Glukosebelastningstest

Frokostkaffe

Forelsket i forumet
Marsboerne 2023
Hadde første kontroll hos legen på mandag. Han satte opp time til glukosebelastningstest. Noen som har gjort dette og kan si hvordan dette er? Han sa det var for å avdekke svangerskapsdiabetes.
Litt merkelig, syns jeg, for denne gangen veier jeg 76 kg og er 173 høy. De andre to svangerskapene mine har jeg veid endel mer og da har de ikke tatt dette. Bmi'en er jo ganske normal (men jeg har PCO).
 
Trodde man bare gjorde det ved mistanke om diabetes?
Trodde jeg også. Og det var jo derfor, sa legen. Men jeg har jo aldri hatt problemer med dette tidligere, og med førstemann veide jeg over 10 kg mer enn nå. Rart de ikke sa noe om det den gang i tilfelle.
 
Denne tar du vell ikke før i uke 22?

Jeg har høy bmi, og jeg måtte "krangle" meg til å ta denne ved forrige graviditet. Egentlig er det jo noe alle burde ta, da alle i teorien kan få svangerskapsdiabetes. Du drikker bare en drikk og venter et par timer. Det jeg synes var verst var at det var søtt, og jeg måtte konsentrere meg skikkelig for å ikke kaste opp alt. Men jeg var også kvalm i utgangspunktet, og kasta opp hele svangerskapet.
 
Hvor høy må bmi være for å måtte ta en slik test? Har hørt at de er ganske ekle, hva gjør man egentlig?
 
Denne tar du vell ikke før i uke 22?

Jeg har høy bmi, og jeg måtte "krangle" meg til å ta denne ved forrige graviditet. Egentlig er det jo noe alle burde ta, da alle i teorien kan få svangerskapsdiabetes. Du drikker bare en drikk og venter et par timer. Det jeg synes var verst var at det var søtt, og jeg måtte konsentrere meg skikkelig for å ikke kaste opp alt. Men jeg var også kvalm i utgangspunktet, og kasta opp hele svangerskapet.
Æsj...det høres ikke noe godt ut! Jeg skal ta den om 3-4uker til og er da ca 10-11 uker
 
Det virker veldig merkelig at det er så tidlig?? Tror det er vanlig en gang mellom uke 20 og uke 25. Og det er vel omtrent standard for alle med bmi over 25 nå, eller som er i risikosonen for å få det.
 
Ved sukker i urinen laves testen uansett tidspunkt i graviditeten, såfremt det ikke foreligger en normal OGTT innen for de siste 4 uker.

Ved 10-20 uker laves den ved kvinner som tidligere har hatt diabetes i svangerskapet eller ved to av følgende risikofaktorer:
1. Bmi over 27 innen graviditet
2. Familiær disposisjon til diabetes
3. Tidligere fødsel av stort barn (over 4500 kg)
4. PCOS

Ved uke 24-28 laves den hos kvinner med en av disse risikofaktorer:

1. Bmi over 27 innen graviditet
2. Fam. Disp til diabetes
3. Tidligere fødsel av stort barn (over 4500 kg)
4. PCOS
5. Flerfoldsgravoditet (tvillinger, trillinger osv)
6. Samt hos kvinner som ble testet i uke 10-20 hvor den var negativ.

Bor og arbeider som praktiserende lege i Danmark. Sånn er det ihvertfall her. Regner med det er det samme i Norge :)
 
Last edited:
Det er nye regler for den testen, nå virker det som om 9 av 10 skal ta, uavhengig av vekt :)
 
Det er nye regler for den testen, nå virker det som om 9 av 10 skal ta, uavhengig av vekt :)
Hvorfor 9 av 10? Og hvor står det? Er vel kun de som får noe påvist på prøver, eller som har høy bmi som som må ta den testen..
 
Jeg tok den et stykke inn i graviditeten pga verdier, men hadde ikke svangerskapdiabetes. Men klarte ikke gjennomføre da jeg var så kvalm og kasta alt opp. Slutta med cola, ble bedre da :) jeg var typ 163 veide 56.
 
Ta med en bok du kan lese i mens du sitter der! Ellers går tida veldig seint..
 
Hvorfor 9 av 10? Og hvor står det? Er vel kun de som får noe påvist på prøver, eller som har høy bmi som som må ta den testen..
Det er inntrykket jeg har etter å ha lest rundt om på forum, at de fleste må ta den. De som har høy bmi følges opp før, syns å lese ett sted at 22 var en eller annen "grense" som plutselig har dukket opp.. hvorfor vet jeg ikke
 
Sist jeg var gravid så var ikke vektøkning noe jm så på som negativt. Nå er samme type vektøkning ille. Nå skal man ikke legge for mye på seg plutselig. Ting er stadig i forandring tydeligvis. Men så tenker jeg at nettet ikke bestandig er en sikker kilde heller da. Bedre å spørre når man selv er på kontroll :)
 
Ved sukker i urinen laves testen uansett tidspunkt i graviditeten, såfremt det ikke foreligger en normal OGTT innen for de siste 4 uker.

Ved 10-20 uker laves den ved kvinner som tidligere har hatt diabetes i svangerskapet eller ved to av følgende risikofaktorer:
1. Bmi over 27 innen graviditet
2. Familiær disposisjon til diabetes
3. Tidligere fødsel av stort barn (over 4500 kg)
4. PCOS

Ved uke 24-28 laves den hos kvinner med en av disse risikofaktorer:

1. Bmi over 27 innen graviditet
2. Fam. Disp til diabetes
3. Tidligere fødsel av stort barn (over 4500 kg)
4. PCOS
5. Flerfoldsgravoditet (tvillinger, trillinger osv)
6. Samt hos kvinner som ble testet i uke 10-20 hvor den var negativ.

Bor og arbeider som praktiserende lege i Danmark. Sånn er det ihvertfall her. Regner med det er det samme i Norge :)

Alder er også en risikofaktor, over 35 år (?!)
 
Jeg må ta den i uke 10, 20 og 30 medt sannsynlig, men dette pga vekt (slitt mye med det før og etter barn nr 1). Det værste er å sitte stille og vente, ellers er det ikke så ille :)
Tror de driver å forsker litt nå, derfor flere må teste? syns jeg leste noe om det for en tid tilbake? (Mulig jeg tar feil)!
 
Back
Topp