Grøt én gang for dagen?

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Ja, jeg stresser ørlite grann på grunn av vekten sist veiing. Skulle helst ha fått i han en svær porsjon grøt hver dag nå. :P Til nå spiser han vel en drøy spiseskje på ett måltid. Har så lyst å gi han to ganger, men det er kanskje ikke helt bra?

Har du prøvd å gi litt mos på formiddagen i tillegg? Frøkna her får det av og til når hun ikke vil ta flaska ☺️

Hm... Uten at jeg er no ekspert på området... Kanskje det kan være lurt å gradvis øke det ene måltidet før man begynner på 2 små om dagen? Tenker at da får tarmen hvile litt? Så når du er oppe i en god posjon grøt til frokost, så kan du sikkert bare kjøre på med kvelds også? Lurer nemlig på det samme og har tenkt litt... Hmm

Følger denne litt, jeg. Mini er null interessert i grøt, så håper det kommer noen lure tips :)

Fikk tips her om dagen og blande grøt med mm eller mme? Kjent smak? Eller no sviskemos for å søtne den enda mer?

Sviskemos har jeg prøvd for det har hun jo spist før, men det funka ikke. Har ikke prøvd mme enda. Takk for tips. Skal prøve det i morgen. Men bør jeg ha grøt uten "smak" da? Jeg har bare prøvd den med mais og banan(?).

I dag prøvde jeg fruktmos istedenfor grøt, men ville ikke ha det heller.

Sviskemos har jeg prøvd for det har hun jo spist før, men det funka ikke. Har ikke prøvd mme enda. Takk for tips. Skal prøve det i morgen. Men bør jeg ha grøt uten "smak" da? Jeg har bare prøvd den med mais og banan(?).

I dag prøvde jeg fruktmos istedenfor grøt, men ville ikke ha det heller.
Kjør på med smak. Jo søtere jo bedre ;) har du prøvd den med havre fra nestle? Verdt å teste ut også! Havre er visst lettere for magen også!

Her gjør jeg med mini som med storebror. Begynte med 2ss vann/mm og litt pulver og gjorde den litt tykkere hver dag til vanlig grøt, økte så mengden væske. Tok ca 1uke til vi var på full porsjon grøt. Jeg tenker at så lenge de bæsjer og er blide og fornøyde er det ingenting i veien med å gi grøten to ganger til dagen. Her elsker mini grøt og får nå 4ss vann + pulver om kvelden og han blir 4mnd neste torsdag;) storebroren fikk frokost, lunsj(fruktbeger), middag(potet og gulrot) og kvelds når han var 4 og en halv mnd pga han la lite på seg i starten.

Her gjør jeg med mini som med storebror. Begynte med 2ss vann/mm og litt pulver og gjorde den litt tykkere hver dag til vanlig grøt, økte så mengden væske. Tok ca 1uke til vi var på full porsjon grøt. Jeg tenker at så lenge de bæsjer og er blide og fornøyde er det ingenting i veien med å gi grøten to ganger til dagen. Her elsker mini grøt og får nå 4ss vann + pulver om kvelden og han blir 4mnd neste torsdag;) storebroren fikk frokost, lunsj(fruktbeger), middag(potet og gulrot) og kvelds når han var 4 og en halv mnd pga han la lite på seg i starten.
Ga du grøt til frokost og kvelds? Amma du før eller etter alle desse måltidene? Og hjalp det på vekta? Kanskje eg kan prøve meg fram med no lignende med vesla...:)

Vesla mi liker ikke grøt noe særlig. Grøsser av alt frukt/søtt. Men grønnsaksmos og hvis hun får smake på middag, da er hun I hundretusen!! :D Har tilogmed gitt henne noen brødbiter med smørost og leverpostei (fått smake når jeg har spist) og dt går ned på høykant!
Men ikke grøt.. Da tar jeg heller en noen skjeer grøtpulver i flaska :) De må ikke spise grøt.

