodsukret er fortsatt vanskelig å kontrollere. Når jeg får justert opp dosene på Levemir og føler jeg har en viss kontroll over hvor mange enheter jeg trenger av hurtigvirkende til hvert måltid, må jeg plutselig begynne å regulere/oppjustere langtidsvirkende igjen...et evig puslespill...:p men blir det for vanskelig, og dia.legen min ser at HbA1c'en min stiger blir jeg nok sykemeldt på dagen...:p hun er nemlig veldig veldig opptatt av at ingenting skal gå utover babyen og meg, og det er jo bra:)

Skal på ny ul + dia.kontroll nå på tirsdag, så da får jeg vite hvordan jeg ligger an:) skal samtidig få hente barnevogn + bilstol, det gleder jeg meg veldig til!:) Har dere tenkt på vogn og diverse utstyr?

Så spennende, nå er det ikke mange ukene igjen for dere. Ser hvor for tiden går og begynner å tenke på at jeg må nyte å være gravid mens jeg kan. Hører alle forteller meg det, men føler nesten ikke jeg har tid som nyutdannet i ny travel jobb. Det kommer vel etterhvert når jeg er lengre på vei og merker mer på kroppen at jeg faktisk er gravid. Kan ikke tro at jeg allerede er over 12 uker på vei. Hvor langt var du på vei da dere valgte å fortelle om graviditeten? Kjenner jeg sakte men sikkert begynner å vokse ut av dongeribuksene mine nå, huff og huff. Føles så forferdelig når jeg er midt i stadiet hvor jeg kjenner at klær ikke passer så godt lenger samtidig som jeg ikke kan fortelle menneskene rundt meg hvorfor jeg har blitt rundere rundt magen ;) Hehe.

Har termin 17. Januar, per i dag føles det ut som en evighet men plutselig er vi tre i stedet for to ;D Morsomt. Har ikke kommet så langt at vi har tenkt på utstyr og slikt som barnevogn med mer. Har fått en lovnad av svigermor at hun skal kjøpe barnevogn så trenger heldigvis ikke tenke så mye på det. Ellers har jeg flere i familien som har mye barneutstyr og flere venner som har tilbydd oss blant annet stellebord og sprinkelseng. Er vel egentlig ikke mye vi trenger å handle inn selv. Bilstol tror jeg er det eneste som jeg kan komme på per nå. Må vel innrømme at vi er utrolig heldige sånnsett. Har dere mye igjen å fikse av utstyr til den lille kommer? 

Du får ta vare på deg den siste tiden nå, ikke slite deg ut før den lille kommer :) Er veldig spent på hvordan blodsukkeret mitt blir etterhvert nå. Merker det har stabilisert seg ganske den siste tiden så nå har jeg jevnt bls nesten hele tiden. Skeier litt ut i helgene da jeg ikke klarer holde meg unna smågodtet, huff. Det er en onde!! Gjør ikke annet enn å pøse på med insulin, men klarer likevel ikke holde meg heelt unna. Har gått bra til nå, har hatt litt over 10 i bls på det meste en veldig kort periode etter inntak. Regner med det blir helt stopp når insulinnivået øker drastisk. Fikk beskjed om at bare det å spise en halv frukt kan være problematisk? Merker du til at raske karbohydrater er et problem for deg nå?

Nei nå er snart tiden inne, snart bare en måned igjen!:D kjenner jeg gru-gleder meg litt, det blir jo en helt spesiell og spennende situasjon:) er veeeldig spent på fødselen og hvordan den blir, mest i forhold til smerte osv. Etter hvert som tiden går og magen kommer mer til syne, vil du nok automatisk greie å nyte tiden som gravid;) det finnes mange nettbutikker som selger klær til gravide, men mange av dem er ganske dyre. Jeg vil anbefale deg å gå på H&M å kjøpe gravid-klær og amme-klær, der har de mye forskjellig. Jeg har kjøpt meg et par bukser og mange topper der. Ellers er det jo fullt mulig å bruke tights og tunika, kanskje i en litt større størrelse enn det man bruker til vanlig, men likevell...;)

