Er ikke bra å gå med høyt fastende blodsukker, så du burde måle og sjekke et par ganger til hva det ligger på
Fastlegen min er ikke oppdatert på svangerskapsdiabetes. Hun har alltid ment at jeg ikke har det, selvom jeg har hatt det i alle 3 svangerskapene.. men de to første fikk jeg vite om etter hvert, egentlig nå når jeg ble gravid, etter å ha lest meg opp selv, samt forhørt meg i ettertid med jordmor og de på sykehuset. Jeg ble fortalt av fastlegen denne gangen også at jeg ikke har det, men da jeg snakket med de på sykehuset så fikk jeg vite at fastlegen tok feil. Jeg har det, fordi fastende var på 5,4. Jeg prøvde å si det til fastlegen min mens jeg var der(før jeg hadde kontroll på sykehuset), jeg viste henne til og med det som stod på helsenorge. Men neida, helt håpløst! Hun skjønner tydeligvis ikke forskjell på svangerskapsdiabetes og diabetes. Nr to ble født 36+5, 53cm og 4164 gram. Hun kom heldigvis spontant av seg selv. Men kunne fort gått galt. Å gå med ubehandlet svangerskapsdiabetes er farlig for både mor og barn, så det beste er å sjekke det opp. Og ikke minst få en second opinion, om fastlegen ikke skjønner forskjellen på vanlig diabetes og svangerskapsdiabetes.