Ga du grøt til frokost og kvelds? Amma du før eller etter alle desse måltidene? Og hjalp det på vekta? Kanskje eg kan prøve meg fram med no lignende med vesla...:)
Ja, fikk grøt:) gikk over til skive til frokost når han var litt over 5mnd. Jeg ammet før mat, utenom på kvelden, da fikk han grøt først også pupp:) det hjalp veldig på vekta, blei god og rund kan du si;)

Hvordan går det med deres bleier etter matstart? Her har småen fått velling siden søndag og hadde mandag og tirsdag 4 bæsjebleier, onsdag 7 med bæsj, torsdag 8 og i dag 6. Burde jeg slutte med velling igjen da? Han virker ikke plaget utenom. Bortsett fra bittelitt sår i stumpen. Er vant med at han bare hadde 1 bæsjebleie enten daglig eller annenhver dag.

Ja, jeg stresser ørlite grann på grunn av vekten sist veiing. Skulle helst ha fått i han en svær porsjon grøt hver dag nå. :p Til nå spiser han vel en drøy spiseskje på ett måltid. Har så lyst å gi han to ganger, men det er kanskje ikke helt bra?

Har du prøvd å lage søtpotetmos? Det skal være veldig fint å starte med for magen og smaker ganske søtt. Mini her elsket det og det samme gjør mammaen ;)

Kjør på med smak. Jo søtere jo bedre ;) har du prøvd den med havre fra nestle? Verdt å teste ut også! Havre er visst lettere for magen også!

Nei, ikke prøvd den heller. Har visst ikke gått såå hardt inn for dette med grøtspising som jeg først innbilte meg. Haha. Men da skal jeg kjøpe den i dag.

Vi har ikke begynt med grøt ennå, så jeg leste litt om det i boken Mat for spebarn i går. Der står som følger: "Enten du velger grøt eller grønnsaker (altså det spiller ingen rolle hva man velger å starte med), er det ikke snakk om å begynne med et helt måltid, en teskje er nok i startfasen. For å opprettholde melkeprod (for de som ammer da) kan du gi den faste føden etter at barnet har fått morsmelk. Å gi selv så lite mat som en teskje kan ta tid. Når barnet har fått en teskje av den nye maten, øk til to-tre teskjeer de neste dagene, deretter noen flere teskjeer i samme måltid. Så sakte går det."
Det står mye annet bra der, selv om dette står under seks måneders alder da. Helsesøster sier fra fire, så jeg later som om dette gjelder fra fire ;) Vi begynner til uken, gleder meg! :D

Vi har ikke begynt med grøt ennå, så jeg leste litt om det i boken Mat for spebarn i går. Der står som følger: "Enten du velger grøt eller grønnsaker (altså det spiller ingen rolle hva man velger å starte med), er det ikke snakk om å begynne med et helt måltid, en teskje er nok i startfasen. For å opprettholde melkeprod (for de som ammer da) kan du gi den faste føden etter at barnet har fått morsmelk. Å gi selv så lite mat som en teskje kan ta tid. Når barnet har fått en teskje av den nye maten, øk til to-tre teskjeer de neste dagene, deretter noen flere teskjeer i samme måltid. Så sakte går det."
Det står mye annet bra der, selv om dette står under seks måneders alder da. Helsesøster sier fra fire, så jeg later som om dette gjelder fra fire ;) Vi begynner til uken, gleder meg! :D
Eg og fekk boken, men HS her seie at fast føde ikkje ska inntas før 5mnd. Vi har ny vektkontroll om 2 uker og då håper eg vesla har godt mykje opp i vekt sån at eg kan sei at eg valgte å gi fast føde i stede for mme som ho ville eg sku gi :P

Sikkert ikke dumt. ;)
Jeg ga han banan idag og DET gikk ned på høykant! Helt vill. :P
Bare ikke gi for mye banan det binder avføringen. den smellen gikk vi på med forrige.

Back
Topp