Glukosebelastningstest

borga001

Elsker forumet
Noen som har tatt det? Skal til legen snart og ta det. Kjenner jeg gruer litt. Noen som har hatt svangerskapsdiabetes av dere?

Har ikkje tatt den eller haft diabetes i mina 2 andra svangerskap men eg ligger 28, noet så eg skall väl ta den selv og.

Eg skal ta i veke 28 (blir vel i januar ein gong), pga høg BMI. Har hatt høg BMI i begge dei forrige svangerskapa og, men har aldri tatt den testen før. Har heller aldri hatt symptom på diabetes.

Jeg tok i forje svangerskap i uke 28 og fikk påvist svangerskapsdiabetes Og måtte ta den igjen 3 mnd etter fødsel og da var alt helt fint:) dette svangerskapet har jeg allerede tatt den to ganger og ligger akkurat på grensen til svangerskapsdiabetes og må ta den på nytt i uke 28. Hos meg har det gått veldig fint å ta den men blir veldig sløv da:p

Jeg tok i forje svangerskap i uke 28 og fikk påvist svangerskapsdiabetes Og måtte ta den igjen 3 mnd etter fødsel og da var alt helt fint:) dette svangerskapet har jeg allerede tatt den to ganger og ligger akkurat på grensen til svangerskapsdiabetes og må ta den på nytt i uke 28. Hos meg har det gått veldig fint å ta den men blir veldig sløv da:p
Har du i tillegg hatt symptomer på svangerskapsdiabetes, eller er det bare testene som gir utslag?

Tok testen på fredag, men har ikke hørt noe så regner med at alt var bra :)
Det man drikker smaker helt forferdelig, men prøv å drikk fort så går det greit =) og ha med noe å gjøre mens du må vente ;)

Jeg skal ta testen ila de neste to ukene og gruer meg litt.

Har tatt den :) Verdiene mine var kjempebra til tross for at jeg hadde litt høye verdier før jeg ble gravid :)

Jeg måtte ta den til fredag på grunn av alder (alle eldre en 37 år må ta den), tviler sterkt på at det er noe galt. Jeg måtte være der kl. 8:00 når de åpnet. De tok blodprøve og så måtte jeg drikke en drikk (hadde hørt at denne smakes vondt men jeg synes faktist at den var ikke så gal) så måtte jeg vente i 2 timer og da tok de en blodprøve til. Jeg tok med bok til å lese og dataen, jobbet bare mens jeg var der. Lykke til :)

Har gjort det to ganger forrige svangerskap og en gang dette svangerskapet, skal gjøres igjen rundt uke 28. Ikke dagens høydepunkt, men det er helt greit. Ikke hatt svangerskapsdiabetes før, og har veldig fine verdier denne gangen også. Måler blodsukkeret selv innimellom på jobb for å følge litt med selv. :)

Jeg har tatt den en gang og skal ta den igjen i uke 28... Ikke noe å grue deg til... Jeg hadde også hørt at det var veldig ille, og skal nok innrømme at den derre drikken ikke var den beste jeg har smakt, men det gikk helt greit... Bare ha med litt tidsfordriv i ventetiden :rolleyes:

Jeg tok den mange ganger med nr 1 (var med i ett forsøksprosjekt), og en gang med nr 2. Skal ta den igjen i januar. Tidligere fikk jeg gå hjem å hvile(bodde rett over), og da var det ikke noe stress. Å sitte på venterommet hos legen i to timer i verste forkjølelse/influensasessongen er vel ikke noe høydare.

Mange får drikken til å høres ut som lut. Det er sukkervann med litt smak. Det er selvfølgelig ikke godt, men ikke så ille heller.

Tok den for 5 uker siden da de fant sukker i urinen. Jeg lå akkurat på grensen til å ha svangerskapsdiabetes. Skal ta ny test 2 des. Syns ikke testen var så ille. Veeeldig søtt, men det gikk greit. Du må komme fastende da. Jeg hadde med meg iPad. Fant meg en sofa, tok av skoene og satt meg godt til rette og så på serier i 2 timer :)

Har en lege som er sterkt imot denne testen.
Hun mener at om du tar fastende blodsukker og urinprøver for å se om det er sukker i urinen gjennom svangerskapet, trenger du ikke nødvendigvis å ta testen om du ikke viser tegn til forhøyet blodsukker.

Hun pleier å nekte og sende sine gravide kunder på det, med mindre de viser tegn til å ha det.

Hun mener at om du tar fastende blodsukker og urinprøver for å se om det er sukker i urinen gjennom svangerskapet, trenger du ikke nødvendigvis å ta testen om du ikke viser tegn til forhøyet blodsukker.

Hun pleier å nekte og sende sine gravide kunder på det, med mindre de viser tegn til å ha det.

Akkurat det samme sier min lege ! Til jordmords store fortvilelse :p

Kanskje vi har samme lege ? Bor du i Orkdal ?

Men det er vel ingen som tar testen for moro skyld.. Testen takes vel kun når det er påvist sukker i urinen el ved for høy bmi vil jeg tro..?

Var og tok glukosetesten igår. Fikk mld på tlf idag om at jeg har fått time til legen imorgen for gjennomgang av testen. Hva betyr det tro. Det må jo være noe med prøven som ikke var helt som den skulle være da.

Men det er vel ingen som tar testen for moro skyld.. Testen takes vel kun når det er påvist sukker i urinen el ved for høy bmi vil jeg tro..?

Jo, men hun sender ikke de med høy BMI for å ta den om de ikke har hatt utslag hos henne.
Da på sukker i urinen. Og langtids blodsukker.

Back
Topp