Grøt

Augustjente86

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Sensommerlykke 2017
Julikulene 2020
Lille nærmer seg 7 mnd og alle maser om denne grøten! Foreløpig ammes hun annenhver time, får en isbit med søtpotetmos med olje/smør/urter, aprikosmos eller svisker på formiddagen og avokado før leggetid. I tillegg får hun smake på frukter som vi spiser og vår middag som hun spiser varierende mengde av. Elsker å tygge på kjøttbiter og har blitt veldig flink. Har prøvd en skje grøt en gang og hun fikk skrekkelig vondt i magen, frister ikke til gjentakelse. Hun har slitt med magen hele livet. Må vi begynne å gi henne grøt? Eller klarer vi å gi henne det hun trenger uten grøt? Jeg tenker å begynne å gi henne smaksprøver av brød om ikke så lenge:happy:

Dette har jeg også tenkt litt på, da frøkna ikke er spesielt interessert i grøten og heller vil ha mat som smaker litt mer.
Er det vanlig å gi grøt til babyer andre steder i verden eller er dette noe som er mest vanlig i vår kultur? Tviler på at man MÅ fore ungen med grøt.
Hvis man har et normalt sunt kosthold og ungen i tillegg ammes som hovednæring kan jeg ikke forestille meg at den grøten er så viktig.
Men jeg er ingen ekspert :p

Grøt er bare tull! Altså, om barnet vil ha grøt, så er det en enkel måte å få i ungene mat på, men man kan like gjerne gi de annen mat. Vi kjører BLW, og har gitt ungene mat i biter (med yngste ble det en slags kombo mellom BLW og skjemating), og det har fungert supert.

Dette har jeg også tenkt litt på, da frøkna ikke er spesielt interessert i grøten og heller vil ha mat som smaker litt mer.
Er det vanlig å gi grøt til babyer andre steder i verden eller er dette noe som er mest vanlig i vår kultur? Tviler på at man MÅ fore ungen med grøt.
Hvis man har et normalt sunt kosthold og ungen i tillegg ammes som hovednæring kan jeg ikke forestille meg at den grøten er så viktig.
Men jeg er ingen ekspert :p
Da er vi enige ;) Grøt er jo så kjedelig! Jeg liker ikke grøt selv noe særlig o_O Og vil i hvert fall ikke støtte nestle med å kjøpe deres grøter!

Grøt er bare tull! Altså, om barnet vil ha grøt, så er det en enkel måte å få i ungene mat på, men man kan like gjerne gi de annen mat. Vi kjører BLW, og har gitt ungene mat i biter (med yngste ble det en slags kombo mellom BLW og skjemating), og det har fungert supert.
Takk for svar! Det er det vi også gjør, mosene jeg lager har biter som hun må tygge, ellers spiser hun selv det hun klarer :happy: Er så deilig under middagen når hun spiser selv og jeg kan spise varm mat :D

Ikke nødvendig med grøt. Det viktigste er at lille får i seg noe fast føde. Vil bare slenge inn et tips hvis du vil prøve grøt igjen om å begynne med glutenfri grøt hvis hun får magesmerter (eks hirse el havre grøt) . Brødmat gir jo de samme næringsstoffene som grøt så det er derfor ikke nødvendig med begge deler ;)

Du, her er brødskive med leverpostei myyyyye bedre enn grøt [emoji38] han synes ikke noen ting om å bli matet, mye morsommere p spise selv! Så her serverer vi en skive til frokost, frukt til lunsj, og middag! Middagen i går var gourmetstorsk, grønnsaker og potet! Han spiser med hendene selv :-) elsker mat nesten like mye som puppen ;-)
Drit i den grøten! Er ikke så viktig! Få i henne jern ig D-vitamin og fett fra annen mat :-)

Ikke nødvendig med grøt. Det viktigste er at lille får i seg noe fast føde. Vil bare slenge inn et tips hvis du vil prøve grøt igjen om å begynne med glutenfri grøt hvis hun får magesmerter (eks hirse el havre grøt) . Brødmat gir jo de samme næringsstoffene som grøt så det er derfor ikke nødvendig med begge deler ;)
Det var hirsegrøt vi prøvde, hadde håpet det ikke skulle gi henne vondt, og nå frister det bare ikke å prøve igjen o_O Tror hun skal få smake litt brød i dag!

