Glukosebelastningstest

Hadde første kontroll hos legen på mandag. Han satte opp time til glukosebelastningstest. Noen som har gjort dette og kan si hvordan dette er? Han sa det var for å avdekke svangerskapsdiabetes.
Litt merkelig, syns jeg, for denne gangen veier jeg 76 kg og er 173 høy. De andre to svangerskapene mine har jeg veid endel mer og da har de ikke tatt dette. Bmi'en er jo ganske normal (men jeg har PCO).
Du hadde ikke utslag på urinprøve da som tilsier en slik test? høres merkelig ut dersom det bare var "ut av det blå" :p
 
Trolig når blodsukkeret blir målt
Las ingenting om at blodsukker var målt, men urinprøve viser om det kan være diabetes dersom man har utslag på ketoner.. så derfor lurte jeg på om det var utslag på noe slik siden det ble glukosebelastningstest :)
 
Sniker fra mars her: Var nettopp gjennom denne testen (venter på resultatet), pga høy bmi. Ingen utslag på sukker i urinen eller noe annet som tilsier sv.diabetes, men siden jeg har risikosvangerskap måtte jeg gjennom det. Jeg er i uke 22 nå, og dersom det er utslag på testen, så må jeg ta den på nytt i uke 28.
Det er flere som må gjennom testen nå, siden det blir født mange store barn (de siste årene, også av dem som ikke har noen risiko), og de ønsker kanskje å kartlegge mer, og forske litt mer på dette. Testen er ikke så ille (syntes jeg). De tok en blodprøve, så fikk jeg drikke den glukosedrikken (vann, sukker, sitronsyre og bringebær aroma var innholdet). Klart det er veldig søtt, men man har 5 minutter på å få ned den drikken på 2,5 dl, men jeg fikk lov til å drikke to små slurker med vann etter at jeg var ferdig med sukkerdrikken, også fikk jeg skylle munnen godt, for å få bort smaken. Får ikke drikke noe mens man sitter og venter to timer. Så er det ny blodprøve. Ta med noe lesestoff eller slikt. Hvis du har vært plaget med mye kvalme i svangerskapet så spør om å få være på et annet rom enn venterommet hvis det er mulig (det hjalp meg enormt mye!)

Alle målinger som er gjort hos meg har vært fine, både av babyen, urinprøver, blodprøver osv... Og jeg måtte minne legekontoret på at jeg skulle gjennom denne testen nå (de har utsatt pga moderat kvalme med brekninger frem til uke 18). Men jeg tenker som så, dersom man utvikler sv.diabetes, så er det jo bedre å få oppdaget det tidlig i svangerskapet, for da kan man kanskje klare å regulere det med bare kosten, og man kan legge om livsstilen etter det man får anbefalt.
Testen tar bare 2 timer, og det kan avdekke noe som er ganske alvorlig (uoppdaget) for både mor og barn, absolutt verdt di kjedelige timene på legekontoret :)
 
Las ingenting om at blodsukker var målt, men urinprøve viser om det kan være diabetes dersom man har utslag på ketoner.. så derfor lurte jeg på om det var utslag på noe slik siden det ble glukosebelastningstest :)
Urinprøven var helt fin :) aldri hatt tegn på sukker i urinen noen av mine svangerskap...
 
Inne å sniker litt ;) Du skal ikke ta denne testen før etter uke 28. Du kan selvfølgelig ta en nå også, men om den ikke gir "utslag" bør du ta en ny etter uke 28.
 
Den idioten av en lege jeg hadde før, satte meg på glukosebelastning, enda jeg har type 2 dibetes.. fikk besked i ettertid av jordmor at det kunne gått riktig galt, da jeg satt der på legekontoret meg 15 i blodsukker! Å legen hadde ikke tid til å se på meg akkurat da fordi han var "opptatt"..
Denme legen har i ettertid hatt mye problemer og tilogmed saksøkelser pga feilbehandling i bla. Svangerskap...
Nå har jeg en dyktig lege som virkelig er gull verdt :) så dette svangerskapet så blir det ikke glukosebelastning da jeg allerede bruker insulin :)
 
Back
Topp