Glukosebelastningstest

Border

Elsker forumet
Assistert-jentene
Julimammaer 2016
Julibarna 2019
Noen som har tatt glukosebelastningstest enda?:)
Jeg tok det på onsdag fordi jeg både har høy BMI og fordi jeg hadde svangerskapsdiabetes forrige gang! Sjangsen er dermed GANSKE stor for at jeg skulle få det denne gangen også, men fikk svar i dag at jeg IKKE har svangerskapsdiabetes :D :D :D jeg er så happy

Skal neste onsdag fordi jeg er førstegangs over 25. Gruer meg litt siden jeg blir ganske dårlig om jeg ikke spiser frokost, men er bare å prøve og håpe det går fint

Jeg skal ta min den 29 mars. Da er jeg 26+2

Jeg er overvektig og er blir 32 i år, så da bør jeg vel ta det :)

Tok det når jeg var gravid førstegang når jeg var 23 år pga bmi over 30
gang nr 2 tok jeg det ikke fordi da var jeg normalvektig.

Nå har jeg BMI over 30 igjen, og siden bestemoren min hadde diabetes 2 er det jo greit at jeg sjekker. (spesielt også siden siste også var 4,3 kg ved fødsel)

Hurra!

Tok sist svangerskap pga alder og BMI, og hadde det ikke da.

Har hittil i dette svangerskapet tatt to glukosebelastningstester og hadde ikke svangerskapsdiabetes noen av gangene. Hadde også kontinuerlig glukosemåling i 6 uker imellom de to glukosebelastningene og hadde kjempefine målinger, heldigvis! Dette var pga et studie jeg ble med i for å forebygge svangerskapsdiabetes :) Men skal allikevel ta den "ordentlige" om en liten uke (er da 24+6), og er fortsatt spent, hehe. Har høyere BMI denne gangen enn sist (akkurat 30), så syns ikke det er så kult, men nettopp derfor gjør det meg ingenting å ta en tredje selv om jeg sikkert kunne argumentert for å slippe siden jeg allerede har tatt to og den siste ble forsåvidt tatt i svangerskapsuke 24 (23+0).

Er bare 21 uker, så må vel vente 3 uker til hvertfall. Men skal ta det, tok det med lillebror, og det gikk helt greit. Kvalmende drikke, men ble heldigvis ikke så dårlig av det. Satser på det går greit denne gangen også :)

Skal ta det når jeg er i uke 28. Er over 30 og sist fikk jeg lett svangerskapsforgiftning. Så blir ekstra passet på denne gangen her.

Er det en grunn til at kun de over 25 får den? Er 24 (i april) og har ikke fått tilbud om det.

Er det en grunn til at kun de over 25 får den? Er 24 (i april) og har ikke fått tilbud om det.

Det handler om risikofaktorer, det er ganske mange, så om du har noen av de bør du ta den mellom uke 24-28. Men du får nok lov å ta den om du vil :)

https://helsedirektoratet.no/retnin...jon?Tittel=diagnostikk-og-tiltak-for-20014570

Spesifikt disse
  • Diabetes i familien, spesielt hos førstegradsslektninger
  • Tidligere svangerskapsdiabetes eller nedsatt glukosetoleranse før svangerskapet
  • Etnisk opprinnelse fra land der prevalensen av diabetes type 2 er høy (Asia (spesielt Sør-Asia), Midt-Østen, Afrika og Sør- og Mellom-Amerika (opprinnelse fra andre land enn Europa)
  • Høy KMI før svangerskapet (KMI >30 kg/m²), stor vektøkning i yngre voksen alder, mellom svangerskap, og stor vektøkning i svangerskapet
  • Mors alder > 25 år
  • Tidligere makrosomt barn (> 4 100 g)
  • Tidligere barn med misdannelse eller uforklart perinatalt dødsfall
  • Mors egen fødselsevekt lav eller høy (<2,7 kg eller > 4,1 kg)
  • Glukosuri tidlig i svangerskapet
  • Medisinske tilstander som er assosiert med høy risiko for diabetes, som polycystic ovariesyndrome (PCOS), bruk av glucocorticoider, hypertensjon og det metabolske syndrom
Det er dog ikke alle leger/jordmødre som er fullt oppdatert på de dog, de har blitt endret endel siste årene (siden det ble oppdaget endel svangerskapsdiabetes hos friske, normalvektige unge kvinner) :)

Det handler om risikofaktorer, det er ganske mange, så om du har noen av de bør du ta den mellom uke 24-28. Men du får nok lov å ta den om du vil :)

https://helsedirektoratet.no/retnin...jon?Tittel=diagnostikk-og-tiltak-for-20014570