Du, her er brødskive med leverpostei myyyyye bedre enn grøt [emoji38] han synes ikke noen ting om å bli matet, mye morsommere p spise selv! Så her serverer vi en skive til frokost, frukt til lunsj, og middag! Middagen i går var gourmetstorsk, grønnsaker og potet! Han spiser med hendene selv :) elsker mat nesten like mye som puppen ;-)
Drit i den grøten! Er ikke så viktig! Få i henne jern ig D-vitamin og fett fra annen mat :)
Høres bra ut:D Er noe sånt jeg håper vi får til her, vi tar det bare veldig sakte pga magen hennes! Hun elsker alt hun får smake ;)

Neh, ikke noe nødvendig. Min har ikke fått babygrøt, begynte med havregrøt når han håndterte skje greit selv, rundt 1-årsdagen. Vi innførte heller mat med BLW-metoden og hoppet over alt av grøt og mosemat og ditt og datt, og har en skikkelig matglad gutt som aldri hadde vondt i magen og som nå er altetende, mestrer bestikk som om han skulle vært mye eldre :)

Det er veldig kultur for grøt i Norge, men det finnes masse fine alternativer til mat til babyene våre :)

(og nei, det er ikke FEIL å gi grøt heller, om det er noen som var på vei til å bli fornærma her :P Liker du og babyen din grøt, topp stemning :) )

Neh, ikke noe nødvendig. Min har ikke fått babygrøt, begynte med havregrøt når han håndterte skje greit selv, rundt 1-årsdagen. Vi innførte heller mat med BLW-metoden og hoppet over alt av grøt og mosemat og ditt og datt, og har en skikkelig matglad gutt som aldri hadde vondt i magen og som nå er altetende, mestrer bestikk som om han skulle vært mye eldre :)

Det er veldig kultur for grøt i Norge, men det finnes masse fine alternativer til mat til babyene våre :)

(og nei, det er ikke FEIL å gi grøt heller, om det er noen som var på vei til å bli fornærma her :p Liker du og babyen din grøt, topp stemning :) )
Takk for svar! Lille elsker å spise selv, synes det er helt topp at hun selv kan spise sånn at jeg kan spise samtidig :happy: Heldig som aldri har hatt magevondt, her er det daglig og har vært sånn siden hun var ca to uker.

Takk for svar! Lille elsker å spise selv, synes det er helt topp at hun selv kan spise sånn at jeg kan spise samtidig :happy: Heldig som aldri har hatt magevondt, her er det daglig og har vært sånn siden hun var ca to uker.

Ja, det er jo nesten god nok grunn i seg selv for oss, vi elsket at vi kunne få spise sammen som en familie, heller enn "først mate baby så underholde baby mens mamma og pappa spiser" etc :) Huff, håper magevondten snart gir seg :(

Ja, det er jo nesten god nok grunn i seg selv for oss, vi elsket at vi kunne få spise sammen som en familie, heller enn "først mate baby så underholde baby mens mamma og pappa spiser" etc :) Huff, håper magevondten snart gir seg :(
Enig! Det er en kjempefin ting, så mye koseligere :happy: Takk, det håper jeg også at det gjør ;)

Brød kan hun like gjerne spise. :)
Gjerne med leverpostei for jern. Brokkoli har jern (kan være litt tungt for magen). Svisker, aprikos og sånt er fint for C-vit som gjør at kroppen tar opp jern.

Mine ville ikke ha noe særlig mat av noen ting. Manglet aldri noe. Men ble jo så stresset da jeg leste at de MÅ ha så og så stor mengde fabrikkert grøt pga jern. Men var nok i min mm.

Brød kan hun like gjerne spise. :)
Gjerne med leverpostei for jern. Brokkoli har jern (kan være litt tungt for magen). Svisker, aprikos og sånt er fint for C-vit som gjør at kroppen tar opp jern.

Mine ville ikke ha noe særlig mat av noen ting. Manglet aldri noe. Men ble jo så stresset da jeg leste at de MÅ ha så og så stor mengde fabrikkert grøt pga jern. Men var nok i min mm.
Er det som stresser meg også, at hun må ha grøt pga jern! Men hun får masse aprikos, spiser brokkoli, litt leverpostei og kjøtt. Tror ikke hun lider noen nød! Takk for svar, godt det ikke bare er meg:happy:

Er det som stresser meg også, at hun må ha grøt pga jern! Men hun får masse aprikos, spiser brokkoli, litt leverpostei og kjøtt. Tror ikke hun lider noen nød! Takk for svar, godt det ikke bare er meg:happy:

Her har jeg to premature som begge egentlig skulle tatt jerntilskudd. Men siden begge reagerte kraftig på det måtte vi kutte det ut. Grøt har jeg alltid laget selv så den er det ikke noe ekstra jern i utover det som finnes naturlig i korn. Ellers har begge variert kosthold og ingen av dem har hatt jernmangel. Så tror du kan slappe helt av, evt ta en blodprøve hos fastlegen av lille så får vi vite svsrt på hvitt

Her har jeg to premature som begge egentlig skulle tatt jerntilskudd. Men siden begge reagerte kraftig på det måtte vi kutte det ut. Grøt har jeg alltid laget selv så den er det ikke noe ekstra jern i utover det som finnes naturlig i korn. Ellers har begge variert kosthold og ingen av dem har hatt jernmangel. Så tror du kan slappe helt av, evt ta en blodprøve hos fastlegen av lille så får vi vite svsrt på hvitt
Godt å høre, så flink du er som lager helt selv med to små :happy:

Spare på alle ben dere får etter matlaging, og frys ned. (Eller kjøp i butikken.)
Kok kraft på dem, så får du supernæringsrik tilsetning som du kan bruke i maten. :)

Back
Topp