Glukosebelastningstest

Mymelen

Gift med forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Junilykke 2022
Jeg skal ta glukosebelastningstest i morgen, kan jeg ikke drikke noe vann etter klokken 00:00 frem til testtaking? (kommer til å tørste i hjel!)
 
Det er faste også for væske dessverre, så man skal ikke drikke heller :(
 
Så rart, jeg fikk beskjed om at jeg kunne drikke vann
 
Å da er det fult mulig jeg tar feil :oops: Når jeg skulle ta den (sist graviditet 2018 riktig nok) fikk jeg beskjed om å ikke drikke mer enn et halvt glass vann, men googlet litt nå og og ser på NHI at det står "Ved en slik test må du møte fastende til undersøkelsen (du kan drikke vann)." Her er det nok jeg som uttalte meg før jeg sjekket hva rådene var :rolleyes:

NHI.no
 
Får opp så forskjellige svar når jeg googler, men virker som om vann er ok?


upload_2022-2-1_18-36-12.jpeg

upload_2022-2-1_18-36-25.png
 
Jeg forvirrer sikkert bare mer ved å svare enda en gang :p men søkte litt til og jeg ser at det er litt ulikt hvordan de formulerer anbefalningene i fht vann. NOKLUS sier bl.a. at "Den gravide må faste de siste 8–14 timene før belastningen. Kan drikke litt vann." (Noklus anbefalninger fra 2021). Noklus er en organisasjon som driver kvalitetsforbedring for laboratorietjenesten så deres anbefalning er viktig innen utforming av retningslinjer for bl.a. blodprøver, forberedelser til blodprøve o.l. Ellers ser jeg bl.a. FURST nevner 1 glass vann som eneste unntak fra fasten. For å være på den sikre siden virker det som å drikke maks 1 glass vann kan være lurt for å sikre at man ikke blir bedt om å komme en annen dag.

Lykke til på glukosebelastningen i morgen :)
 
Jeg forvirrer sikkert bare mer ved å svare enda en gang :p men søkte litt til og jeg ser at det er litt ulikt hvordan de formulerer anbefalningene i fht vann. NOKLUS sier bl.a. at "Den gravide må faste de siste 8–14 timene før belastningen. Kan drikke litt vann." (Noklus anbefalninger fra 2021). Noklus er en organisasjon som driver kvalitetsforbedring for laboratorietjenesten så deres anbefalning er viktig innen utforming av retningslinjer for bl.a. blodprøver, forberedelser til blodprøve o.l. Ellers ser jeg bl.a. FURST nevner 1 glass vann som eneste unntak fra fasten. For å være på den sikre siden virker det som å drikke maks 1 glass vann kan være lurt for å sikre at man ikke blir bedt om å komme en annen dag.

Lykke til på glukosebelastningen i morgen :)
Takk, er jo forvirrende. Fint jeg ikke fikk noe skriv om det før :bag:
 
Jeg forvirrer sikkert bare mer ved å svare enda en gang :p men søkte litt til og jeg ser at det er litt ulikt hvordan de formulerer anbefalningene i fht vann. NOKLUS sier bl.a. at "Den gravide må faste de siste 8–14 timene før belastningen. Kan drikke litt vann." (Noklus anbefalninger fra 2021). Noklus er en organisasjon som driver kvalitetsforbedring for laboratorietjenesten så deres anbefalning er viktig innen utforming av retningslinjer for bl.a. blodprøver, forberedelser til blodprøve o.l. Ellers ser jeg bl.a. FURST nevner 1 glass vann som eneste unntak fra fasten. For å være på den sikre siden virker det som å drikke maks 1 glass vann kan være lurt for å sikre at man ikke blir bedt om å komme en annen dag.

Lykke til på glukosebelastningen i morgen :)
Og takk for lykke til :Heartred mest redd det blir kjedelig..
 
Du kan drikke vann, men kanskje prøve å begrense det litt. Drikk om du er veldig tørst, men bare nok til at du ikke er tørst mer liksom.

vi bruker å si at 2dl vann er innafor:)
 
Back
Topp