Godteri og mat i jula

Jeg driter i hva eksperter og andre måtte mene!!!
Vår gutt er 4 år. Ca.112 cm høy og rundt 19 kg. Han er helt normal.
Han elsker sjokoladekalenderne han har. Han fikk to grunnet litt utspekulert på butikken, det ble da sånn standard sjokoladekalender og en med kinderegg. Jeg er sikker på at ungene blir ikke tykke av den lille sukkermengden der hver dag i 24 dager! Så den gleden tar jeg ikke fra han.

Det er altfor mye hysteri med sukker etc nå ja. Den skal ikke ha ditt og datt. I noen bhg er det også på et sånt nivå at jeg kjenner jeg blir irritert.
Heldigvis er de ikke så hysteriske i vår bhg.

Om barna blir overvektige er foreldrene sin skyld!! Opp til en viss alder selvfølgelig. Så om barnet begynner å veie for mye, så må foreldrene passe ekstra på. Er ikke mange justeringene som skal til. Men en må passe på at barnet selv ikke blir klar over dette.

Vår mormor sa alltid til søsteren min at hun spiste for mye, at hun kunne se hun hadde stor mage etc. Dette resulterte i at hun kun spiste en skolebolle på en hel dag i mange måneder.
Folk må lære seg å holde kjeft og ha litt normal folkeskikk!

Tenker det kommer til å bli mange forskjellige meninger i denne tråden her.
Et sårt tema for mange, meg selv inkludert..
Dette må være det dummeste svaret jeg noen gang har lest her inne!

Hva skal jeg tenke etter disse innleggene om deres barns størrelse, når jeg har ei på snart seks som er ca 16 kg og en på drøyt åtte som er ca 19, altså lik deres på 3 og 4?

Jeg vet de er tynne og har alltid vært det.

Mine får ikke sjokoladekalender av oss, men noen dager er det sjokoladenisse i kalenderen. Nå kom julegavene fra svigerfar og ikke uventet med sjokoladekalender til ungene. Og jeg bekymrer meg ikke. Yngste fikk heller maispinner og smoothiees da, svigerfar innså at sjokoladekalender til ei som enda ikke et året var unødvendig
Så derved balanserer vi fint på fornuften tenker jeg

Denne yngste. Hun er 11 mnd og 9 kilo hun. En kilo tyngre enn de andre var da de var et år. Bygget på en annen måte. Men hun får ta del i vårt helt vanlige kosthold likevel. Hvor vann er tørstedrikk, noen middager likevel serveres med saft, lørdagsgodt får hun ikke helt enda men etterhvert. Og neste år er det sikkert tre sjokoladekalendnere med julegavene fra svigerfar. Og det er greit

Jeg har troen på en gylden middelvei. Og da tåler de en sjokoladekalender. Selv om dagens taco ikke serveres med vann til drikke. (det var det derimot til middag i går)
Jeg håper du får god oppfølging av lege og annen helsehjelp, for barna dine er alvorlig undervektig!

Jeg håper du får god oppfølging av lege og annen helsehjelp, for barna dine er alvorlig undervektig!
Nei. De er ikke alvorlig undervektige, og av den grunn heller ikke under oppfølging. De er slanke ja. Men sunne og friske. På grensen til undervektige. Men ikke problematisk (de er heller ikke veldig lange da, men ikke korte heller)

Det var en heftig påstand basert på totalt mangelfull informasjon. Du kan jo umulig vite noe om hvorvidt de er "alvorlig undervektige" eller ei utfra dette.

De følger forøvrig kurven sin fint alle ungene mine. Både hun som ligger mer rundt 60 percentilen og de to som har levd sine liv litt lenger nede på kurvene. Men fortsatt innenfor normalen!

Man skal jo ikke proppe barne fulle av godteri og kaker fra 1. desember til 1. januar, bare fordi det er jul. Men den lille sjokoladen som er i en kalender ser jeg ikke problemet med.
Ellers syns jeg utsagnet "Det er ikke hva man spiser mellom jul og nyttår som er viktig, men hva man spiser mellom nyttår og jul" er ganske dekkende, samme om det er voksne eller barn.

Jeg har en 8 åring som veier 18 kg, hun er tynn ja, men ikke alvorlig undervektig. Det kommer jo an på høyden til barnet og, min jente er 120cm. Følger kurven sin på både vekt og lengde :)

Så lenge jeg vet hva de får i seg i mitt hus, bryr jeg meg lite om hva de får hos familie og venner. For ja, det blir litt mer i desember.

