Glukosebelastningstest

Tok i sist svangerskap -ikke pga bmi men fordi jeg får så store unger :p
Håper jeg slipper denne gangen, det smaker jo høgg!! :(

Fikk svar i dag at jeg ligger på den øvre grensa på blodsukkernivået. Har altså en glukoseintoleranse, ikke svangerskapsdiabetes. Så må bare være nøyere med det jeg spiser framover. Legen mente jeg ikke trengte ta ny test i uke 26-28, siden det er så innmari vanskelig å ta blodprøver av meg. Vi får se etterhvert på glukoseutslag på urin osv tenker jeg ;-)

ugg da må nok jeg ta det også. tatt det før og det var fælt, fy så dårlig jeg ble. måtte drikke gugget innen få min

Da juger jeg litt på startvekta tenker jeg

Syns ikke det var noe ille sist, men kjedelig å bruke så lang tid

Har fått sånn oppfølgingsplan fra legen, og en eller annen gang- husker ikke når, så skal jeg også gjennom en slik test. Må alle gravide gjennom en slik en test?

Ifølge min jordmor er det de med BMI over 27 før graviditeten, hvis man har diabetes i nær familie og hvis det er sukker i urinen.

Jeg må bare si at jeg skjønner at dette ikke er noe å trakte etter, at det ikke noe gøy, kjedelig å bruke tid på, men det er viktig!

Studier viser at tiltross for at man screener mange, så er det like mange som går uoppdaget, som har en intoleranse. Dette fordi man ikke vet hvordan enhver kvinne reagerer på svangerskapshormoner og det er disse som gjør at man får en intoleranse, evnt. svangerskapsdiabetes.

Dersom man går med en uoppdaget intoleranse, evnt. sv. diabetes er ofte utfallet et stort barn og komplikasjoner som følger med!

Jeg tar den gjerne mtp at det kan forebygge mye for både meg og babyen!

En ca. regel er 4,5 kg. Men så kommer det an på når barnet er født i forhold til termin, størrelsen til foreldrene, gutt eller jente....

Kan det være 4700? Min sistr var 4500, men ei anna på føden fikk på 4700 og den babyen måtte få tillegg hver 3. time av ren rutine, min måtte ikke

Back
Topp