Mine foreldre har alltid hatt tydelige regler og rammer for oss. Har vi vært "flinke" og fulgt opp rundt disse fikk vi utfolde oss veldig fritt. Noe som gav oss trygge og gode rammer å vokse på.
Forskjellen på mine foreldre, jeg har et veldig godt forhold til mamma. Et mindre godt forhold til pappa.
Mamma var alltid den som støttet og var tilstede i oppveksten. Hun var ikke alltid enig, men hun hørte på meg og mine tanker og jeg fikk alltid en god forklaring på hvorfor det evt ikke kunne være slik.
Pappa har alltid vært mer avvisende og brå. Kritisert mye. Jeg har ikke alltid vært den flinkeste til å trene (håndball/fotball - ridning som jeg holdt på med er ikke trening etter han). Og har slitt mye med mitt kroppsbilde etter mobbing på barne/ungdoms skolen. Når jeg da hadde perioder hvor kroppen ikke var syltynn fikk jeg kommentarer fra min far om hva jeg spiste, hvor mye og at jeg var feit - foran andre. Dette hjalp ikke akkurat på min psyke.
Hadde det ikke vært for mamma hadde jeg nok fått mer problemer enn hva jeg har hatt. Usunt forhold til mat har jeg, men jeg lever med det på best mulig måte.
For meg har det at mamma stilte alltid opp og var tilstede undernoppveksten min det beste og gjør at vi har et så godt forhold den dag i dag.
Hun har gjort mange feil akkurat som min far, men det var mulig å få forståelse fra henne
Jeg har egentlig måtte bli voksen og se mine foreldre i et annet perspektiv for å få et godt forhold til de begge. Men jeg ser nå at de begge er bare mennesker med sine feil og mangler, har lært meg teknikker slik at pappa sine spydige kommentarer egentlig bare slår tilbake på han selv.
Uansett ser jeg at mine foreldre stiller opp for både meg og min samboer når vi trenger det. Både når vi spør og når de ser behovet er der. Uten at de tråkker oss på tærne.

og ikke minst ser jeg at de kommer til å bli noen fantastiske besteforeldre for våre barn - det hjelper veldig godt på forholdet også
Så tingen er vel at jeg har alltid hatt et bra forhold til mamma, men det har bare blitt endå bedre når jeg har blitt voksen.
Pappa har jeg hatt et dårlig forhold til i oppveksten, og var vel egentlig redd han - men etter mye jobb med meg selv og at jeg ser litt mer bakgrunnen for hva som egentlig blir sagt/gjort, så har vi fått et mye bedre forhold