Jeg driter i hva eksperter og andre måtte mene!!!
Vår gutt er 4 år. Ca.112 cm høy og rundt 19 kg. Han er helt normal.
Han elsker sjokoladekalenderne han har. Han fikk to grunnet litt utspekulert på butikken, det ble da sånn standard sjokoladekalender og en med kinderegg. Jeg er sikker på at ungene blir ikke tykke av den lille sukkermengden der hver dag i 24 dager! Så den gleden tar jeg ikke fra han.

Det er altfor mye hysteri med sukker etc nå ja. Den skal ikke ha ditt og datt. I noen bhg er det også på et sånt nivå at jeg kjenner jeg blir irritert.
Heldigvis er de ikke så hysteriske i vår bhg.

Om barna blir overvektige er foreldrene sin skyld!! Opp til en viss alder selvfølgelig. Så om barnet begynner å veie for mye, så må foreldrene passe ekstra på. Er ikke mange justeringene som skal til. Men en må passe på at barnet selv ikke blir klar over dette.

Vår mormor sa alltid til søsteren min at hun spiste for mye, at hun kunne se hun hadde stor mage etc. Dette resulterte i at hun kun spiste en skolebolle på en hel dag i mange måneder.
Folk må lære seg å holde kjeft og ha litt normal folkeskikk!

Tenker det kommer til å bli mange forskjellige meninger i denne tråden her.
Et sårt tema for mange, meg selv inkludert..

Synd at du driter i det ekspertene sier.
Du må huske på at selv om ungen ikke er overvektig så kan de være usunne selv om. Et eksempel er en fyr jeg kjenner. Tynn som en strek, men kan spise burger fra bensinstasjon nesten hver dag etter jobb hvor han sitter i ro i en gravemaskin.
For mye salt kan gå utover nyrene. Det kan en ikke se utenpå.

Jeg er heller ikke for det ekstreme fokuset på sukker slik at barnehager skal være sukkerfrie, men en kan ikke avfeie alt med hysteri heller.

Å kommentere magen til et barn på den måten er virkelig ikke greit. Jeg fikk selv høre en kommentar om vekta mi som yngre, noe som ga selvfølelsen min en knekk.

Hvis du plotter inn jente 4 år, 100 cm og 17 kg, så står det normal vekt. Så da var det jo litt rart å reagere? Med mindre hun har lagt på seg masse på kort tid?

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html

Denne linken var nyttig! Takk!

Jeg har en 9-åring som er overvektig. Hans matinntak går i hovedsak på 1/2 skive til frokost, 2 skiver til lunsj, middag og 2 skiver til kvelds. Det er grove brødskiver som regel med leverpostei. En sjelden gang får han en kjeks midt i uka, middagen er stort sett midt på treet sunn, som kyllingkjøttboller, poteter og sjysaus. Melk og sukkerfri saft som drikke. Vi spiser litt godteri fredag og lørdag og han er i aktivitet minst 3 ganger i uka. Jeg har 50% av omsorgen. Far har også et tilnærmet likt kosthold i følge gutten selv. MEN hele familien på far siden er "kompakte". Det sies at dette ikke er genetisk/arvelig, men jeg blir jo usikker! Synes vi er verken skikkelig usunne eller sunne, helt midt på treet vanlig familie. Hva tenker dere?

Jeg har en 9-åring som er overvektig. Hans matinntak går i hovedsak på 1/2 skive til frokost, 2 skiver til lunsj, middag og 2 skiver til kvelds. Det er grove brødskiver som regel med leverpostei. En sjelden gang får han en kjeks midt i uka, middagen er stort sett midt på treet sunn, som kyllingkjøttboller, poteter og sjysaus. Melk og sukkerfri saft som drikke. Vi spiser litt godteri fredag og lørdag og han er i aktivitet minst 3 ganger i uka. Jeg har 50% av omsorgen. Far har også et tilnærmet likt kosthold i følge gutten selv. MEN hele familien på far siden er "kompakte". Det sies at dette ikke er genetisk/arvelig, men jeg blir jo usikker! Synes vi er verken skikkelig usunne eller sunne, helt midt på treet vanlig familie. Hva tenker dere?

Frukt og grønnsaker er han livredd, men vi får han stadig til å prøve en liten bit, selv om han virkelig hater det :P

Er han overvektig i forhold til linken eller i f

Hvor mange middagsporsjoner spiser han og hvor store er de? Hvor mye godteri spiser han på fredag og lørdag?

Hvor mange middagsporsjoner spiser han og hvor store er de? Hvor mye godteri spiser han på fredag og lørdag?

