Grøtpress?

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Har du opplevd grøtpress?

Enten fra hs eller familie eller venner/barselgruppe?

På 6 måneders kontrollen fikk vi høre at vi skulle bare begynne med fire grøtmåltider med engang, da hadde vi allerede begynt å gi et grøtmåltid som middag og det funket fint. Men ifølge barneleger var det for lite og det var ingenting i veien å starte fullt ut med engang. Hun spiste utrolig nok alt og, en liten periode, så begynte hun å spise mindre og mindre. Da blei jo vi stresset som sikkert stresset henne mere. Hun kuttet ut det ene måltidet etter det andre, helt til det var utrolig om vi klarte å få i henne en skjei om dagen. Da hun runda 7 måneder sluttet hun totalt å spise og jeg måtte fullamme til hun var 8 måneder hvor hun begynte som smått å spise igjen.

Edit:
Hun godtok aldri mer babymat, grøt, eller matglass. Begynte deretter å spise samme mat som, noe annet var uakseptabelt.

Synd når hs ikke følger helsedirektoratets anbefalinger. Da gjør de ikke jobben sin riktig :(

Vel, ikke direkte press.
Det er dog en del mas hele tiden, er du sikker på du har nok melk da.
Du vet at du gjør det lettere for deg selv om du begynner med litt fast føde.
Hun sover nok gjennom natten da...
osv osv...håpløst...

Nei faktisk ikke. Ble ikke nevnt noe om grøt før 6 mnd kontroll, og når vi var på den lurte hun bare på hvordan ammingen gikk. Så da måtte jeg fortelle at han ikke ville die noe særlig og at vi var begynt med litt mme og smaking av grøt. Hs mente det var et lurt valg. Ikke noe mer enn det.

Hs sa bare at jeg måtte bruke kjøpegrøt pga jern, men jeg lagde for det meste, men vesla ville ikke ha grøt, hverken kjøpt eller hjemmelagd :-P så ble mye most banan og aprikos i starten :-P

Vi begynte med grøt fordi hs ikke var fornøyd med vektoppgangen hennes. Da hadde hun allerede prøvd å få oss til å gi mme som tillegg. Det funket ikke, lillemor kastet opp og ble veldig urolig, så da ble det grøt. Men sånn egentlig var det ikke behov for det, hun hadde jo fulgt sin kurve og var våken og aktiv uten noe mme eller grøt.
Men jeg føler at det er "ammeslutt-press" fra mange. Spør man om hjelp med ammeproblemer så får man kjapt opp "ammepress", og noen oppfordrer til å gi opp ammingen. Om å gjøre å gå over til fast føde så fort som mulig.

Men jeg kjenner på at det er stressende å ikke bli sikker på hva som er rett; tidlig grøt eller ikke. Jeg har hørt at tidlig eksponering for gluten kan motvirke problemer, men også det motsatte.

Aldri opplevd grøtpress. Men så har jeg barn som legger dårlig på seg av melk alene, så her må vi begynne ved 4 mnd. Både med eldste og han nå. Men synd hvis det er grøtpress på barn som ikke har behov eller selv viser interesse.

Men jeg føler at det er "ammeslutt-press" fra mange. Spør man om hjelp med ammeproblemer så får man kjapt opp "ammepress", og noen oppfordrer til å gi opp ammingen. Om å gjøre å gå over til fast føde så fort som mulig.

Så enig!

Vi begynte med grøt fordi hs ikke var fornøyd med vektoppgangen hennes. Da hadde hun allerede prøvd å få oss til å gi mme som tillegg. Det funket ikke, lillemor kastet opp og ble veldig urolig, så da ble det grøt. Men sånn egentlig var det ikke behov for det, hun hadde jo fulgt sin kurve og var våken og aktiv uten noe mme eller grøt.

Men jeg kjenner på at det er stressende å ikke bli sikker på hva som er rett; tidlig grøt eller ikke. Jeg har hørt at tidlig eksponering for gluten kan motvirke problemer, men også det motsatte.

