Glukosebelastningstest

Streetglowww

Glad i forumet
Var i dag og tok testen. Hadde fastende bs på 5,8 og to timer etter testen 7,4.
Har hørt at fastende skal ligge under 5,3 , etter to timer under 9. Så jeg er jo både utafor og innafor her. Hva tror det blir videre gang? Legen min har ferie en uke så får ikke hørt hva han sier ennå.
 
Sniker fra februar. Du har for høyt fastende og har da svangerskapsdiabetes, så lenge den ene verdien er for høy. Du får nok blodsukkerapparat og skal måle hjemme og videre blir du henvist til diabetessykepleier og vektskontroller. Ihvertfall det jeg har fått her. Bestilte time selv hos legen for å få apparat jeg da siden jeg ikke hørte noe etter noen dager og jeg viste jo at jeg hadde for høy verdi. Også har jeg lest meg opp mye selv, fikk ikke time på sykehuset før en mnd etter jeg tok testen.
 
Tar testen nå. Fastende var på 5,9... og for gravide er alt under 9,4 ok sa han som tok prøven.. hadde det vært for høyt hadde jeg ikke fått drikken.
 
Jeg tok testen forrige uke og hadde fastende på 4.2. Fikk beskjed om at de nye "reglene" var at fastende ikke skulle være over 5.5, før var det rundt 7 tror jeg.
 
Jeg tok testen forrige uke og hadde fastende på 4.2. Fikk beskjed om at de nye "reglene" var at fastende ikke skulle være over 5.5, før var det rundt 7 tror jeg.

Jeg tok i dag. Var 5,4 fastende og fikk høre at det var tipptopp! Fikk ikke vite verdiene mine etter det forfriskende sukkervannet!
 
Jeg tok i dag. Var 5,4 fastende og fikk høre at det var tipptopp! Fikk ikke vite verdiene mine etter det forfriskende sukkervannet!
Det er nok tipptopp alt under 5.5 var det sa legen til meg. Jeg fikk ikke vite resultatet av sukkervannet før en uke etterpå. :)
 
Det er nok tipptopp alt under 5.5 var det sa legen til meg. Jeg fikk ikke vite resultatet av sukkervannet før en uke etterpå. :)

Aha. Da er jeg jo innenfor normalen :). Jeg får resultatene på neste kontroll hos fastlegen om en uke. Håper virkelig den andre målingen også var bra!
 
Jeg fikk vite at det skulle være under 5,3 fastende og under 9 etterpå.. hadde 4,4 før og 5,3 etter her. Langtidsblodsukkeret mitt er 4,6. Iallfall helt normalt i følge legen.
 
Tar testen nå. Fastende var på 5,9... og for gravide er alt under 9,4 ok sa han som tok prøven.. hadde det vært for høyt hadde jeg ikke fått drikken.
Fastende skal ligge under 5,4 selv for gravide, fikk jeg beskjed om. 9,4 har jeg aldri hørt om som en referanse verdi i forhold til svangerskapsdiabetes. Har det selv og skal ikke over 7,6 ca 2 timer etter mat.
 
Veldig rart at de sier så mye forskjellig! Men legen min sa at det var nytt at det skulle være under 5.5, så kanskje noen leger ikke har fått det med seg. Likevel rart at noen sier 5.3 noen 5.4 og andre 5.5 :p
 
Veldig rart at de sier så mye forskjellig! Men legen min sa at det var nytt at det skulle være under 5.5, så kanskje noen leger ikke har fått det med seg. Likevel rart at noen sier 5.3 noen 5.4 og andre 5.5 :p

Jeg ble vist et skriv som hang på veggen inne på laboratoriet, der stod det under 5,3 fastende og under 9 (husker ikke om det var 9 blank) etterpå.. rart de sier så mye forskjellig, ja!
 
Har akkurat vært nå. Hadde 5,1 fastene, 8,2 etter 1 time og 7 etter 2 timer. Og han mente dette var litt høyt og at jeg må komme tilbake å ta ny fastene på mandag [emoji44] trodde det var ok verdier jeg [emoji21]
 
Har akkurat vært nå. Hadde 5,1 fastene, 8,2 etter 1 time og 7 etter 2 timer. Og han mente dette var litt høyt og at jeg må komme tilbake å ta ny fastene på mandag [emoji44] trodde det var ok verdier jeg [emoji21]

Det er iallfall innenfor normalområdet[emoji846] kanskje han bare vil være helt sikker?
 
Aha. Da er jeg jo innenfor normalen :). Jeg får resultatene på neste kontroll hos fastlegen om en uke. Håper virkelig den andre målingen også var bra!

Jeg ble vist et skriv som hang på veggen inne på laboratoriet, der stod det under 5,3 fastende og under 9 (husker ikke om det var 9 blank) etterpå.. rart de sier så mye forskjellig, ja!

Har fått resultatene fra fastlegen nå. Hadde 4,9 fastende og 5,9 etter to timer. Det var visst bra :).
 
Har akkurat vært nå. Hadde 5,1 fastene, 8,2 etter 1 time og 7 etter 2 timer. Og han mente dette var litt høyt og at jeg må komme tilbake å ta ny fastene på mandag [emoji44] trodde det var ok verdier jeg [emoji21]

Tar du testene hos fastlegen? Hvis du tok dem hos klinikk, som så sendte svarene videre til legen, kan du kanskje ringe og høre med klinikken hva de mener om tallene?
 
Back
Topp