Han er overvektig i følge både link og lege, mens hs vingler litt. Jeg mener også at han er overvektig, bare litt usikker på hvor vi skal gjøre innskrenkinger ift mat. Han spiser veldig sjelden mer enn 1 middagsporsjon, som kan være to poteter og ca like stor mengde kjøtt. Elsker torsk, så da kan det bli to fileter.... Når det gjelder helgegodis så kan det være potetgull med dip (av mager kesam) og litt smågodt, dette deler vi på hele familien. Jeg har pratet med legen om det, men kjenner jeg har et anstrengt forhold til henne pga dette. Han skulle i følge henne spise 3 grove brødskiver og en liten middagsporsjon ila en dag. Dette førte til at han ble veldig slapp og sliten, noe som igjen gikk utover lekser og aktivitetsnivå. En ting var slankekuren hun satte han på, men i tillegg presiserte hun flere ganger foran gutten at han var overvektig. Det endte med at gutten ble veldig lei seg og begynte å veie seg hver morgen i håp om at det gikk nedover... Gjemte vekta til slutt. Synes at hun kunne tatt det med oss voksne, slik at vi kan legge til rette uten at han er så bevisst over det i den alderen. Vi er en aktiv familie der resten av oss er normalvektige... Vi gjør også gjerne endringer for at han skal komme innenfor "normalen"! Bare usikker på hvor vi skal starte. Sist jeg nevnte kostholdskurs for hs sa hun at dette ikke var noe å bekymre seg for da det ville regulere seg etterhvert.

Han er overvektig i følge både link og lege, mens hs vingler litt. Jeg mener også at han er overvektig, bare litt usikker på hvor vi skal gjøre innskrenkinger ift mat. Han spiser veldig sjelden mer enn 1 middagsporsjon, som kan være to poteter og ca like stor mengde kjøtt. Elsker torsk, så da kan det bli to fileter.... Når det gjelder helgegodis så kan det være potetgull med dip (av mager kesam) og litt smågodt, dette deler vi på hele familien. Jeg har pratet med legen om det, men kjenner jeg har et anstrengt forhold til henne pga dette. Han skulle i følge henne spise 3 grove brødskiver og en liten middagsporsjon ila en dag. Dette førte til at han ble veldig slapp og sliten, noe som igjen gikk utover lekser og aktivitetsnivå. En ting var slankekuren hun satte han på, men i tillegg presiserte hun flere ganger foran gutten at han var overvektig. Det endte med at gutten ble veldig lei seg og begynte å veie seg hver morgen i håp om at det gikk nedover... Gjemte vekta til slutt. Synes at hun kunne tatt det med oss voksne, slik at vi kan legge til rette uten at han er så bevisst over det i den alderen. Vi er en aktiv familie der resten av oss er normalvektige... Vi gjør også gjerne endringer for at han skal komme innenfor "normalen"! Bare usikker på hvor vi skal starte. Sist jeg nevnte kostholdskurs for hs sa hun at dette ikke var noe å bekymre seg for da det ville regulere seg etterhvert.

Google kostverktøyet - det er et nyttig verktøy :) mange tips der!

En liten kommentar her:

Bare fordi barnet veier det det skal og ser ok ut betyr ikke at kroppen er sunn. Vet ikke med andre, men jeg fikk ikke automatisk røntgensyn da jeg fikk barn slik at jeg ser hva maten gjør med kroppene deres. Just sayin'.

Unger får for mye snop, syns jeg, og det forsvares alltid med at de er jo ikke overvektige og at det er jo bare jul en gang i året. Egentlig to dårlige argumenter.

Det er helt sant. En annen ting er tannhelse da, det ser man heller ikke på vekta.

Jeg prøver jevnt over å sette på bremsene når det gjelder sukker/snacks, juice og diverse. Syns det blir alt for mye totalt likevel, så litt måtehold skader ikke selv om det er jul. Tror ikke en sjokoladekalender er døden, men trenger ikke by ungen brus på en torsdag (slik mannen plutselig gjorde denne uka). Det viktige er jo barnas totale helse og trivsel, og at de lærer gode vaner.

Uff, det er ikke greit å si sånn foran barn! Jeg tenker at middagsmat som kjøtt og fisk er bedre for kroppen enn brødskiver. Så ville ikke gitt mindre middag til fordel for brødskiver.
Tror ikke helsesøster er best på å gi kostholdsråd, de kan jo bare litt om alt og er jo ikke eksperter.
Ville heller prøvd å høre med noen som har god kunnskap om barn og ernæring.

Back
Topp