Glutenfritt i barneselskap

Camilla:)

Stolt trebarnsmor!
Jeg skal ha barneselskap for eldstejenta på fredag, og fikk en telefon fra en mamma om at der var ei i klassen som har cøliaki.
Hun lurte på om hun skulle sende med henne egen mat (pølse, kake, osv), men det syns jeg ikke hun skal trenge.
Så jeg vil bake kaken og muffinsene glutenfrie. Alle kan jo spise glutenfritt ;)
Men hvordan gjør man da? Kan man bare bytte ut hvetemelet med glutenfritt?

Kom gjerne med tips :)

Bloggen min: http://dethvitegamlehuset.wordpress.com

BV-appen ❤

Det går an å kjøpe ferdig glutenfri kakemix, ellers er det vel å bruke glutenfritt mel tenker jeg. Rema har glutenfrie pølsebrød i frysedisken om du skal ha det. :-)

Tror det er toro sine muffins som er glutenfrie :) men tror det bare er å bytte ut hvetemelet. Og alt anna det er hvetemel i og :) meny er komt langt på glutenfrie varer :) hvis du har den i nærheten kan du jo se litt der ;)

Toro er glutenfritt. De der 123 pakkene dems ;) Jeg er lat. Så muffins blir det ;) Dessuten lager svigermor alltid en pavlova utenom. Er tante til en med cøliaki.

Do'h ! Fra mobilen vel ;)

Jeg skal ha barneselskap for eldstejenta på fredag, og fikk en telefon fra en mamma om at der var ei i klassen som har cøliaki.
Hun lurte på om hun skulle sende med henne egen mat (pølse, kake, osv), men det syns jeg ikke hun skal trenge.
Så jeg vil bake kaken og muffinsene glutenfrie. Alle kan jo spise glutenfritt ;)
Men hvordan gjør man da? Kan man bare bytte ut hvetemelet med glutenfritt?

Kom gjerne med tips :)

BV-appen ❤
Så flink du er som vil lage gl.fritt.
Toro sine lyse muffins, sjokolademuffins og langpanne sjokoladekake er gl.fri. det er også glasuren og melis.
Regal har også gl.fri brownies.

Skal du bake fra bunn er det forsåvidt bare å bruke gl.fritt mel, men mengde kan variere, du må ofte ha litt mer enn vanlig mel.
:)

Jeg bytter ut hvetemel med Toro glutenfri kakemiks. Null problem og blir veldig gode kaker. Gilde Go og mager pølsene er glutenfrie. Det finnes pølsebrød og lomper i frysedisken hos store matbutikker. Eller så har Toro ferdigmikser som er glutenfri også. Toro langpannesjokoladekake, sjokolademuffins og stratosmuffins er glutenfrie.

Jeg bytter ut hvetemel med Toro glutenfri kakemiks. Null problem og blir veldig gode kaker. Gilde Go og mager pølsene er glutenfrie. Det finnes pølsebrød og lomper i frysedisken hos store matbutikker. Eller så har Toro ferdigmikser som er glutenfri også. Toro langpannesjokoladekake, sjokolademuffins og stratosmuffins er glutenfrie.

Takk for tips!
Da skal dette gå helt fint :)

BV-appen ❤

Takk for mange gode tips :)

Ift frosting på muffinsene pleier jeg lage smørkrem (smør, melis, vaniljeessens). Det skal vel gå bra?

:)

BV-appen ❤

Det går helt fint :-)
Jeg lager toro sin sjokolade langpanne. Tilsetter litt rømme og vaniljesukker i den og lager vanlig smørkrem til. Denne kan også bakes i rund form og ha smørkrem i midten. Mange kaker blir bedre med glutenfritt mel i også! Toro sine muffinsmix er også gode og glutenfrie :-) og vanlige pølser er det heller ikke gluten i :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Mye chips og godis og sjokolade er også glutenfritt! Men vær obs på kakestrøssel, lakris og ting som har type kjeks i seg :-)

Jeg har cøliaki selv;)
Pølsebrødene på helsekost er mye bedre enn de i disken på rema om man kjøper ferdig:P Nå vet jeg ikke hvor du bor,men jeg sverger til kinsarvik helsekost;)
Vet ikke hva du ønsker bake jeg, men jeg har oppskrifter og baker det meste fra bunn av selv;)
Ferdig kjøpte produkter smaker som regel drit:P
Det er ikke alltid så lett å bare bytte ut hvetemel med en type glutenfritt mel, ofte må jeg bruke flere typer glutenfritt mel. I forhold til egg må man også endre og prøve seg frem. Heving er jo et annet sorgens kapittel:P Nå har jeg hatt diagnosen i 2,5år og det er nesten først nå bakeverkene mine blir bra;) Har blitt mange kaker i søpla:P
Men for all del ...toro er ikke gale...men igjen ferdigblandinger på helsekost bedre;)

Går nok veldig bra :) Finnes mange løsninger. Jeg bruker Jyttemel (en blå pose) som er glutenfritt og oppfører seg omtrent som vanlig mel. Man må bare ha litt mindre mel enn vanlig.