Spesifikt disse
  • Diabetes i familien, spesielt hos førstegradsslektninger
  • Tidligere svangerskapsdiabetes eller nedsatt glukosetoleranse før svangerskapet
  • Etnisk opprinnelse fra land der prevalensen av diabetes type 2 er høy (Asia (spesielt Sør-Asia), Midt-Østen, Afrika og Sør- og Mellom-Amerika (opprinnelse fra andre land enn Europa)
  • Høy KMI før svangerskapet (KMI >30 kg/m²), stor vektøkning i yngre voksen alder, mellom svangerskap, og stor vektøkning i svangerskapet
  • Mors alder > 25 år
  • Tidligere makrosomt barn (> 4 100 g)
  • Tidligere barn med misdannelse eller uforklart perinatalt dødsfall
  • Mors egen fødselsevekt lav eller høy (<2,7 kg eller > 4,1 kg)
  • Glukosuri tidlig i svangerskapet
  • Medisinske tilstander som er assosiert med høy risiko for diabetes, som polycystic ovariesyndrome (PCOS), bruk av glucocorticoider, hypertensjon og det metabolske syndrom
Det er dog ikke alle leger/jordmødre som er fullt oppdatert på de dog, de har blitt endret endel siste årene (siden det ble oppdaget endel svangerskapsdiabetes hos friske, normalvektige unge kvinner) :)
Takk for svar!
Eneste på listen der var lav fødselsvekt hos mor, men den var akkurat over grensen ser jeg. Jeg var 2770g:)

Skal neste onsdag fordi jeg er førstegangs over 25. Gruer meg litt siden jeg blir ganske dårlig om jeg ikke spiser frokost, men er bare å prøve og håpe det går fint
Ja, er ikke akkurat det morsomste man gjør, men syntes det går greit! Håper du ikke blir dårlig :)

Er bare 21 uker, så må vel vente 3 uker til hvertfall. Men skal ta det, tok det med lillebror, og det gikk helt greit. Kvalmende drikke, men ble heldigvis ikke så dårlig av det. Satser på det går greit denne gangen også :)
Jeg var 23+2 når jeg tok testen på onsdag, så er bitte litt før jeg skal ta ( man skal ta fra uke 24) men jeg skal på sykehuset på tirsdag så de ønsket svaret innen da :) noen dager fra eller til går nok bra! Regner ikke med at det skifter brått fra uke 24 hehe ;)

Det satser vi på! Jeg syntes smaken med sitron var 100 ganger bedre enn appelsin, så det hjalp litt :)

Hurra!

Tok sist svangerskap pga alder og BMI, og hadde det ikke da.

Har hittil i dette svangerskapet tatt to glukosebelastningstester og hadde ikke svangerskapsdiabetes noen av gangene. Hadde også kontinuerlig glukosemåling i 6 uker imellom de to glukosebelastningene og hadde kjempefine målinger, heldigvis! Dette var pga et studie jeg ble med i for å forebygge svangerskapsdiabetes :) Men skal allikevel ta den "ordentlige" om en liten uke (er da 24+6), og er fortsatt spent, hehe. Har høyere BMI denne gangen enn sist (akkurat 30), så syns ikke det er så kult, men nettopp derfor gjør det meg ingenting å ta en tredje selv om jeg sikkert kunne argumentert for å slippe siden jeg allerede har tatt to og den siste ble forsåvidt tatt i svangerskapsuke 24 (23+0).
Oi så spennnede å være med på et studie!:D så flink du er som blir med å tar denne testen flere ganger! Syntes liksom det er nok med en gang! Hehe :)

Jeg var 23+2 når jeg tok testen på onsdag, så er bitte litt før jeg skal ta ( man skal ta fra uke 24) men jeg skal på sykehuset på tirsdag så de ønsket svaret innen da :) noen dager fra eller til går nok bra! Regner ikke med at det skifter brått fra uke 24 hehe ;)

Det satser vi på! Jeg syntes smaken med sitron var 100 ganger bedre enn appelsin, så det hjalp litt :)
Takk for tips! Skal høre om de har den med sitron denne gangen :) :)

Takk for tips! Skal høre om de har den med sitron denne gangen :) :)

Hvis du vil være sikker kan du ta med en sånn egen skviseflaske med sitron, det hjelper masse. Og ring dagen før og be de ha den nedkjølt, helst nesten frysetemperatur :hilarious:

Skal ta den i slutten av mars :hungover:

Er vel 25 år for førstegangdfødende bare. Har man barn fra før og ikke hatt problemer sist svangerskap så trenger man ikke ta den basert på alder alene

Jeg slipper heldigvis denne gangen!

Forrige graviditet måtte jeg ta pga førstegangsfødende over 25 år. Jeg var nokså dårlig etter å ha drukket miksturen, og etter 40min spydde jeg ut hele venterommet hos legen, før jeg falt på gulvet og såvidt klarte å holde meg ved bevissthet :dead:
Så, jeg måtte ta den to ganger - den andre gangen fikk jeg eget rom med legeseng.

Jeg visste ikke at man kunne reagere så kraftig, det hadde vært greit å hatt i bakhodet så jeg kunne bedt om hjelp før det skjedde noe foran alle de andre pasientene..

Back
Topp