Glukosebelastningstest

Bukett

Forumet er livet
Septemberhjertene 2018
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Hvordan gikk det med dere?

Vet ikke enda, tok i går. Var litt sent ute :hilarious:
Men startet på 5, synes jeg legen sa. Det er jo innafor, så får vi se hva resultatet av de to timene blir når jeg får svaret. Har legetime på mandag, så får vel vite det da.

Jeg kom dit fastende, tok en blodprøve, og så fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å ta glukosebelastning pga fine verdier og at jeg ikke var i risikogruppa. Tror ikke de tester alle nå pga korona.

Svangerskapsdiabetes :arghh: Fastende blodsukker på 5,4. To timer etter testen var blodsukkeret 8,4.

Fastende blodsukker på 4,7 tror jeg hun sa. Sitter og venter nå. Skal heldigvis inn til jordmor i mellomtiden så tiden går litt fortere..! Men det ble jammenmeg fest i magen av den sukkerdrikken :hilarious:

På stikk i fingen før jeg drakk hadde jeg 4,2. Men på lab-prøven hadde jeg 5,2! Så det var litt forskjell på de to.
Etter to timer hadde jeg 6,8 og fikk beskjed om at det var fine verdier.

5,2 i fastende er jo helt på grensa, så jeg har tatt noen grep likevel og kuttet mye karbohydrater i kosten. Forrige barn var så stort, så det var derfor keg måtte ta test i dette svangerskapet. Så jeg tenker det kan være greit at jeg passer på hva jeg spiser, så har iallefall jeg gjort mitt☺️

Hadde fastende blodsukker på 4 ved stikk i finger og 4,3 på blodprøve, og bare 5,3 etter 2 timer :D

Jeg hadde fastende på 5,7 (verdiene burde ligge på 5,3 og lavere), etter 2 timer var den på 7,2 som er innafor.

men problemet er at jeg kan miste fødeplassen min (ABC Ullevål). Har tatt fastende blodsukker nå i snart 2 uker og verdiene på fastende er alltid 5 og under. Så jeg skal ta en ny test neste onsdag.
Spiste veldig mye godteri seint på kvelden før prøven. Og har snakket mye meg jordmor nå i etterkant, og hun sier det han nok påvirkning.

nå har jeg kuttet alt av godteri og «dårlig mat» og er så mye mer bevisst på hva jeg spiser.

men må vente en hel uke nå på ny test, og jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg om dette skal velte lasset, og jeg mister fødeplassen min ig oppfølgingen min hos jordmor på ABC enheten.

Jeg hadde fastende på 5,7 (verdiene burde ligge på 5,3 og lavere), etter 2 timer var den på 7,2 som er innafor.

men problemet er at jeg kan miste fødeplassen min (ABC Ullevål). Har tatt fastende blodsukker nå i snart 2 uker og verdiene på fastende er alltid 5 og under. Så jeg skal ta en ny test neste onsdag.
Spiste veldig mye godteri seint på kvelden før prøven. Og har snakket mye meg jordmor nå i etterkant, og hun sier det han nok påvirkning.

nå har jeg kuttet alt av godteri og «dårlig mat» og er så mye mer bevisst på hva jeg spiser.

men må vente en hel uke nå på ny test, og jeg kjenner jeg blir skikkelig lei meg om dette skal velte lasset, og jeg mister fødeplassen min ig oppfølgingen min hos jordmor på ABC enheten.

Hvorfor kan du miste plassen din pga det?

Ikke fått skikkelig svar enda, er en uke siden i dag. Glemte å be dem sjekke med måleren på fastende, men etter testen var den 7,1 og fikk beskjed om at det var veldig fint. Har uansett tatt masse grep og lever nå som om jeg har svangerskapsdiabetes med ukentlig oppfølging av jordmor for å totalt klare å ikke gå opp mer enn 5kg i svangerskapet. Kommer til å fortsette med dette uavhengig av prøvesvaret. :happy:

Svangerskapsdiabetes :arghh: Fastende blodsukker på 5,4. To timer etter testen var blodsukkeret 8,4.

Man har ikke svangerskapsdiabetes før etter 9?! Jeg hadde 8,4 og fikk null oppfølging og hadde ikke svangerskapsdiabetes

sorry..
Leste feil på det fastende verdien - var vel den som var over verdien for svangerskapsdiabetes for din del ;)

Tok den igår men endte med at jeg spøy ut hele sukker drikken. Så måtte bare droppe det. :(

Jeg tok testen i går og venter på svar. Fikk svar på stikkene i fingeren og det var 5,3 fastende og 8,5 etter 2 timer....men vet ikke om blodprøven i armen kan ha innvirkning på selve resultatet??

Hadde svangerskapsdiabetes sist svangerskap og...så er litt forberedt på det...

Hadde 5.1 fastende og 5.2 etter 2 timer, er det normalt at det ikke var høyere etter 2 timer ?
Legen virket storfornøyd og sa bare at det var veldig bra.. sa liksom ikke noe mer på det

Back
Topp