Grøt?

2barnsmammæ

Forelsket i forumet
Hei ;) Nå er snuppa snart 6 mnd,og mammaen begynner sånn smått å planlegge grøttilvenningen. Har dere begynt med grøt,og hvilken grøt likte de søte små best? Kjøper dere inn flere typer og bytter litt eller?
 
Vi begynte smått med smaksprøver når hun var fire måneder. Nå er hun over 5 mnd og er oppe i en halv porsjon annenhver dag kanskje.. Hun elsker det, så begynner nok fast med en liten porsjon om ettermiddagene snart :)
 
Vi har også begynt med grøt, og mini får grøt til kvelds (så mye han vil ha), også mm etterpå. Han elsker grøt, og han koser deg så med det at det er en fryd.

Vi startet med hjemmelaget hirsegrøt som jeg spedde ut med morsmelk. . Det ble da nesten en tynn suppe. Dette fikk han til lunsj til å begynne med. Og vi begynte veldig rolig med en teskje, for deretter å øke mengden gradvis. Etter noen dager med dette gikk jeg over til Holles hirsegrøt med ris. Denne lager jeg på vann, og tilsetter litt sviskemos oppi den da han tidvis er litt hard i magen. Nå lager jeg grøt av 150 ml vann, og han spiser opp nesten alt. (Storspist kar, ja )Han får vann ved siden av.

Jeg vil anbefale deg å starte rolig med smaksprøver på formiddagen i tilfelle magevondt, for da slipper dere evt det på natta.
 
Semper sin maisgrøt fra 4mnd :)
Skal kjøpe Semper sin fra 6 mnd når denne er tom :)
 
Begynte med grøt når hun var litt over 4 mnd. Begynte i det små med smaksprøver. Nå er hun snart 6 mnd og får en hel posjon. Elsker grøt ❤ Får det fast til kvelds.
Her går det i Nestlé. Har holdt oss til ett slag. Ikke prøvd noe anna foreløpig.
Ellers så får hun litt frukt til lunsj og grønnsaksmos til middag.
 
Begynte med smaksprøver da han var 5 mnd og er ikke oppe i noe full porsjon enda men det blir mer og mer :)
Bruker nestle sin risgrøt med banan og mais og han liker den godt, blir og bytte når den er tom nå for han blir snart 6 mnd :)
 
Skjønner at vi er tidlig på den.. Her har vi spist grøt, banan og smoothie siden jul. Født sent i september.
Nå 5 mnd er vi oppe i 2 store porsjoner grøt pr dag, fruktmåltid (banan, eple, mango, pære osv), middag hver dag: potet , gulrot , søtpotet , leverpostei , fisk osv. Også prøvd brød med leverpostei . Falt i smak. Skal sies at det er et MME barn. Ikke reagert på noe, ikke vond mage eller noe. Merket at barnet trengte mer mat. Drikker også mye vann og får MME .
 
Skjønner at vi er tidlig på den.. Her har vi spist grøt, banan og smoothie siden jul. Født sent i september.
Nå 5 mnd er vi oppe i 2 store porsjoner grøt pr dag, fruktmåltid (banan, eple, mango, pære osv), middag hver dag: potet , gulrot , søtpotet , leverpostei , fisk osv. Også prøvd brød med leverpostei . Falt i smak. Skal sies at det er et MME barn. Ikke reagert på noe, ikke vond mage eller noe. Merket at barnet trengte mer mat. Drikker også mye vann og får MME .
Godt å høre at det ikke er bare babyen min som er sulten. ;)
Vi er oppe i tre måltider i tilegg til morsmelk.
 
Her er snuppa litt over 6 mnd og vi har kommet opp i to grøt måltider om dagen. Hun får også smake ulike frukter. Hun elsker grøt! Ellers ammer jeg :)
 
Vi startet med smaksprøver på frukt og grønnsaker fra 4 mnd. Lager grøt selv og blander gjerne i litt kardemomme og fruktmos Ellers er avokado en stor favoritt her, gjerne blandet med mango eller banan.
 
Her får han grøt til frokost etter mm/mme og til kvelds før siste flaske. Bruker både risgrøt med mais og banan og havregrøt. Begge fra nestle. Gir litt sviske til så og si hver dag. Begynte med havregrøten for noen uker siden fordi det anbefales å gi litt gluten mens han fremdeles får mm. Er ikke oppe i fulle porsjoner, halv kanskje. I tillegg får han litt frukt/grønnsaker i løpet av dagen. Snart 6 mnd.

Synes det er vanskelig å vite hvor mye man skal gi. Smoothie kunne han nok spist mye mer av :p når han får både flaske og mat blir det mating hele tiden synes jeg! :p
 
Her har mini fått grøt siden hun var 3 mnd. Får morgen og kveld.. Får flaske med mme først også en porsjon grøt. Også får hun fruktmos til lunsj, og grønnsaksmos til middag... Gir bestandig flaske først, for når hun har fått annen mat vil hun ikke ha flasken :)
 
Vi begynte med smaksprøver fra 4 mnd. Forskjellige grønnsaker og hirsegrøt. Blir veldig hard i magen av grøt, så hun får ikke hver dag. Og vi er fortsatt langt fra en full porsjon, men hun får så mye hun vil ha. Og så drikker hun melk etterpå
 
Vi er oppe i fulle porsjoner til lunsj og kvelds nå (han spiser ikke opp alt hver gang da), og litt frukt- eller grønnsaksmos på ettermiddagen. Tenkte å begynne med å lage grøten selv :) har gitt havregrøt fra nestle og risgrøt fra hipp til nå. Fant ut at gluten/fiber gjør at han bæsjer mer, så gir kun hipp til kveldsmat nå så vi slipper skifte på natta. Men tror ikke den metter nok siden han fremdeles våkner for mat utpå kvelden. Hjemmelagd grøt metter visstnok bedre, men det gir vel magetrøbbel det også i starten!
 
Her er ikke grøten så stor suksess, men grønnsaksmos er kjempegodt.
Kan jeg blande inn feks blåbærmos eller pæremos for å gjøre det mer intr?
 
Her er ikke grøten så stor suksess, men grønnsaksmos er kjempegodt.
Kan jeg blande inn feks blåbærmos eller pæremos for å gjøre det mer intr?
Ja, det er ikke noe problem. Det er masse som kan blandes inn; pære, blåbær, banan (anbefales å ikke gjøre det på kvelden siden det er ekstra mye energi i banan), eple, pære, avocado ol.
 
Nå er vi oppe i full porsjon med grøt på kvelden, samt ca halv porsjon med frukt/grønnsaksmos til lunsj. Jeg tenker å begynne og innføre et grøtmåltid til på dagtid, for så å flytte mosen til middag.

Er det greit å gjøre det såpass tidlig? Han er 6 mnd om to uker? Til kvelden lager jeg grøt på 150 ml vann, og han spiser rubbel og bit. Høres det greit ut å starte opp med å lage ekstra grøt på 50 ml vann på dagtid?
 
Vi er oppe i full porsjon 2 ganger pr da ca :) Har brukt litt forskjellig. Risgrøt fra Hipp og ris og maisgrøt fra nestle, den er god, søt pga banan :)

Må bare prøve deg frem
 
Jeg gir en halv porsjon grøt på dagtid, og så melk etterpå. Hun er mye mer glad i melken.

På kvelden (etter at vi har spist middag) får hun grønnsaksmos, og så melk.

Men burde jeg tilby henne vann iløpet av dagen nå?
 
Back
Topp