Vanlige pølser er også glutenfrie.
De go og mager fra gilde er melkefrie;)

Jeg pleier å bake sjokoladekake uten gluten. Bruker glutenfritt mel istedenfor vanlig mel.

Jeg har cøliaki selv;)
Pølsebrødene på helsekost er mye bedre enn de i disken på rema om man kjøper ferdig:P Nå vet jeg ikke hvor du bor,men jeg sverger til kinsarvik helsekost;)
Vet ikke hva du ønsker bake jeg, men jeg har oppskrifter og baker det meste fra bunn av selv;)
Det er ikke alltid så lett å bare bytte ut hvetemel med en type glutenfritt mel, ofte må jeg bruke flere typer glutenfritt mel. I forhold til egg må man også endre og prøve seg frem. Heving er jo et annet sorgens kapittel:P Nå har jeg hatt diagnosen i 2,5år og det er nesten først nå bakeverkene mine blir bra;) Har blitt mange kaker i søpla:P
Men for all del ...toro er ikke gale...men igjen ferdigblandinger på helsekost bedre;)

Jeg lager sjokoladelangpanne, den oboykaka, den skal det ikke være egg i.
Jeg tror den blir grei. Spiser den sjelden selv, bare baker og sender med på skolen. Er en i klassen til en av mine barn m cølaki.

Da vi hadd bursdag hjemme serverte jeg pølser, sjokolademuffins (glutenfrie), gele, salt potetgull, ostepop, popcorn, div sjokolade og gummigodteri.

Pølsebrød tok de med selv:)
Nå kunne dette barnet spise nonstop, der står d 'kan inneholde spor av gluten', men d gjelder nok ikke alle barn.

Lag marengs. Enkelt og allergivennlig (ja, utenom eggene da... ;) )
Lag evnt hjemmelaget is og ha oppå. Jeg gjør alltid det, så får jeg brukt både hvitene og plommene.

En ting er at det finnes masse glutenfritt, men en annen er at glutenfri alternativer sjelden smaker det samme og en del smaker rett og slett ikke godt, og det kan nok være at barn som ikke er vant til smaken vil reagere litt :)

Lykke til med barneselskap! Kjempeflott at du vil gjøre en innsats!

Jeg har cøliaki selv;)

Har du prøvd brisk bakeri sine pølsebrød? De er fantastiske !! :-) har hatt cøliaki i 5 år nå og baker alt av brødmat selv, men pølsebrød får jeg ikke til å da er disse kjempegode :-)

Jeg lager sjokoladelangpanne, den oboykaka, den skal det ikke være egg i.
Jeg tror den blir grei. Spiser den sjelden selv, bare baker og sender med på skolen. Er en i klassen til en av mine barn m cølaki.

Da vi hadd bursdag hjemme serverte jeg pølser, sjokolademuffins (glutenfrie), gele, salt potetgull, ostepop, popcorn, div sjokolade og gummigodteri.

Pølsebrød tok de med selv:)
Nå kunne dette barnet spise nonstop, der står d 'kan inneholde spor av gluten', men d gjelder nok ikke alle barn.

Ja, det stemmer...spørs hvor sensitiv/overfølsom man er. Noen kan reagere kraftig på spor..mens for andre går det helt fint.
Godteri man plukker selv er jo en fyfy...for noe av godisen inneholder , mens mye ikke...men bruker jo samme skje..ergo masse spor:)
Man får jo en veldig god støtte fra nav da, den syns jeg ikke det er noe å si på...hver eneste mnd får jeg 1899,-kr. Det hjelper godt på, det blir jo et forhøyet forbruk på mat...er mye dyrt....men sparer mye på å bake selv, i tilegg blir det jo mye bedre da...har deltatt på bakekurs:D
Nå håper jeg bare mini ikke arver meg der:confused:Håpe han blir som faren, sterk og robust:D

Back
Topp