Godteri og mat i jula

Veslejenta88

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Sensommerbarna 2019
Leste akkurat en artikkel fra kk om dette i forhold til barn. To eksperter og en mamma hadde uttalt seg om emnet. De var ganske uenige. Den ene eksperten mente av vi gir barn godteri hele tiden i førjulstiden og at det burde være 12 års grense på ribbe og en grense på godteri.
Mammaen svarte at man måtte ha tru på foreldre. At vi ikke sitter å dytter i barna våre flere sjokolade nisser om dagen.
Den andre eksperten sa at det ikke er farlig med sjokolade kalender så lenge det ikke var mer sukker hver eneste dag. Og at usunn mat innimellom ikke var forferdelig, selvfølgelig hvis man drikker vann og spiser variert sunn mat til vanlig. Hu pratet også om dette med veiing av babyer og hysteriet på at de skulle ha perfekt vekt.

Dette var bare ett lite utdrag men merker dette veldig mye i det daglige. Min mormor måtte spørre meg i går om min 3 åring kunne få en sjokolade i selskapet til min mor som fylte 50 år. Hennes andre oldebarn får ikke altid det og det er greit. Men finnes det ikke en mellomting? Jeg håper og trur at vi har funni den. Spiser fint lite usunn mat siden vi har en på 11 mnd som også spiser vår mat og vi drikker vann. Så hva er galt med en liten sjokolade kalender og godteri og brus etter middag på lørdag? Det med perfekt vekt har jeg vært borti og gjort noe med min datter. Jeg bar aldri bekymra for at hu var overvektig og over skalaen på vekt. Men en hs beskyldte med for de mest utroligste ting. Hu sa jeg ga hu masse mellommåltider og sukker. Gjorde ingen av delene, hu var bare alt for glad i mme og gikk ned i magen så hu måtte ta igjen vekt. Vi ble advart om dette av barnelegen dagen etter hu ble født og han sa hu kom til å bli tykk men at det mest sannsynlig ligger gikk over når hu begynte å gå. Han hadde rett. Min datter var 15 mnd da denne hs kommenterte dette. Det resulterte i at min datter nesten ikke spiste mat. Hu er nå 3 år og ingen kan kommentere hvor mye eller hvis lite hu spiser for da spiser hu nesten ikke på flere dager. Har det blitt for mye hysteri? Begge mine barn er normale i vekt. Eldste gikk ikke opp mer enn 800 gram på ett år etter at hu begynte å gå. Hu er 3 år 96 cm og 16 kg. Jeg har tenkt på dette lenge og husker jeg fikk kommentarer selv når jeg gikk på undomsskolen og endte på 39 kg. Er vi foreldre så dårlige til å tenke selv og se hva som skjer med våre barn? Føler innimellom at både eksperter og enkelte mødre mener det.

Jeg driter i hva eksperter og andre måtte mene!!!
Vår gutt er 4 år. Ca.112 cm høy og rundt 19 kg. Han er helt normal.
Han elsker sjokoladekalenderne han har. Han fikk to grunnet litt utspekulert på butikken, det ble da sånn standard sjokoladekalender og en med kinderegg. Jeg er sikker på at ungene blir ikke tykke av den lille sukkermengden der hver dag i 24 dager! Så den gleden tar jeg ikke fra han.

Det er altfor mye hysteri med sukker etc nå ja. Den skal ikke ha ditt og datt. I noen bhg er det også på et sånt nivå at jeg kjenner jeg blir irritert.
Heldigvis er de ikke så hysteriske i vår bhg.

Om barna blir overvektige er foreldrene sin skyld!! Opp til en viss alder selvfølgelig. Så om barnet begynner å veie for mye, så må foreldrene passe ekstra på. Er ikke mange justeringene som skal til. Men en må passe på at barnet selv ikke blir klar over dette.

Vår mormor sa alltid til søsteren min at hun spiste for mye, at hun kunne se hun hadde stor mage etc. Dette resulterte i at hun kun spiste en skolebolle på en hel dag i mange måneder.
Folk må lære seg å holde kjeft og ha litt normal folkeskikk!

