Gradvis mindre bevegelse og svakere spark

MA.CN

Forelsket i forumet
Når bør man bli veldig bekymret?

Det begynte for 2 uker siden at jeg merket at sparkene gikk fra å være tydelige harde spark til mer dulting.
Og de siste dagene så har de blitt svakere og stadig mindre av de.
Og denne rakkeren har holdt det gående og vært veldig aktiv hele døgnet tidligere.
Har lyttet på han med doppler og hjerteslagene ligger på 140-145 (mot 150-160 tidligere), så jeg vet jo heldigvis at det fortsatt er godt med hjerteslag.

Kan mine ernæringsproblemer gjøre han svakere?
Har gått ned 2 kilo siden onsdag pga av min tilbakevendte kvalme :/
 
Hvor mange uker er du på vei? Drikk kald saft og legg deg ned. Du skal kjenne 10 spark/bevegelser i løpet av 1 time.

Det er vanlig at sparkene ikke er like kraftige mot slutten da det blir liten plass i magen for baby til å bevege seg som før. Ville ikke bekymret meg, men ta kontakt med jm eller lege ang vekt.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg er 27 uker på vei.
sf-målet var nederst på grensen til normalt da jeg var 24 uker på vei, så jeg skal på ultralyd for vekstestimering på torsdag.
Og jeg er ikke særlig stor. (slik som jeg var med storebror)

Var på sykehuset på onsdagen for å få væskebahandling og spurte en jordmor der om det kunne være for at det var liten plass. Men hun mente at det var litt for tidlig til det ennå.

Jeg har spist både sjokolade og drikket brus, men merker fortsatt ikke så mye.
Det er bevegelse, men langt ifra så mye som tidligere og så sterkt
 
Har hatt samme bekymring som deg - Les her. Babyen har vært veldig aktiv, sprella rundt overalt. Nå er det slutt på det. Bevegelsene er, som du beskriver, svakere… Jeg har også hatt problemer med at jeg ikke kjenner alle bevegelsene. Jeg har også doppler, og har finner lett hjertelyden.

Jeg snakket allikevel med jordmor, og hun anbefalte at jeg tok en sparkeprøve på sykehuset slik at jeg slapp å bekymre meg så mye. Prøven viste at alt var helt perfekt og at hun sparket mange ganger uten at jeg kjente det. Hun ligger også med hodet opp, og sparker mye nedover. Det er ikke alltid like lett å registrere. Jeg har også morkaka foran.

Babyen har vært roligere fra uke 26 og frem til ca. 28+5. Den siste tiden har aktiviteten tatt seg litt opp igjen, men er varierende fra tid på døgnet og fra dag til dag (er nå 29 + 3 dager på vei). Bevegelsene er ikke de samme som de var før. På sykehuset sa de at det kunne være flere grunner til det, men blant annet at nå kjenner man bare en arm eller et bein fordi babyen har dårligere plass. Før kunne man kanskje kjenne hele kroppen…

Jeg trodde også aktiviteten kunne ha noe med jernmangel å gjøre, men babyen har det helt fint selv om vi har det crap :p Babyen får det den trenger av næring.

Hvis du er bekymret, så ville jeg kontaktet sykehuset for sparkeprøve :) Så slipper du bekymringene…
 
Jeg er 27 uker på vei.
sf-målet var nederst på grensen til normalt da jeg var 24 uker på vei, så jeg skal på ultralyd for vekstestimering på torsdag.
Og jeg er ikke særlig stor. (slik som jeg var med storebror)

Var på sykehuset på onsdagen for å få væskebahandling og spurte en jordmor der om det kunne være for at det var liten plass. Men hun mente at det var litt for tidlig til det ennå.

Jeg har spist både sjokolade og drikket brus, men merker fortsatt ikke så mye.
Det er bevegelse, men langt ifra så mye som tidligere og så sterkt
Er det slik hver dag eller merker du nesten ingenting i dag? Hvis du merker veldig lite i dag ville jeg ringt føden. Er ingenting å vente med. Bedre at du ringer for mye, enn at det skjer noe gærnt. Slik endte jeg opp med haste ks. Kjente så vidt liv.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det er blitt mer dult og rulling enn spark her også,må ofte kjenne med hånda:) slik var det forrige sv.skap også på slutten,utenom når det knipes rundt blæra sv enten små føtter eller hender
 
Her om dagen kunne samboeren kjenne bevegelser utenpå magen… og jeg la ikke merke til det selv… Merkelige greier :p

Men første bud - ta kontakt med jordmor eller sykehus dersom man er i tvil. Jeg gikk rundt i to uker og var bekymret før jeg tok kontakt. Utrolig kjipt hvis det er noe galt, for da har man liksom "visst det" i to uker. Følte meg godt tatt imot på sykehuset. Ble ikke behandlet som en hysterisk gravid :) De sa at jeg bare skulle si ifra senere også, hvis jeg var bekymret.
 