Jeg var vel rundt uke 10 da vi fortalte det. Var da veldig nærvøs i tiden etterpå i tilfelle det skulle gå galt, eller at noe skulle skje. Helldigvis gjorde det ikke det da:)
Nå har vi begynt å fått på plass det meste av utstyr, tror jeg...det eneste vi har kjøpt nytt er vogn og bilstol (les: sponset av besteforeldrene). Jeg synes disse tingene er greit å ha nytt, pga at vognen tenker jeg å bruke en del + at det går an å ha den til eventuelle søsken senere. Bilstol går det jo an å få kjøpt billig brukt, men da har du faktisk ingen garanti for at den ikke har vært med i kollisjon. Jeg har lest at hvis en bilstol er med i kollisjon, er den veeeldig mye mindre sikker enn en som er helt ny, husker ikke helt hvor mange prosent..
Ellers har vi fått sprinkelseng av svigers, vippestol og myyye klær hos min søster. Har foresten kjøpt en del klær selv også nå, det er så gøy! Har du begynt å kjøpe klær? Har sett mange kjempefine klær som det går an å bruke til både gutt og jente;)
Det jeg synes er så dumt er at det er veldig stor forskjell på størrelsene på klærne. Noen av klærne jeg har kjøpt i str 50 er like store som de i str 56..:/

Sist jeg var på kontroll var min HbA1c gått opp til 6,6. Da fikk jeg panikk. Etter det har ikke blodsukret mitt vært over 8...:p er om mulig mer nøye med å måle og øke insulindosene nå, enn før kontrollen. Det viste seg også på UL at babyen har vokst en del og lagt seg på den øverste streken i grafen..beskjeden fra overlegen var da at hvis denne vektøkningen fortsatte, ville de vurdere hva de skulle gjøre. Går ut fra at det da blir snakk om å sette meg igang tidligere, eller evt. keisersnitt. Skal på ny kontroll om litt over 1 uke for å se hvordan det ligger an..speeeent!

Jeg spiser mye frukt, og har ingen problemer med det nå. Kanskje er det fordi jeg setter såpass mye insulin at det ordner seg selv...hvis jeg skal spise f.eks en banan eller en eple setter jeg som regel 5-6 enheter hurtigvirkende.

Ja tenker jeg må ta meg en tur ganske snart å kjøpe meg litt mammaklær. Er ganske få bukser som passer nå, blir så stramt i livet :/ Og magen blir i hvertfall ikke mindre med tiden, hehe. Tenker vi skal kjøpe det meste nytt av sikkerhetsutstyr til babyen, for å ha det på den sikre siden. Med mindre noen i familien selger som vi vet ikke har vært utsatt for skader. Vi har fått litt babyklær i gave fra familie, har ikke begynt å kjøpe enda men det blir nok ikke lenge til :D Er så morsomt å se på babyklær, gleder meg så til å handle.. 

Ja blir vel ikke enkelt å skal holde blodsukkeret stabilt etterhvert i svangerskapet når insulinnivåene øker sakte men sikkert. Skjønner godt du er spent på fødsel og alt framover, ser for meg at tankene kommer mer og mer jo nærmere man er fødselen. Har dere begynt å pakke sykehusbag? Ellers har dere vel fått det meste på plass? Mye man skal ha klart til barnet kommer, kjenner nesten jeg blir litt stresset med alt vi skal ha klart innen et halvt år. Nettopp kjøpt oss leilighet, er nyutdannet, gravid og vi driver å skal selge to biler og finne oss en stasjonsvogn. Hehe. 

Godt å høre at det ikke er noe problem med å spise frukt. Ha spist så sinnsykt med frukt siden jeg ble gravid. Er helt hekta :-P Karbohydrater har jeg også dilla på, spaghetti og kjøttdeig har gått igjen til middag flere ganger. Har du noe du har spesielt dilla på? Er morsomt å høre alle gravide hva de har dilla på under graviditeten.

Hvor tidlig begynte du å kjenne at babyen bevegde på seg i magen, og kjente du daglig at babyen bevegde seg fra første gang du merket at den beveget seg?

Back
Topp