Tenker det kommer til å bli mange forskjellige meninger i denne tråden her.
Et sårt tema for mange, meg selv inkludert..

Hva skal jeg tenke etter disse innleggene om deres barns størrelse, når jeg har ei på snart seks som er ca 16 kg og en på drøyt åtte som er ca 19, altså lik deres på 3 og 4?

Jeg vet de er tynne og har alltid vært det.

Mine får ikke sjokoladekalender av oss, men noen dager er det sjokoladenisse i kalenderen. Nå kom julegavene fra svigerfar og ikke uventet med sjokoladekalender til ungene. Og jeg bekymrer meg ikke. Yngste fikk heller maispinner og smoothiees da, svigerfar innså at sjokoladekalender til ei som enda ikke et året var unødvendig
Så derved balanserer vi fint på fornuften tenker jeg

Denne yngste. Hun er 11 mnd og 9 kilo hun. En kilo tyngre enn de andre var da de var et år. Bygget på en annen måte. Men hun får ta del i vårt helt vanlige kosthold likevel. Hvor vann er tørstedrikk, noen middager likevel serveres med saft, lørdagsgodt får hun ikke helt enda men etterhvert. Og neste år er det sikkert tre sjokoladekalendnere med julegavene fra svigerfar. Og det er greit

Jeg har troen på en gylden middelvei. Og da tåler de en sjokoladekalender. Selv om dagens taco ikke serveres med vann til drikke. (det var det derimot til middag i går)

Vi har totalt sukkerforbud her (får ikke på lørdager heller), men en gang i ny og ne så kan dem få litt.
Men så godt det lar seg gjøre så får dem ikke sukker.
De klager ikke så da fortsetter vi slikt. De kommer til å få i seg nok sukker når de blir gamle nok til å bestemme selv uansett.
Barna er 2,4 og 5 år gamle.

Hvis det eneste man inntar i løpet av et år er de 24 små bitene med sjokolade, i tillegg til en liten mengde godis og brus på lørdagene, så går nok det bra. Problemet er vel at mange propper i seg mye mye mer enn det, og at de 24 bitene kommer på toppen av alt annet. Alle lørdager (og fredag + søndag, er jo helg og man må jo kose seg), påske, hele julen, Halloween, alle bursdager, alle avslutninger i bhg/skole/fritid, besteforeldrebesøk, ferie etc. Så mange får i seg ganske mye...

Noen helsesøstere kan være for mye opptatt av vekt, spesielt dersom barnet bare får morsmelk, så går det seg jo ofte til. Men overvekt og fedme er et stort problem i bare befolkningen, så synes det er viktig at dette blir tatt på alvor på en ordentlig måte uten at det kalles hysteri.

Hvis det eneste man inntar i løpet av et år er de 24 små bitene med sjokolade, i tillegg til en liten mengde godis og brus på lørdagene, så går nok det bra. Problemet er vel at mange propper i seg mye mye mer enn det, og at de 24 bitene kommer på toppen av alt annet. Alle lørdager (og fredag + søndag, er jo helg og man må jo kose seg), påske, hele julen, Halloween, alle bursdager, alle avslutninger i bhg/skole/fritid, besteforeldrebesøk, ferie etc. Så mange får i seg ganske mye...

Noen helsesøstere kan være for mye opptatt av vekt, spesielt dersom barnet bare får morsmelk, så går det seg jo ofte til. Men overvekt og fedme er et stort problem i bare befolkningen, så synes det er viktig at dette blir tatt på alvor på en ordentlig måte uten at det kalles hysteri.
Ja er enig i det. Men som vikar hs som så det barnet for første og siste gang så var det helt unødvendig. Vår faste hs mente det gikk seg til når hu begynte å gå og hu hadde rett. Hu spiste hovedsakelig mme frem til hu var 1 år. Likte nesten ingenting.