Er det slik hver dag eller merker du nesten ingenting i dag? Hvis du merker veldig lite i dag ville jeg ringt føden. Er ingenting å vente med. Bedre at du ringer for mye, enn at det skjer noe gærnt. Slik endte jeg opp med haste ks. Kjente så vidt liv.


Sent from my iPhone using BV Forum


Har vært lite i dag, mer som sparkene helt i begynnelsen i styrke og minner mer om at babyen hikker.
tidligere så har det kjentes ut som at han har prøvd å komme ut gjennom magen.
Har brukt å si "au,au,au" nesten hele tiden pga av sparkene, men nå har jeg ikke sagt det på flere dager.


Har heldigvis UL på torsdag, så jeg får bare følge med ekstra til da.
 
Jeg opplever det samme, både nå og forrige svangerskap, rundt disse ukene.
Jm fortalte på forrige kontroll at hjerteslagene synker litt framover nå mot termin, de er høyere i begynnelsen.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Du skal kjenne 10 spark/bevegelser i løpet av 1 time.

Dette kan umulig stemme :p Er det noe plass dette står skrevet? Ble nysgjerrig nå :p

Jeg kjenner spark bare et par ganger om dagen, i korte perioder, og har fått vite under ul at det er MASSE bevegelse jeg ikke kjenner siden morkaka er forran - har ingenting å bekymre meg over. I går på ul lå lillemor med hodet ned, og var i bevegelse, og legen sa "dette kjenner du vel"?, men nei, jeg gjorde ikke det. Og det var en god del bevegelse på skjermen for å si det sånn :p

Så er det dette med søtsaker... jeg blir ikke klok av det der jeg. Har hatt i meg en del søtt for å få henne til å vifte litt rundt nedi der - men synes ikke det har særlig virkning. I går, etter en glukosebeltastning, så kjente jeg såvidt to små dult.. Hjelper lite å smette nedpå masse søtt, om hun ligger og sparker oppover, der jeg kjenner det minst :p

Har merket at sparkene har blitt "svakere" jeg også, men så merker jeg mer utenpå nå enn hva jeg gjorde før.
Kanskje vi merker aktiviteten annerledes nå som om at de har en dagsrytme neddi der?
 
Dette kan umulig stemme :p Er det noe plass dette står skrevet? Ble nysgjerrig nå :p

Jeg kjenner spark bare et par ganger om dagen, i korte perioder, og har fått vite under ul at det er MASSE bevegelse jeg ikke kjenner siden morkaka er forran - har ingenting å bekymre meg over. I går på ul lå lillemor med hodet ned, og var i bevegelse, og legen sa "dette kjenner du vel"?, men nei, jeg gjorde ikke det. Og det var en god del bevegelse på skjermen for å si det sånn :p

Så er det dette med søtsaker... jeg blir ikke klok av det der jeg. Har hatt i meg en del søtt for å få henne til å vifte litt rundt nedi der - men synes ikke det har særlig virkning. I går, etter en glukosebeltastning, så kjente jeg såvidt to små dult.. Hjelper lite å smette nedpå masse søtt, om hun ligger og sparker oppover, der jeg kjenner det minst :p

Har merket at sparkene har blitt "svakere" jeg også, men så merker jeg mer utenpå nå enn hva jeg gjorde før.
Kanskje vi merker aktiviteten annerledes nå som om at de har en dagsrytme neddi der?
Jeg har det som deg, kjenner bevegelse, men ikke noe kraftig og som regel bare et par dult i slengen. Har i grunn kun kjent ett skikkelig kraftig spark (er 27+3 i dag). Har morkaka foran og er godt polstra, tror det har litt å si :) kjenner det i grunn best når jeg ligger flatt i sengen, og må som regel legge ganske hardt press på magen for å kjenne det utenpå.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Dette kan umulig stemme :p Er det noe plass dette står skrevet? Ble nysgjerrig nå :p

