Glukosebelastningstest

Jeg skal også ta den. Men sånn Om det er nå så er jeg avhengig av å spise med en gang jeg våkner ellers spyr jeg som bare det. Ser derfor meg at det kan bli utfordrende å være fastende OG drikke den væsken, så jeg drøyer det noen uker til. Prøver i slutten av uke 26 så jeg har litt tid om det ikke går.

Jeg slipper heldigvis denne gangen!

Forrige graviditet måtte jeg ta pga førstegangsfødende over 25 år. Jeg var nokså dårlig etter å ha drukket miksturen, og etter 40min spydde jeg ut hele venterommet hos legen, før jeg falt på gulvet og såvidt klarte å holde meg ved bevissthet :dead:
Så, jeg måtte ta den to ganger - den andre gangen fikk jeg eget rom med legeseng.

Jeg visste ikke at man kunne reagere så kraftig, det hadde vært greit å hatt i bakhodet så jeg kunne bedt om hjelp før det skjedde noe foran alle de andre pasientene..

Er dette normal reaksjon?
Jeg skal ta testen, men har ikke lest noe særlig om den ennå

Da var jeg igang med min test og hadde 4,4 i fastende, hurra!

Ikke veldig vanlig nei, jeg er igang med min totalt fjerde glukosebelastningstest og aldri opplevd noe annet enn at kroppen ikke er istand til trening samme dag, blir liksom tom i kroppen etterpå. De fleste tåler det helt fint :) Noen syns det er ekkelt å drikke sukkerdrikken på tom mage (må ha fastet 8-14 timer først), men erfaringsmessig hjelper det masse å godt avkjølt sukkerdrikk og gjerne med noe sitrus oppi, da er det som litt sterk saft bare. Og ha med bok, musikk på ørene ellernoe i ventetida, for den kan bli kjedelig (skal sitte rolig i 2 timer etter inntak av drikken) :)

Det er ikke den vanligste reaksjonen, men det er heller ikke så sjeldent at det regnes som unormalt :) Det er en del som reagerer med kvalme og svimmelhet, og da tilbyr ofte legesenteret ett eget rom de kan vente på - det var det jeg fikk beskjed om i ettertid..

Jeg syns i hvert fall det hadde vært greit å vite på forhånd :p

Da var jeg igang med min test og hadde 4,4 i fastende, hurra!

Ikke veldig vanlig nei, jeg er igang med min totalt fjerde glukosebelastningstest og aldri opplevd noe annet enn at kroppen ikke er istand til trening samme dag, blir liksom tom i kroppen etterpå. De fleste tåler det helt fint :) Noen syns det er ekkelt å drikke sukkerdrikken på tom mage (må ha fastet 8-14 timer først), men erfaringsmessig hjelper det masse å godt avkjølt sukkerdrikk og gjerne med noe sitrus oppi, da er det som litt sterk saft bare. Og ha med bok, musikk på ørene ellernoe i ventetida, for den kan bli kjedelig (skal sitte rolig i 2 timer etter inntak av drikken) :)

Orker man å gå på jobb etterpå? :think005

Når skal man ta denne? Jeg har fortsatt ikke hørt noe om det, og var hos jordmor på mandag. Er 30 og førstegangsfødende, så burde vel kanskje ha fått noe informasjon nå?

Når skal man ta denne? Jeg har fortsatt ikke hørt noe om det, og var hos jordmor på mandag. Er 30 og førstegangsfødende, så burde vel kanskje ha fått noe informasjon nå?

Mellom uke 24-28. Er ikke alle som er like flinke til å huske alt :) Stort sett må man ta det hos fastlegen (noen jordmødre tilbyr det da), så jeg har bare ringt og bestilt labtime selv også har fastlegen rekvirert blodprøvene. Denne gangen hadde jeg 24-ukerskontrollen samtidig og var innom legen samtidig, men sist traff jeg ikke legen min overhodet når jeg tok glukosebelastningen :)

Uff.. Jeg skal ta denne på tirsdag, og ser minst fram til ventingen på legekontoret. Jeg er nødt til å spise ofte og lite for å ikke krepere helt, så dette gleder jeg meg ikke til. Hvor lenge i forkant fastet dere? Fra kvelds dagen før?
Det er blodprøve først, så drikken, venting i to timer også ny blodprøve?

Uff.. Jeg skal ta denne på tirsdag, og ser minst fram til ventingen på legekontoret. Jeg er nødt til å spise ofte og lite for å ikke krepere helt, så dette gleder jeg meg ikke til. Hvor lenge i forkant fastet dere? Fra kvelds dagen før?
Det er blodprøve først, så drikken, venting i to timer også ny blodprøve?

Du skal faste i 8-14 timer :) https://nhi.no/familie/graviditet/s...er/undersokelser/sukkerbelastning-av-gravide/ Så seineste blir vel midnatt om du starter kl 8 morgenen etter :)

Stemmer, blodprøve, drikke, to timer venting også ny blodprøve. Noen får svar med en gang, noen må vente på labsvar, men alle prøver blir nå dobbeltsjekket på lab mener jeg.

Jeg tok den i dag, og det gikk fint :)
Fikk kald drikke og tilbud om sitrondråper. Ikke den letteste drikken for meg å drikke på tom mage, men jeg følte ikke at jeg hadde dårlig tid :)
Litt kjedelig å vente i to timer, og litt kvalm innimellom.

Vet ikke om jeg skal ta det denne gangen. Men jeg tror at det er mest kvalmende jeg har noen gan gjort. Blir kvalm bare av tanke på den drikke.

Jeg tok den i går, og det gikk helt greit. Siden jeg var både sulten og tørst da jeg kom, var det bra å få noe å drikke. Hehe. Smaken var veldig søt og ikke kjempegod, men den gikk ned. Og med mobil, strikketøy, kindle og bekjente som var innom venterommet mens jeg satt der, gikk tiden ganske raskt. :)

Jeg måtte ta den to ganger forrige svangerskap, men alt var hetl fint begge gangene.
Verst når man er så kvalm om morgenen fra før av, og så skal man drikke sukkerdrikke. Hadde hørt så utrolig mye om at det skulle være så grusomt, men gikk ganske greit å få i seg faktsik. Alltid greit når man er forberedt på det verste :)

Jeg tok den i dag og synes slett ikke den smakte ille, den jeg fikk hadde smak av sitron. Ble kvalm av å måtte gå så lenge uten mat, men med strikketøy og podcast gikk ventetiden greit :)

Tok den gamle typen med pulver. For no drit, blir så kvalm, men deilig å vær ferdig med såå bra resultat

To uker igjen til det er min tur.. Gruer for kvalmen ved å ikke kunne spise, men har ordnet det sånn at jeg får den månedlige legekontrollene inni den venteperioden, så da får jeg iallefall brukt deler av de to timene til noe:joyful:

Tok den gamle typen med pulver. For no drit, blir så kvalm, men deilig å vær ferdig med såå bra resultat
Jeg tok også den gamle for noen år siden, tok den mye idag og syntes den var værre, heldigvis var det mindre nå :dance011

Tok den idag. Hadde øreplugger og sumo :talk017

Back
Topp