Glukosebelastningstest

Happy-star

Forelsket i forumet
Noen som har tatt? Tok nettopp og er spent på resultatet. Er noen med diabetes i min familie. Hadde fastende blodsukker på 5,5.

Hva har deres verdier vært?
Noen som har svangerskapsdiabtes her?

Har ikke tatt testen, men skal ta den i uke 28, om to uker. Har PCOS  og derfor større sjanse for svangerskapsdiabetes.

Får krysse fingrene for at vi ikke får det!

Tror ikke jeg trenger å ta den .....siden jeg har hatt diabetes i 23-24 år :P

Får håpe at verdiene dere er fine, unner ingen det stresset med diabetes under graviditet ;)

Jeg tok testen i uke 23. Hadde da fastende blodsukker på 5 og den steg til 6.5 etter to timer, så ingen fare der.

Skal ta den igjen i uke 32 pga overvekt/pco/diabetes i familien.

Jeg tok glukosebelastningstest forgje uke , og fikk konstantert i dag at jeg hadde svangerskapsdiabetes. Så her blir det nok blodsukkermåling hver dag ut svangerskapet :-/

Husker ikke helt hva verdiene var, men hadde ca 5,5 i fastende blodsukker, og to timer etter å ha drukket glukosedrikken var den på ca 8,7 , hvis jeg ikke husker helt feil :-b

Fikk resultat på 7,1. Så er ikke så kjekt. Prøver å holde meg unna sukker og hvitt brød. Drikker ikke sukkerholdige drikker og håper det ikke stiger. Har ikke lagt på meg mye i svangerskapet men kan sikkert spise sunnere. Hva gjør dere andre som er i faresonen? Noen tips? Syns det er skummelt...

håper det går bra med deg og at det holder seg stabilt. Trodde man bare var glukoseintollerant med din måling og at diabetes var over 11? Hvilke råd har du fått? Noen tips? Føler du deg trygg på oppfølgingen?

Hos gravide sier de at du har svangerskapsdiabetes hvis verdien 2 timer etter glukosetesten er 7,8 eller høyere.

Her er oppfølgingen kjempe bra , fikk time hos diabetessykepleier som ga kostholdsråd, hva en bør spise og ikke spise, opplæring i bruk av blodsukkerapparat, osv. I tillegg skal jeg tilbake om 1 uke for å se hvordan verdiene mine er når jeg måler hjemme , og for videre oppfølging :-)

Så lenge jeg klarer å holde blodsukkeret under 6 før måltid og under 8 etter måltid slipper jeg noen behandling med tabletter eller insulin. Så her blir det nok å være streng med seg selv de få mnd som er igjen :-)

hvilke kostholdsråd fikk du? Hva spiser du ikke? Har ikke svangerskapsdiavetes men føler jeg kan få det om jeg ikke er obs

Jeg fikk utslag på min test på mandag.. hadde 5,1 før sukkerdrikken, og 9,2 etter. Tommelfingerregelen her er over 9 og man blir henvist til KK. Så nå går jeg og venter på tilbakemelding derfra.. 

- Unngå fint brød, rundstykker, etc. Spis heller grove fiberrike kornprodukter.
- Unngå fete melkeprodukter, ikke drikke ren melk. Også is , til min store skuffelse :-/
- Unngå mat og drikke med mye sukker, kaker, brus og saft med sukker, sjokolade og andre godterier, pålegg som sjokade, hapå og nugatti.
- Begrense inntaket av juice, da dette inneholder mye naturlig sukker.
- Spis mye grønnsaker, belgvekster og noe frukt. Litt obs på f. eks poteter og frukt som inneholder mye glukose.

- Drikk godt med vann.
- Spis små og hyppige måltider.

Selvfølgelig kan en drikke brus og spise en sjokolade i blant, men det er med måte. Innta små mengder en gang i blandt, noe må en unne seg allikevel. :-) Det var den korte versjonen av de kostholdsrådene jeg fikk :-)

Var hos legen i dag og tok glukosebelastningstesten - utrolig ubehagelig å drikke 1 liter med sukkervann på fastende mage. Var glad jeg klarte å holde på det...

Jeg hadde fastende blodsukker på 4.4 før testen og 4.6 to timer etterpå, så er heldigvis ikke i faresonen for svangerskapsdiabetes

Back
Topp