Fikk også "ammeslutt-press" da jeg fullpumpa fra hu var 4 mnd til hun bynte smått med mat ved 7 mnd. Jeg klarte meg fint, var sliten og lei, men viste st det ikke var evigvarende. Men jeg slutta etter jeg bynte på jobb :-( jobber ikke lenge nokk.

Og en annen ting...skal på kontroll på onsdag, og nå er snuppa 4mnd. Så spent på hva hun sier om fast føde...Hadde nemlig en annen til guttungen. Hvorvidt hun mener vi skal begynne eller ikke. Hs til guttungen var veldig på at jeg skulle fullamme lengst mulig.

Nei, har ikke følt press på noe, jeg gjør det jeg mener er best for barnet mitt :)

Syns svigermor maser bra mye om når vi skal begynne med brødskive med leverpostei.. Grøt først uansett. Så får vi se

Bare svigermor som maser her også, de startet mye tidligere før. Min sover veldig bra, jeg fullammer. Han får smake noen skjeer grøt, blander litt pulver med morsmelka. Han er 4,5 mnd og veier 7,6 kg, jeg tenker å vente til 5 måneder med litt mer mat

Vel, ikke direkte press.
Det er dog en del mas hele tiden, er du sikker på du har nok melk da.
Du vet at du gjør det lettere for deg selv om du begynner med litt fast føde.
Hun sover nok gjennom natten da...
osv osv...håpløst...
Opplever akkurat det samme. Ikke tenkt på det som press egentlig, men litt irriterende mas :P

Tanken er å fullamme til han er 6 mnd,så fremt han legger på seg d han skal. Kommer uansett til å gjøre d som er best for han og d som er rett for oss:)

På 6 måneders kontrollen fikk vi høre at vi skulle bare begynne med fire grøtmåltider med engang, da hadde vi allerede begynt å gi et grøtmåltid som middag og det funket fint. Men ifølge barneleger var det for lite og det var ingenting i veien å starte fullt ut med engang. Hun spiste utrolig nok alt og, en liten periode, så begynte hun å spise mindre og mindre. Da blei jo vi stresset som sikkert stresset henne mere. Hun kuttet ut det ene måltidet etter det andre, helt til det var utrolig om vi klarte å få i henne en skjei om dagen. Da hun runda 7 måneder sluttet hun totalt å spise og jeg måtte fullamme til hun var 8 måneder hvor hun begynte som smått å spise igjen.
Samme her omtrent. På 5 mnd kontrollen mente helsesøster at et par teskjeer om dagen med fast føde var aaltfor tidlig - på 6 mnd kontroll fikk vi samme beskjed som du, 4 måltider om dagen. Det er jo en helt syk overgang, ikke rart det "stoppa opp" for jenta di. Vi tok det veldig gradvis, likevel var det flere ganger tilbake til bare pupp en stund og så starte nesten på nytt.

Mye mas om grøt hos helsesøsteren vår, jeg var mer opptatt av grønnsaker, og ikke minst variasjon, men hun mente jeg skulle gi bare grøt. Fader ikke rart unger blir kresne, tenkte nå jeg..

Samme her omtrent. På 5 mnd kontrollen mente helsesøster at et par teskjeer om dagen med fast føde var aaltfor tidlig - på 6 mnd kontroll fikk vi samme beskjed som du, 4 måltider om dagen. Det er jo en helt syk overgang, ikke rart det "stoppa opp" for jenta di. Vi tok det veldig gradvis, likevel var det flere ganger tilbake til bare pupp en stund og så starte nesten på nytt.

Mye mas om grøt hos helsesøsteren vår, jeg var mer opptatt av grønnsaker, og ikke minst variasjon, men hun mente jeg skulle gi bare grøt. Fader ikke rart unger blir kresne, tenkte nå jeg..
Ang grøt framfor grønnsaker er pga tilsatt jern. Ernæringsmessig er det kun jern som er nødvendig tilskudd fra 6 mnd. Annet enn det holder mm til 12 mnd.

Back
Topp