Glukosetest

Vanillatwin

Elsker forumet
Har flere tatt det? Hvordan var verdiene deres?

Jepp, hadde 5,3 fastende og 8,6 etter 2 timer. Er nå kostholdsregulert og må måle blodsukker etter måltider..

Jeg tok forrige uke. Husker ikke tallene men alt var fint[emoji4][emoji1303]

Jepp, hadde 5,3 fastende og 8,6 etter 2 timer. Er nå kostholdsregulert og må måle blodsukker etter måltider..

Ok :) hadde 5,1 etter 2 timer jeg. Synes det var litt høyt men de sa alt var bra [emoji106]

Må alle ta eller er det bare noen? Har ikke fått spm om det...

Det er vel nye retningslinjer på at alle over 25 år og de som har bmi over 27 må det? Vis jeg ikke tar helt feil [emoji13]

Etter hva jeg forstår trer det ikke i kraft før til høsten? Tror det er førstegangsfødende over 25, og BMI over 25.

Fastlegen min kom med det sist uke, og anbefalte meg å ta det. Gleder meg akkurat ikke - haaaater å drikke altfor søte ting

Jeg tok fikk beskjed om å ta det når jeg var på 1 kontroll hos lege. Da var det tilbake uken etter. Vi trodde begge jeg var litt over 12 uker, men det viste seg senere at jeg bare var 10 da jeg tok den. Burde kanskje ha tatt en ny....
Men verdiene var strålende. Om jeg ikke husker feil var den fastende verdien før jeg drakk 4,9 og etter 2 timer 3,3... HELT utrolig

Skal ta på mandag. Kvir meg sinnsjukt. Er slankeoperert så rekna med ein skikklig heftig dumping [emoji27]

Trudde det holdt med en av dem! Men usikker :p

Etter hva jeg forstår trer det ikke i kraft før til høsten? Tror det er førstegangsfødende over 25, og BMI over 25.
Jeg trodde det var tredd i kraft, men ellers tror jeg du har helt rett [emoji5] kanskje det trer i kraft på ulike tidspunkt i ulike kommuner?

Jeg har heller ikke blitt bedt om å ta testen og jeg nærmer meg 31 år :)

Det er vel nye retningslinjer på at alle over 25 år og de som har bmi over 27 må det? Vis jeg ikke tar helt feil [emoji13]

Jeg fikk beskjed om at førstegangsfødende over 25 skulle ta den (eller over en viss bmi). Tror jeg har lest det et sted også [emoji56]
Jeg er over 25, men siden jeg har født før, og ikke hadde sv.d da eller har høy bmi, slapp jeg å ta den.
Passer det inn for dere da? [emoji5]

Last edited:
Jeg trodde det var tredd i kraft, men ellers tror jeg du har helt rett [emoji5] kanskje det trer i kraft på ulike tidspunkt i ulike kommuner?

Jeg fikk beskjed om at førstegangsfødende over 25 skulle ta den (eller over en viss bmi). Tror jeg har lest det et sted også [emoji56]
Jeg er over 25, men siden jeg har født før, og ikke hadde sv.d da eller har høy bmi, slapp jeg å ta den.
Passer det inn for dere da? [emoji5]

Jeg er over 25 (snart 31) men har ikke bmi over 27. Vi får se om de vil jeg skal ta den på et eller annet tidspunkt, men foreløpig ingen som har nevnt noe :)

Nye "regler" på det, alle med bmi over 25 anbefales å ta testen. Men det er veldig varierende fra sted til sted hvor mye de bryr seg om denne testen etter hva jeg forstår... Hjemme i Lofoten vil de at alle skal ta den for å vite om noen skal sendes til Bodø eller Stokmarknes for fødsel.

Tok testen på mandag, og alt var fint. Fikk faktisk ikke vite verdigene- verken da jeg spurte på legekontoret noen dager etter eller i brevet fra legen.
Er fornøyd så lenge det er normale verdier- og jeg dermed kan få føde i Lofoten..

Back
Topp