Glukosebelastningstest

K.L#

Forumet er livet
Septembermødre <3
Marsmellows-15
Noen som vet at dere må ta en eller flere sånne ila svangerskapet???
Jeg skal ta min første i måren allerede. Og en ny når jeg er ca 25 uker....

Har jeg faktisk aldri hørt om..
Hva er dette for noe da? :)

Har jeg faktisk aldri hørt om..
Hva er dette for noe da? :)
Det er vel den testen man tar for å sjekke om man "brygger" på svangerskapsdiabetes.. Må svelge en kopp med et tykt lag sukker og vann, vente en stund for så å ta blodprøve... :)
Jeg har tatt 1 gang i begge de andre svangerskapene, men ble ikke fulgt opp med senere test, så pga jeg gikk opp MYE på slutten med begge 2, og de var stoore så følger de ekstra med denne gangen :) Veldig greit....

Ok :)

Er dette vanlig praksis? Merkelig at jeg aldri har hørt om det før? :)

Ok :)

Er dette vanlig praksis? Merkelig at jeg aldri har hørt om det før? :)
Nei, du skal vel bli sett på som i risikogruppen før det blir aktuelt, så kanskje derfor du har sluppet unna?? :P Jeg har BMI som akkurat tilsvarer overvekt nå, og med tanker på tidligere så bør jeg jo absolutt ikke legge på meg 20-30 kg som jeg gjorde da :P så derfor følger de med om det kan være andre årsaker enn usunnhet som ligger under ..

Noen som vet at dere må ta en eller flere sånne ila svangerskapet???
Jeg skal ta min første i måren allerede. Og en ny når jeg er ca 25 uker....

Må du ta første test så tidlig? Fikk høre fra fastlegen at jeg må ta en i løpet av uke 28 først..

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Jeg tok tre ganger forrige svangerskap fordi jordmor så noe i urin som kunne bety svangerskapsdiabetes. Men heldigvis fant de ikke noe. Meeen fyyy den værste testen jeg har tatt mens jeg var gravid. Skulle komme fastende :( det taklet jeg ikke , måtte ha mat med engang jeg sto opp. Så spent på hvordan det blir denne gangen.. Håper at jeg ikke trenger det:/ men denne gangen er jeg laaaangt ifra overvektig. Forrige gang veide jeg 20 kg mer enn nå da jeg ble gravid.

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, du skal vel bli sett på som i risikogruppen før det blir aktuelt, så kanskje derfor du har sluppet unna?? :p Jeg har BMI som akkurat tilsvarer overvekt nå, og med tanker på tidligere så bør jeg jo absolutt ikke legge på meg 20-30 kg som jeg gjorde da :p så derfor følger de med om det kan være andre årsaker enn usunnhet som ligger under ..

Når jeg ble gravid med storebror hadde jeg en BMI på 26.
Denne gangen har jeg en BMI på 31 :(
Så kanskje jeg blir nødt til å ta testen denne gangen?
Skal på første kontroll til mandagen, så får vel sikkert høre det da :)

Jeg tok den testen en gang med første, men har ikke tatt den etterpå. Jeg hadde ikke greid å ta den nå, for jeg blir kvalm bare av tanken :-/

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tok den med første, i uke 26.. Syns ikke det var så ille jeg:). Skal ta den igjen nå også:)

Venter nr 2 mars 2015❤️

Må du ta første test så tidlig? Fikk høre fra fastlegen at jeg må ta en i løpet av uke 28 først..

Ja, gyn på kk som ville d. For går visst an å ha skjult SV.diabetes. Så letteste måte å oppdage d på er hvis de merker forandring fra nå og den jeg tar senere i sv.skapet :-)

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Jeg har fått time allerede, til den 29. desember! Gleder meg ikke spesielt nei.. Tror jeg må gjøre om tiden forresten, så godt du skrev her K.L#, jeg har planer om å være avsted på juleferie hjemme hos familien den uka :santa

Jeg hadde svangerskapsdiabetes med eldstemann, da tok jeg første glukosebelastning rundt uke 12-13 tror jeg. Med yngstemann tok jeg første prøve rundt uke 15-16, og en til senere i svangerskapet, alt var bra da.
Nå måler jeg blodsukkeret med jevne mellomrom hjemme, og har tatt blodprøve for å sjekke langtidsblodsukkeret. Alle verdier er veldig fine nå ( jeg sliter faktisk med lavt blodsukker nå), så hvis det fortsetter sånn skal jeg ikke ta glukosebelastningtesten før i uke 24, som er det mest vanlige tidspunktet å ta den på. :)

Jeg skal ta, sikkert to som sist. Pga pcos, som kan gjøre at man har litt større sjangs for svangerskapsdiabetes. I tillegg er jeg overvektig bmi på 31, mot 26 sist :(

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Skal ta første den 18.september og neste rundt uke 28

Har normal BMI, men var akkurat over grensen for overvekt i første svangerskap og da var jeg med i en studie som testet alle. Da slo jeg ut derfor må jeg teste. Hadde ikke utslag i forrige svangerskap

Tok glukosebelastningstest forrige tirsdag i forbindelse med forskningsprosjekt (på St.Olav), mange tester å ta, dette er den verste. Må møte opp fastende, ta blodprøver, drikke 2,5 dl sukkervann på under 5 min (*grøss*) og vente 2 timer for å ta nye blodprøver.
Tips: litt sitrondråper oppi sukkervannet og sugerør så går det litt lettere...:)

Skal ta testen en gang til senere i svangerskapet..

Tok glukosebelastning testen i sist svangerskap. Var helt grusomt. Håper jeg slipper det denne gangen. Krysser fingrene siden start vekten er -10 kg siden sist

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp