Grøt

Nr32024

Betatt av forumet
Augustlykke 2015
Hvilken grøt gir dere og når på dagen??
Og gir dere noe grønnsak/fruktmos? Isåfall hva? Er helt blank på det her så trenger tips! ☺

Gir risgrøt eller mild havregrøt med ris og hvete, begge fra Nestlé. Han spiser stort sett alltid grøt som nest siste måltid på kvelden, driver og innfører grøtmåltid nr 2 nå, så noen dager spiser han grøt 2 ganger om dagen og andre dager bare 1 ☺
Holder på med smaksprøver på søtpotetmos og gulerotmos men ikke kommet så langt enda.
Fruktmos får han hver dag, blander i havregrøten da han ikke liker kun den grøtsmaken så godt, så gir jeg ofte fruktmos som dessert ☺

Han blir 5 mnd 28.12 ☺

Gir grøt til lunsj (andre måltidet på dagen). Annenhver dag gir jeg bananrisgrøt og havregrøt med sviske/fikenmos i (banangeøten er så søt så trenger ikke fruktmos der). Deretter gir jeg ofte fruktmos midt på dagen mellom måltidene. Lagd pæremos, jordbær og eple, sviskemos osv. Til slutt får han middag som fjerde måltid. Her gir jeg grønnsaksmos. Lager blandet og har i alt mulig rart: søtpotet, gulerot, eggeplomme, avokado, brokkoli, mais osv. Skal begynne å lage med fisk og annet kjøtt etterhvert :) lager all mat fra bunn bortsett fra grøt, men vurderer å prøve ut det også! Ellers får han ca 3-4 måltid mme(pleier å tilby en liten flaske etter middagen for å passe på at han blir mett, og får i seg væske), drikker mellom 600-800ml per døgn!

Vi gir hipp sine grøter. Hun er straks 6 mnd så gir hipp sin 4mnd risgrøt, og 6 mnd havregrøten. :)

det blir siste måltid om dagen. Ellers får hun av og til smaksprøver. Brokkoli, gulrot, potet, søtpotet, eple, pære, jordbær (dog tåler ikke så mye av det). :)

Veksler mellom Neste havregrøt og risgrøt (4mnd), som regel får hun en halv porsjon etter dagens siste amming. Hender hun har fått litt om morgenen også. I tillegg har hun fått smaksprøver av avokadomos og eple/pærepure. Hender jeg har litt pure i havregrøten. Grøten blandes med mm pga dårlig vektoppgang.

Hun får en smaksporsjon grøt (fra 4mnder, foreløpog nestle sin, syntes den er best på
Smak:p) det får hun klokka 19, en time før sovetid. Så får hun pupp kl. 20, så legger hun seg da når hun er ferdig å amme :)

Har gjort det slik med alle tre barna. Nå er hun 4 mnder (og en uke) så foreløpig får hun kun grøt. Tenker vi starter med en hel porsjon når jeg føler hun vil ha mere grøt enn den smaksporsjonen.
Så starter vi med middagssmaking når hun er 6mnder ca, da starter jeg med gulrotmos, så andre grønnsaker. Har avent wasabi så veldig lettvint da :)
Hun får smake på smoothie og fruktmos innimellom, om storesøskenene får :)

Back
Topp