Gravid etter konisering

S-40444563

Første møte med forumet
Hei!
jeg og min samboer har prøvd å bli gravide siden desember 2024. Da dette gikk treigt dro jeg for å ta en celleprøve som viste grove celleforandringer og forstadie til kreft. Jeg måtte da ha konisering, og legen er ganske sikker på at hun fikk bort det meste. Vi ble da henvist til fertilitetsbehandling som vi skal ha i juni.
I går fikk jeg positiv graviditetstest.
Er det flere her som er blitt gravid etter konisering? Og evnt noen som er blitt gravide allerede 1,5 måned etter konisering? Burde vi ha noen bekymringer?

Gratulerer :Heartred Jeg har ingen direkte erfaring med dette, men har to venninner som har blitt gravid etter konisering og det har gått helt fint. Begge har imidlertid født prematurt, og fått beskjed om at det trolig er pga koniseringen (kortere livmorhals). Så ville bedt om ekstra oppfølging og informasjon vedr dette. Lykke til:)

Har lest at man burde opplyse i fødebrevet at man tidligere har konisert, fordi det kan gi et litt annet fødselsforløp

For det første, gratulerer så masse!! :wav:love7

Jeg har blitt gravid etter konisering. Det var endel år etter, men allikevel påvirket det fødselen i en viss grad. Begge jentene mine er født i uke 38, og begge startet med vannavgang (det er ikke helt vanlig) og siste fødsel som var i desember kunne jordmor kjenne at livmorsmunnen min var spent pga koniseringen, så hun måtte tøye vevet fysisk mellom riene. Dette for å kutte ned tiden i åpningsfasen. Men noe mer enn har det ikke gjort. Bare opplys om det så vet jordmor om det, spesielt under fødselen :love2

Last edited:
Hei og gratulerer! :love017 Jeg ble (uplanlagt) gravid ca ett år etter konisering, og er nå i uke 36. Jeg har nevnt det for både jordmor på helsestasjonen og på ultralyd ved St. Olavs, men fikk beskjed om at man ikke lenger får noen ekstra oppfølging ifm dette. Det er visst fordi de før tok mer av livmorhalsen, noe som kunne medføre for tidlig fødsel, mens de nå er blitt "flinkere" slik at det tydeligvis ikke anses som en like stor risiko lenger. Men dette er altså på generelt grunnlag, og det jeg har fått høre ved dette sykehuset. Det er likevel notert på helsekortet mitt, og jeg opplyste om det i inntakssamtale med sykehuset, så det er greit å nevne det. Masse lykke til fremover :love017

Hei!
Jeg ble gravid ca 9 mnd etter konisering. Fødte for tidlig (uke 34+6) med spontan vannavgang. Fikk ikke ekstra oppfølging i det svangerskapet. Er gravid igjen nå, og denne gangen fikk jeg sjekk av livmorhalsen i uke 25 (som da var lang og lukket). Ellers ingen oppfølging. Håper jeg kommer meg lengre denne gangen. Lykke til med alt som kommer! :Heartred

Back
Topp