Jeg kjenner spark bare et par ganger om dagen, i korte perioder, og har fått vite under ul at det er MASSE bevegelse jeg ikke kjenner siden morkaka er forran - har ingenting å bekymre meg over. I går på ul lå lillemor med hodet ned, og var i bevegelse, og legen sa "dette kjenner du vel"?, men nei, jeg gjorde ikke det. Og det var en god del bevegelse på skjermen for å si det sånn :p

Så er det dette med søtsaker... jeg blir ikke klok av det der jeg. Har hatt i meg en del søtt for å få henne til å vifte litt rundt nedi der - men synes ikke det har særlig virkning. I går, etter en glukosebeltastning, så kjente jeg såvidt to små dult.. Hjelper lite å smette nedpå masse søtt, om hun ligger og sparker oppover, der jeg kjenner det minst :p

Har merket at sparkene har blitt "svakere" jeg også, men så merker jeg mer utenpå nå enn hva jeg gjorde før.
Kanskje vi merker aktiviteten annerledes nå som om at de har en dagsrytme neddi der?
Jo, det stemmer. Dersom du drikker noe kaldt/søtt og legger deg ned skal reaksjonen fra baby være 10spark i løpet av en time. Dette vet jeg fordi det er det føden ga meg beskjed om da jeg var 40 uker og ikke hadde kjent datteren min bevege seg. Jeg hadde ikke opp til 10 bevegelser og ble rushet inn på føden. Dette er en test for å sjekke fosterbevegelse når man er i tvil. Er ikke slik at du skal ha 10 spark el bevegelser hver time. Jeg hadde samme test da jeg ikke kjente henne bevege seg for noen uker siden og dette var et annet sykehus, så det er riktig informasjon her. Du er fremdeles under den grenser der man sier at man skal kjenne bevegelser hver dag dom man kan telle. Mener den er på 28 uker. Men dette er i hvert fall det føden ber folk om å gjøre før de kommer inn for sjekk.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Det stemmer at man skal kjenne 10 bevegelser i timen. Det fikk jeg beskjed om forrige uke :) Mulig man ikke kjenner bevegelser så godt, men tro meg, når du ligger helt i ro i én time så tror jeg man fint skal klare å kjenne ti bevegelser i løpet av den timen… Bevegelser trenger ikke å være spark, men også at babyen beveger på seg :) Hvis man har doppler, kan man også høre bevegelser/spark dersom man ikke alltid klarer å kjenne det selv.

Jeg fikk også beskjed om at det var større grunn til bekymring om barnet plutselig forandret mønster nærmere termin, enn nå (snart 30 uker på vei). I svangerskapsboka står det at de fleste skal kjenne liv daglig fra uke 25.
 
Aktiviteten har heldigvis tatt seg opp igjen :)
Kommer nok av at jeg selv har vært slapp og dårlig. Og det er jo godt mulig at han har ligget å sparket mot ryggen.
Babyen ser ut til å ha det bra og lever i beste velgående. :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Aktiviteten har heldigvis tatt seg opp igjen :)
Kommer nok av at jeg selv har vært slapp og dårlig. Og det er jo godt mulig at han har ligget å sparket mot ryggen.
Babyen ser ut til å ha det bra og lever i beste velgående. :)


Sent from my iPhone using BV Forum

Så bra!

Aktiviteten har tatt seg opp her og, men er varierende fra dag til dag hvor mye jeg kjenner. Har mistanker om at babyen er aktiv mens jeg sover. Det hadde jeg rett i, for i natt slet jeg med første gang med å sove. Da var det full fart. Og jeg som har et godt sovehjerte og sover gjennom alt... He he

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Godt å høre :D

Her er det fullt liv igjen ^^
Ganske betryggende og deilig :)



Sent from my iPhone using BV Forum
 
Sitat fra søstra mi:

" Vel, hvis hun sover på dagen, så skjønner jeg godt at det er vanskelig å sove på natta. Og for henne er det jo mørkt uansett, så hun ser jo ikke forskjell på natt og dag"

Ha ha! Godt poeng.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
 
Er vanleg at dei søve når du er våken og er i bevegelse. Du blir som ein levande gyngestol/vugge-ting/bysse osv. Når du legger deg for å sova blir du som regel roleg og gyngingen stoppar.
Ein av årsakene til at dei likar å bli bært på osv når dei kjem ut.


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Back
Topp