En liten kommentar her:

Bare fordi barnet veier det det skal og ser ok ut betyr ikke at kroppen er sunn. Vet ikke med andre, men jeg fikk ikke automatisk røntgensyn da jeg fikk barn slik at jeg ser hva maten gjør med kroppene deres. Just sayin'.

Unger får for mye snop, syns jeg, og det forsvares alltid med at de er jo ikke overvektige og at det er jo bare jul en gang i året. Egentlig to dårlige argumenter.

12 års grense på ribbe? Er det farlig å spise ribbe også nå? Det er vel ikke store mengder de spiser uansett

Ja er enig i det. Men som vikar hs som så det barnet for første og siste gang så var det helt unødvendig. Vår faste hs mente det gikk seg til når hu begynte å gå og hu hadde rett. Hu spiste hovedsakelig mme frem til hu var 1 år. Likte nesten ingenting.

Tenker en vikar som ikke kjenner barnet og familien skal væte forsiktig med å uttale seg.

En liten kommentar her:

Bare fordi barnet veier det det skal og ser ok ut betyr ikke at kroppen er sunn. Vet ikke med andre, men jeg fikk ikke automatisk røntgensyn da jeg fikk barn slik at jeg ser hva maten gjør med kroppene deres. Just sayin'.

Unger får for mye snop, syns jeg, og det forsvares alltid med at de er jo ikke overvektige og at det er jo bare jul en gang i året. Egentlig to dårlige argumenter.

Rart at du nevnte det, jeg våknet faktisk med røntgen syn dagen etter at sønnen vår ble født :p :p :D

Vi har ett normalt forhold til det meste av mat vi, spiser det vi har lyst på og overdriver ikke noe.
En mellomting er nok en god ting :)

En liten kommentar her:

Poenget var diskusjonen om det og innblandingen med aldersgrenser osv. Må ha mer tro på foreldre. Noen barn får nok for mye godteri. Kjenner heldigvis ingen. Her glemmer vi jo at det er helg innimellom og hu legger seg før det er godteri. Så er ikke akkurat så viktig for hu enda. Hu er 3 år. Men sjokolade kalenderen før jul vil hu ha. Og da kunder sjokolade som oldemor har i veska si. Hehe. Hu har det til alle oldebarn og ser hu sjeldent utenfor hjemme hos dem og da er det ikke sjokolade. To sånne i ett 50 års lag er innafor. Ikke hver dag min mor fyller rundt tall.

Ikke alle foreldre er flinke til å tenke kosthold. Noen barn får snop når de ønsker, fastfood og brus er vanlig etc.
For dem som kanskje ikke tenker igjennom kostholdet i det hele tatt er nok en slik uttalelse med på å skape en reaksjon i dem. Kanskje gjøre dem mer bevisste.

Når det er sagt tror jeg de aller fleste foreldre klarer å skape en gyllen middelvei helt fint.

Her spises det kun snop på lørdager, og hun får gjerne ett glass brus til. Men da hun fikk en sjokolade kalender av farmoren så var det helt greit. Tror ingen tar skade av en liten sjokolade i 24 dager. Er kostholdet resten av året som spiller inn. Men i selve julen - nyttår, så er det bare snop i helgene, og prøver å ha andre alternativer til hun på 4,5, enn julemiddager hverdag. Men så er hun ikke så glad i sånn mat uansett.

Men hun var 17 kg og 100 cm da hun var fire år, så vi måtte inn på ekstra vektkontroll med henne nå. Det syntes jeg er litt drøyt, for hun er helt normal. Verken tykk eller tynn. Og når det er sånn er det ikke rart små barn begynner å få ett dårlig forhold til mat og kropp i tidlig alder!
Men da vi kom på vekt kontroll hadde jenta gått ned 0,5 kg, selv om hun spiser som før. Eneste er at hun hadde strekt seg 4 cm. Og da var det galt og.

Driter en lang marsj i hva ekspertene sier. Begge mine eldste er undervektig. Jenta ikke så mye, og hun spiser alt! Grønnsaker til middagen, frukt hver dag på skolen og hun har et sunt forhold til mat. Mellomste er det verre med. Han sliter vi i det hele tatt med å få til å spise. Får oppfølging fra sykehus og ernæringsfysiolog, for å få ham OPP i vekt. Begge er svært aktive på fritiden og elsker fysisk aktivitet. Så ser ikke problemet med litt sukker i blant :)

Her spises det kun snop på lørdager, og hun får gjerne ett glass brus til. Men da hun fikk en sjokolade kalender av farmoren så var det helt greit. Tror ingen tar skade av en liten sjokolade i 24 dager. Er kostholdet resten av året som spiller inn. Men i selve julen - nyttår, så er det bare snop i helgene, og prøver å ha andre alternativer til hun på 4,5, enn julemiddager hverdag. Men så er hun ikke så glad i sånn mat uansett.

Men hun var 17 kg og 100 cm da hun var fire år, så vi måtte inn på ekstra vektkontroll med henne nå. Det syntes jeg er litt drøyt, for hun er helt normal. Verken tykk eller tynn. Og når det er sånn er det ikke rart små barn begynner å få ett dårlig forhold til mat og kropp i tidlig alder!
Men da vi kom på vekt kontroll hadde jenta gått ned 0,5 kg, selv om hun spiser som før. Eneste er at hun hadde strekt seg 4 cm. Og da var det galt og.

Hvis du plotter inn jente 4 år, 100 cm og 17 kg, så står det normal vekt. Så da var det jo litt rart å reagere? Med mindre hun har lagt på seg masse på kort tid?

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html

Hvis du plotter inn jente 4 år, 100 cm og 17 kg, så står det normal vekt. Så da var det jo litt rart å reagere? Med mindre hun har lagt på seg masse på kort tid?

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/kmi-kroppsmasseindeks-3263.html
Ja, jeg vet. Men i følge hs så måtte vi ha ekstra kontroll pga det... og hun hadde ikke blitt veid siden hun var 2 år og 3 mnd eller noe sånn. Og hadde ikke gjort noe stort hopp på kurven sin. Så vet ikke helt hvorfor vi måtte inn igjen. Men den hs er litt spesiell og alt skal være etter boken. Og hun mente hun var for tung iforhold til høyden sin. Alle syntes det var veldig rart at vi måtte inn igjen, og mente hs kunne jo sett på jenten og ikke kurven, for hun er jo ikke stor. Slipper ihvertfall å komme inn på flere sånne kontroller.

Her i huset har vi egentlig et helt normalt passe usunt kosthold ;) Sliter med å få i guttungen nok av hva som helst, men har et veldig avslappet forhold til mat. Det eneste som er en utfordring er at vi oppfordrer gutten til å stadig smake på frukt og grønt, og annen ny mat :)

Julaften er jeg veldig glad hvis han spiser litt pinnekjøtt eller lutefisk, men i tilfelle så havner det nok en julepølse i kjelen også, for akkurat den dagen skal alle slippe å bli mast på om å spise. I julestrømpen hans kommer det til å være litt godteri, og det får han rasjonere som han vil gjennom hele julen. Han liker omtrent ingen julekaker, men vil han plutselig ha, så kryss i taket, da skal han få det han vil!:D Hadde vært supert om han f.eks kunne spist nøtter! Men neida...

Hvis mitt neste barn blir en matmons så skal jeg nok begrense innenfor rimelighetens grenser, men det har jeg aldri trengt med sønnen min :rolleyes:

Har selv jobbet med flere barn som er veldig overvektige, så noen foreldre trenger i høyeste grad veiledning. Men må huske på at fysisk aktivitet er også viktig, ikke bare kostholdet. Ellers så tenker jeg at de fleste foreldre klarer å passe fint på barnet sitt selv, og for de som havner utenfor får man håpe at instanser som bhg og skole tar tak i problemene.

Back
Topp